„Dziewczynki mogą wszystko”: ważna kampania LEGO
Już 9 na 10 polskich dziewczynek wie, że stereotypy związane z płcią wcale nie muszą ograniczać ich marzeń. Pokazują to wyniki badań Instytutu Geeny Davis, które przeprowadzono na zlecenie Grupy LEGO w 7 krajach. To dobra wiadomość, zwłaszcza że my, dorośli, świadomie lub nie, często uczymy córki, że są pasje zarezerwowane wyłącznie dla chłopców...
- materiały promocyjne
Jak mówi Martyna Wojciechowska, podróżniczka, dziennikarka i ambasadorka kampanii „Dziewczynki mogą wszystko”: „Dzisiaj, wyraźniej niż kiedykolwiek wcześniej widzimy, że popularne stereotypy, takie jak "dziewczynki lubią róż", niekoniecznie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Owszem, część z nich lubi róż, ale inne wolą niebieski, zielony, żółty i czerwony”. Dodaje, że choć część dziewczynek lubi być księżniczkami – wiele z nich woli bawić się w gaszenie pożarów, odkrycia naukowe czy pełne emocji podróże w nieznane…
Martyna Wojciechowska: „A dziewczynki mogą wszystko”
Słynna podróżniczka wspomina, że kiedy jako mała dziewczynka mówiła o swoich marzeniach słyszała, że „to niemożliwe, dziewczynki nie robią takich rzeczy”.
„A dziewczynki mogą wszystko. Mają w sobie siłę, odwagę i potrafią być przebojowe. Lubią bawić się lalkami, ale równie chętnie tworzą budowle z klocków i powinniśmy je do tego zachęcać, bo to jedna z najlepszych zabaw, które pozwala rozwijać kreatywność” – mówi Martyna Wojciechowska.
Są rodzice, którzy lubią kiedy córki śpiewają, tańczą i gotują
Okazuje się, że choć współczesne polskie dziewczynki nie wierzą w moc ograniczających je stereotypów – rodzice wciąż zachęcają je do typowo dziewczęcych aktywności. Dorośli lubią gdy ich córki interesują się: tańcem, śpiewem, przebierankami, gotowaniem, zabawą w dom.
Według pomysłodawców kampanii LEGO „Dziewczynki mogą wszystko” – to schematy, które są przekazywane z pokolenia na pokolenie. Ich celem jest (mniej lub bardziej świadome) ukierunkowywanie zainteresowań i postaw dziewczynek. Tak, by wchodziły one w określone, uznawane za kobiece, role społeczne. Może prowadzić to do ograniczenia kreatywności, a także do przedwczesnej rezygnacji z marzeń.
Co na to psycholog?
„W trakcie zabawy dzieci rozwijają wiele kluczowych umiejętności i zdobywają wiedzę o sobie i świecie. Dlatego tak ważne jest, by zabawa ta była różnorodna i nieograniczona stereotypami. Byśmy jako dorośli tworzyli nieoceniającą przestrzeń, w której dziewczynki będą mogły swobodnie sięgać po to co je ciekawi. Dorośli są dla dzieci niezwykle ważni, zwracają one więc uwagę na to, że płeć jest dla dorosłych istotną kategorią i na tej podstawie kształtują również swoje dziecięce przekonania.
Warto poza uważną obecnością, niezależnie od płci dziecka, proponować mu zabawy, w których może ono doświadczać różnych sytuacji z codziennego życia. Tak, aby dziewczynki mogły wcielać się zarówno w kucharki, jak i nauczycielki, astronautki, policjantki czy strażaczki. Nie czując społecznych oczekiwań co do ich zabawy, marzeń czy planów na przyszłość. Dostrzegajmy indywidualność dzieci, tak by mogły one wierzyć w siebie, a nie stereotypy” – tłumaczy Aleksandra Iwacz-Belta, psycholożka, autorka bloga Mamologia, ekspertka kampanii marki LEGO „Dziewczynki mogą wszystko”.
materiał powstał we współpracy z LEGO
Piszemy też o:
- Dziewczynka może być strażaczką!
- Dziewczynki przesadzają gdy je boli? Nic bardziej mylnego!
- Jesteś mamą dziewczynki? Obejrzyj to koniecznie! Lepsza przyszłość jest możliwa