Akcja #pieknobezfiltra marki Dove otwiera oczy. Każdy rodzic powinien obejrzeć ten spot!
Media społecznościowe radykalnie wpłynęły na samoocenę nastolatków – aż 80 proc. z nich zmieniało swój wygląd na zdjęciach przy pomocy filtrów, zanim skończyło 13 lat! W odpowiedzi na te szokujące dane marka Dove rusza z projektem #pieknobezfiltra. Wszystkie jesteśmy piękne takie, jakie jesteśmy – i właśnie tego musimy nauczyć nastolatki.
- redakcja mamotoja.pl
15 lat po premierze spotu „Evolution”, w którym pokazano, jak retuszuje się ciała modelek w reklamach, marka Dove rusza z kolejną kampanią. Jej celem jest zwrócenie uwagi na problem, jakim jest korzystanie przez nastolatków z filtrów zmieniających wygląd. Aplikacje i filtry do edycji zdjęć zakłamują rzeczywistość i obniżają poczucie wartości nastolatków. Sprawiają, że młodzi ludzie nie akceptują swoich ciał i chcą sprostać wymyślonej definicji piękna i „ideału”, co w prawdziwym życiu nie jest możliwe. Za uśmiechem na zdjęciu często kryje się wewnętrzny ból, którego mogą nie dostrzec nawet rodzice.
Kampania Dove: #pieknobezfiltra
Badania przeprowadzone przez Dove są wstrząsające:
- 80% nastolatków zmieniało swój wygląd na zdjęciach filtrami, zanim skończyło 13 lat;
- 77% nastolatków przed publikacją zdjęcia w mediach społecznościowych próbuje zmienić lub ukryć na nim przynajmniej jedną część swojego ciała;
- 52% nastolatków, którzy spędzali od 10 do 30 minut na edycji swoich zdjęć, miało niskie poczucie wartości swojego ciała;
- w grupie tych, którzy spędzali mniej niż 10 minut na przerabianiu zdjęć przed ich publikacją, odsetek osób z niską samooceną wyniósł 36%;
- młodzi ludzie, którzy przerabiają swoje zdjęcia, są bardziej narażeni na niższą samoocenę w kontekście swojego ciała (48%) w porównaniu z tymi, które w ogóle ich nie przerabiają (28%);
- młodzież z niższą samooceną swojego ciała chętniej przerabia swoje zdjęcia (56%) niż młode osoby z wysoką samooceną (42%).
By lepiej zobrazować presję, która ciąży na młodych ludziach wkraczających w dorosłość, marka Dove przygotowała krótki spot pod tytułem „Reverse Selfie” (z ang. „Odwrócone Selfie”). W filmie możemy zobaczyć młodziutką dziewczynę, która tak manipuluje swoim wyglądem na zdjęciu – przez fryzurę, makijaż i obróbkę graficzną – by wyglądać na nim na kompletnie inną osobę: nieprawdziwą. Widząc przerobione zdjęcie, dziewczynka przestaje lubić to, co widzi w lustrze.
Zobacz najnowszy spot Dove:
Jak pokochać siebie? Poradnik Dove może w tym pomóc
Rodzice nastolatków, nauczyciele i wychowawcy powinni się zjednoczyć, by wspólnie walczyć ze szkodliwymi skutkami mediów społecznościowych. By pomóc im zrozumieć, z czym mierzą się młodzi ludzie, marka Dove przygotowała poradnik „Pokochajcie siebie!”. Zawarto w nim praktyczne porady, jak pomóc nastolatkom wyrwać się z presji „idealnego” (nieprawdziwego!) ciała, zaakceptować i pokochać siebie. Media społecznościowe mogą być przestrzenią, w której nastolatkowie mogą się spełniać, rozwijać kreatywność, poznawać inspirujących ludzi, odnajdywać pasje. W znalezieniu własnej drogi może im pomóc właśnie poradnik „Pokochajcie siebie”.
Poradnik powstał we współpracy z Centre for Appearance Research (University of West England), największą na świecie instytucją badawczą zajmującą się rolą wyglądu i obrazu ciała w życiu ludzi. Można go bezpłatnie pobrać na stronie Dove.com/pewnoscsiebie.
Jeśli jesteś mamą nastolatki (lub nastolatka – w końcu presja „idealnego” wyglądu dotyczy również chłopców!), masz dorastającą dziewczynkę w rodzinie lub na co dzień pracujesz z nastolatkami – ten poradnik jest dla ciebie. Dzięki niemu lepiej zrozumiesz problemy młodzieży i łatwiej będzie ci uświadomić nastolatków, że prawdziwe piękno to nie filtry zmieniające kształt nosa, powiększające oczy czy wygładzające skórę.
Dołącz do akcji #pieknobezfiltra!