Reklama

Psychologowie są zgodni, że dzieci nie powinny oglądać reklam. Dlaczego? Jest przynajmniej kilka ważnych powodów. Sprawdź jakich i... najlepiej wyłącz telewizor!

Reklama

1. Reklamy lansują słabe wzorce

Producent reklamy ma zaledwie kilkadziesiąt sekund, by przekonać telewidza, że reklamowany produkt jest mu absolutnie niezbędny. Z tego powodu spoty są często przerysowane, krzykliwie kolorowe, bywają też niewychowawcze. Z tego wszystkiego może sobie zdawać sprawę człowiek dorosły (choć nam także zdarza się ulegać takim przekazom), ale na pewno nie dziecko. Kilkulatek szybko zaczyna naśladować osoby widziane w reklamie, ich sposób ubierania, mówienia, przejmuje też specyficzny język reklam.

Czytaj: Jak wyznaczać dziecku granice?

2. Propagują postawę konsumpcyjną

Dziecko często oglądające reklamy buduje w sobie przekonanie, że celem życia jest posiadanie, a o wartości człowieka stanowi ilość rzeczy, jakie nabywa.

3. Rozbudzają w dziecku negatywne cechy

Spoty reklamowe są tak skonstruowane, by wywoływać łakomstwo (smakowity batonik czy czekoladka natychmiast powodują, że chce się ją zjeść). Reklamy często rodzą, niestety, agresję (zrobię wszystko, by zdobyć wymarzony produkt), a także wpływają na erotyzację wyobraźni.

Dorosły wie, że reklama, np. w telewizji, to tylko głośny i kolorowy spektakl. Dla małego dziecka to jednak kolejny szalenie atrakcyjny film – dynamiczny i radosny.

Sprawdź: Czy twoje dziecko ma bujną wyobraźnię? – test

4. Spoty wpajają fałszywy model wychowania

Dzieci w reklamach mają wszystko, czego pragną. A w rzeczywistości przecież to niemożliwe.

5. Utrwalają stereotypowy podział ról

W którym to mama pierze i sprząta, a tata jest zmęczony pracą zawodową.

Czytaj też: Gender w przedszkolu? Sprawdzamy!

6. Reklamy są przyczyną frustracji całej rodziny

Dziecko czegoś bardzo pragnie, choć wie, ze rodzice nie są w stanie spełnić jego prośby, rodzice gubią się między uleganiem a odmawianiem spełniania zachcianek.

7. Dzieci odbierają reklamę bezkrytycznie

I często rozczarowują się, gdy zakupiony przedmiot jest w rzeczywistości inny, niż obiecywała reklama, przez co czują się okłamane przez dorosłych.
Jeszcze kilka lat upłynie, zanim przedszkolak zrozumie, że informacje zawarte w reklamach są zwykle wybiórcze, niepełne lub nawet przekłamane.

Sprawdź: Kiedy kupić dziecku telefon komórkowy?

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama