15 października w Światowy Dzień Zdrowia Piersi wystartowała 15. edycja „Gabinetów z Różową Wstążką”, coroczna inicjatywa Avon i Stowarzyszenia ,,Amazonki’’ Warszawa-Centrum prowadzona w ramach Kampanii Avon Kontra Rak Piersi. Celem akcji jest jednak nie tylko ułatwienie Polkom dostępu do badań profilaktycznych, ale także przełamanie wśród nich wewnętrznych barier przed USG piersi i przypomnienie, żeby raz w roku zaplanowały swój Dzień na U.

Reklama

O tym, dlaczego kobiety powinny nie tylko regularnie badać się w gabinecie, ale także same sprawdzać swoje piersi, mówią Ewa Grabiec-Raczak, Prezes Zarządu Stowarzyszenia „Amazonki” Warszawa–Centrum oraz Agnieszka Isa, General Manager Avon Polska.

To już 15. edycja „Gabinetów z Różową Wstążką” prowadzonej w ramach Kampanii Avon Kontra Rak Piersi. Jaki jest bilans dotychczasowych akcji?

Agnieszka Isa: W Avon od ponad 135 lat globalnie i od 30 lat w Polsce stoimy po stronie kobiet, działając na rzecz ich zdrowia i bezpieczeństwa. Każdego dnia staramy się tworzyć dla nich lepszy świat. W 1998 roku zainicjowaliśmy, i po dziś dzień realizujemy, Kampanię Avon Kontra Rak Piersi, której flagowym projektem są „Gabinety z Różową Wstążką”, obchodzące w tym roku 15-ty jubileusz. Jesteśmy ogromnie dumni z tej akcji. Dotychczas dofinansowaliśmy 58 tys. USG piersi dla kobiet w całej Polsce, a w tym roku dopisujemy do tego kolejne 5 tys. badań. Setki najlepszych gabinetów ginekologicznych w całym kraju wzięło udział przez te lata w akcji, by tysiące pacjentek mogło potwierdzić zdrowie swoich piersi. Celem naszej inicjatywy jest ułatwianie Polkom dostępu do badań oraz promowanie nawyku regularnego sprawdzania stanu swojego zdrowia.

„Gabinety z Różową Wstążką” to wspólna akcja Avon i Stowarzyszenia „Amazonki” Warszawa-Centrum. Jaka jest misja Stowarzyszenia i dlaczego zdecydowało się na dołączenie do akcji?

Ewa Grabiec-Raczak: Stowarzyszenie „Amazonki” Warszawa-Centrum jest organizacją samopomocową, która służy wsparciem psychicznym i pomocą kobietom dotkniętym rakiem piersi. Naszym celem jest dostarczanie im emocjonalnego i praktycznego wsparcia, ułatwienie im podejmowania osobistych decyzji i znalezienia motywacji do powrotu do zdrowia. Jednym z istotnych zadań jest zaznajamianie społeczeństwa z problematyką wczesnego wykrywania raka piersi, leczenia i rehabilitacji. Gdy w 2007 roku marka Avon wystartowała z akcją „Gabinety z Różową Wstążką” bardzo szybko dołączyliśmy do niej, by wspólnie zachęcać kobiety do regularnych badań i edukować je w kwestii profilaktyki choroby. Mamy nadzieję, że jeszcze wiele wspólnych edycji przed nami.

Dlaczego trzeba wciąż kobiety namawiać do wykonywania regularnych badań USG i zatroszczenia się o swoje zdrowie?

Agnieszka Isa: Strach przed chorobą jest ciągle największą barierą wśród kobiet przed wykonywaniem badań. Dlatego jako Avon chcemy pomagać kobietom w przełamywaniu tej obawy, propagować zachowania profilaktyczne oraz zachęcać panie do obserwowania, poznawania i troski o własne piersi.

Zobacz także

Ewa Grabiec-Raczak: Regularne badania oraz prowadzenie zdrowego trybu życia może pomóc w zmniejszeniu ryzyka późnego wykrycia choroby i uniknięcia długotrwałego leczenia. Dlatego co roku zachęcamy tysiące Polek do wykonania USG piersi, szczególnie te panie, które nadal boją się, że badanie może oznaczać diagnozę. Pragniemy podkreślić, że profilaktyka nie jest po to, żeby szukać raka, ale po to, żeby utwierdzić się w przekonaniu, że z naszym zdrowiem jest wszystko w porządku. Co więcej promujemy też samobadanie jako pozytywny nawyk. Każda kobieta, która regularnie dotyka i poznaje swoje piersi, wie jakie są one normalne i łatwiej zaobserwuje ewentualne zmiany, by móc je dalej skonsultować ze specjalistą.

Wciąż mało się o tym mówi, a samobadanie powinno być nawykiem nie tylko dorosłych kobiet, ale także dziewcząt. Czy Avon kieruje swoje inicjatywny także do młodszej grupy?

Agnieszka Isa: Według Raportu Narodowego Testu Zdrowia Polaków z 2021 roku aż 95% dziewcząt w wieku 14-16 lat oraz 58% młodych kobiet w wieku 19-25 lat nigdy nie uczestniczyło w zajęciach dotyczących profilaktyki raka piersi. Nastolatki wstydzą się nie tylko dotykać swoich piersi, ale nawet rozmawiać o nich. To poważny problem społeczny, któremu chcemy przeciwdziałać. Chcąc to zmienić, we wrześniu tego roku wystartowaliśmy z nową ogólnopolska inicjatywą – wprowadzamy lekcje samobadania piersi do szkół. To przełomowy projekt realizowany w ramach kampanii Avon Kontra Rak Piersi „Normalne, że ich dotykam”, skierowanej do nastolatek. Ambasadorką akcji została Natalia Nykiel, która specjalnie dla Avon napisała i nagrała piosenkę o poznawaniu i akceptacji siebie. To pierwsza tego typu ogólnopolska kampania edukacyjna dla młodych dziewczyn od 16. roku życia.

Nasze Konsultantki – przeszkolone przez Fundację Rak’n’Roll – będą przeprowadzać lekcje samobadania piersi w 100 szkołach w Polsce. Naszym celem jest, by młode dziewczyny dowiedziały się, że dotykanie, poznanie i kontrolowanie piersi jest normalne. I ważne! Znając swoje piersi, ich strukturę, wielkość, kolor, można szybko zauważyć zmiany. Ich wczesne wykrycie daje dużą szansę na pełne wyleczenie, dlatego tak ważne jest, by już nastolatki znały i wiedziały, jak obserwować swoje ciało.

Czy nie wystarczy zatem, żeby kobiety wykonały badanie piersi same w domu?

Ewa Grabiec-Raczak: Badanie wykonane samodzielne pozwala wykryć tylko te zmiany, które są wyczuwalne. Badania obrazowe typu USG ma jednak taką czułość, która pozwala wykryć najmniejsze guzki, nawet te poniżej 5 mm. Jednak muszę tutaj zaznaczyć, że nie każda zmiana musi nas niepokoić, gdyż większość z nich jest najczęściej łagodna, ale każdą należy skonsultować z lekarzem. Dla pewności i dla najdokładniejszych wyników warto więc raz w roku skorzystać z badań ultrasonograficznych, gdyż same nie zawsze jesteśmy w stanie wykryć małej zmiany.

Czy dzięki badaniom USG w ramach akcji „Gabinety z Różową Wstążką” wykryto u pacjentek zmiany?

Ewa Grabiec-Raczak: Rak piersi to najczęściej występujący nowotwór wśród kobiet. Nie musiałoby tak być, gdyby wiedziały, że regularne badanie daje szansę na wczesne wykrycie choroby i powrót do pełni zdrowia. Co roku każda pacjentka biorąca udział w akcji wypełnia w gabinecie anonimową ankietę, w której odpowiada na pytania związane z profilaktyką. Z analizy formularzy z 2021 roku wynika, że aż u 60% pacjentek w ostatnim roku lekarz nie badał im piersi w czasie standardowej wizyty lekarskiej. Dlatego poprzez naszą akcję chcemy je zachęcić, by same zatroszczyły się o swoje zdrowie i zaplanowany swój Dzień na U. W rezultacie ubiegłorocznej akcji „Gabinetów z Różową Wstążką”, w której wzięło udział 5000 pań w różnym wieku, 774 pacjentki zostały skierowane do dalszej diagnostyki. 371 kobietom zaproponowano wykonanie mammografii, 215 otrzymało skierowanie na wykonanie biopsji, a 114 kobiet potrzebowało dalszej konsultacji onkologicznej.

To tylko potwierdza jak ważna i potrzebna jest ta kampania. Jak można ją wesprzeć?

Agnieszka Isa: Każdy z nas może pomóc. Istotny jest nawet najdrobniejszy gest, jak zakup produktów z Różową Wstążką, które można znaleźć w naszej stałej ofercie. Cały zysk z ich sprzedaży przekazujemy właśnie na Kampanię Avon Kontra Rak Piersi, w ramach której co roku dofinansowujemy tysiące badań USG piersi, umożliwiając kobietom z całej Polski potwierdzenie swojego zdrowia. Zachęcamy też do tego, by kobiety poznały swoje piersi i nie wstydziły się ich dotykać i o nich rozmawiać, by przestały być tematem tabu.

Reklama

Chcemy, żeby regularne badania USG oraz systematyczne samobadanie w domu stały się nawykiem i częścią stylu życia każdej kobiety, do którego namówią też swoją mamę, siostrę, córkę czy przyjaciółkę. A młodsze dziewczyny zachęcamy do udziału w programie edukacyjnym, w którym może wziąć udział każda szkoła w Polsce, zgłaszając się do akcji poprzez stronę Avon.

Reklama
Reklama
Reklama