woda dla dzieci
fot. Adobe Stock

Woda dla niemowlaka i małego dziecka – jaką wybrać?

Woda dla dzieci jest siłą napędową mięśni oraz mózgu, wpływa na koncentrację i samopoczucie. Można śmiało powiedzieć, że jej picie to same korzyści. Jaką wodę wybrać i jak zachęcić dzieci do jej picia? Podpowiadamy!
woda dla dzieci
fot. Adobe Stock
Woda dla dzieci jest czymś absolutnie naturalnym i towarzyszy im już od poczęcia. W wodzie rosną i rozwijają się – stanowi ona aż 98-99% wód płodowych! Później jest równie potrzebna i ważna.

Czy trzeba dopajać noworodka?

Wiele młodych mam zastanawia się często, czy i ewentualnie czym dopajać noworodka. Odpowiedź daje Światowa Organizacja Zdrowia, która zaleca wyłączne karmienie piersią w pierwszym półroczu życia maluszka. Mleko mamy zaspokaja wszystkie jego potrzeby – stanowi zarówno jedzenie jak i picie. Nie ma więc oficjalnych zaleceń by dopajać noworodka czy nawet malca do 6. miesiąca życia, ani by podawać mu jakiekolwiek inne płyny poza mlekiem z piersi.
Sytuacja wygląda nieco inaczej, gdy z różnych powodów mama nie może karmić piersią, a maluszek dostaje mieszankę mlekozastępczą. W tej sytuacji niezbędna jest konsultacja z lekarzem pediatrą, który oceni stan zdrowia dziecka oraz przyrost jego masy ciała i na tej podstawie udzieli wskazówek, czy dopajanie jest potrzebne, jaką wodę wybrać do dopajania oraz ile jej podawać. Podejmując decyzję o tym, czy maluszka należy dopajać wodą, lekarz zawsze ocenia jego funkcjonowanie. Jeśli dziecko jest aktywne, moczy regularnie pieluchy i nie wykazuje żadnych oznak odwodnienia – nie ma potrzeby dodatkowego podawania płynów. Jeśli jednak byłoby niespokojne między karmieniami, lekarz może stwierdzić, że nie ma powodu, aby przeciążać go dodatkowymi kaloriami z tzw. ponadprogramowych karmień – wówczas zdrowo jest przyzwyczaić dziecko do dopajania wodą. Należy zwracać na to szczególną uwagę w upalne dni. Wysoka temperatura otoczenia może zwiększać zapotrzebowanie na płyny.

Jaka woda dla niemowlaka

Zgodnie z zaleceniami specjalistów woda powinna być pierwszym po mleku płynem wprowadzanym do diety dziecka. Warto o tym pamiętać rozszerzając, dietę malucha po ukończeniu przez nie 6 miesiąca życia.  Przyzwyczajanie dziecka w 1. r. ż. do picia wody  ma duże znaczenie w profilaktyce otyłości. Wg zaleceń opublikowanych pod koniec 2019 r. przez ekspertów z Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci niemowlętom, czyli dzieciom w 1 r.ż., nie należy podawać nawet soków 100%, aby ograniczyć ilość cukrów prostych w ich diecie. Dzieci powinny być zachęcane do spożywania zamiast soków, owoców i warzyw w całości, gdyż ich jedzenie niesie większe korzyści niż picie soków. Dodatkowo, jeśli już chcemy podać sok, to nie powinien być on wypijany bezpośrednio z butelki lub z przenośnego kubka z pokrywką, aby unie­możliwić spożywanie go przez cały dzień lub przed snem. Jest to bardzo ważne w profilaktyce próchnicy zębów.

Ile wody powinno pić niemowlę?

Jak wskazują specjaliści z Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, zapotrzebowanie na wodę u niemowląt, w przeliczeniu na kg masy ciała, jest czterokrotnie wyższe niż u osób dorosłych i wynosi w drugim półroczu życia ok. 800 ml/dobę. Znaczną część tego nadal pokrywa mleko matki. To, ile pić wody zależy oczywiście również od szeregu innych czynników, tj. masa ciała, wiek dziecka i temperatura panująca na zewnątrz.

Jaką wodę wybrać?

Nie każda woda będzie odpowiednia dla maluchów– woda najlepsza dla dzieci to woda źródlana lub naturalna woda mineralna – niskozmineralizowana, niskosodowa i niskosiarczanowa. Jedną z rekomendowanych na rynku wód jest Żywiec Zdrój. To woda pochodzenia naturalnego, butelkowana dokładnie w takiej postaci, w jakiej stworzyła ją natura. Ze względu na swój optymalny skład mineralny jest odpowiednia w żywieniu dzieci powyżej 3. r.ż. – warto wiedzieć, że dzieci nie powinny pić wody o wysokim poziomie mineralizacji, ze względu na wyższą zawartość w tych wodach składników (jak chlorki, fluorki czy azotany i azotyny), które powinny być ograniczane w tym wieku. Czemu? Dziecięcy organizm nie ma jeszcze dobrze wykształconych np. nerek i pewne składniki mineralne w nadmiarze mogłyby dziecku zaszkodzić.

Jaką wodę wybrać dla dzieci w wieku przedszkolnym?

Wyrobienie w maluszku nawyku picia wody będzie kluczowe w jego dalszym rozwoju. Przedszkolak chętniej sięgnie po wodę niż słodki napój, jeśli tak uczony był od początku rozszerzania diety. Pokus jest jednak wiele – jak zatem zachęcić dzieci do picia wody?
Oprócz tłumaczenia dziecku, dlaczego woda dla dzieci jest tak istotna i jakie są korzyści płynące z jej picia, można skorzystać z dostępnych na rynku – przyjaznych rodzicom – rozwiązań. Dzieci w wieku przedszkolnym często zwracają uwagę na opakowanie. Możecie więc wspólnie wybrać się do sklepu i kupić wodę z bohaterem ulubionej bajki na etykiecie. Woda źródlana lub mineralna dla dzieci często dostępna jest też w małych, poręcznych butelkach z kolorowymi etykietami (np. Zdrojek). Ta forma może zachęcić niejednego malucha do sięgnięcia po wodę i… polubienia jej. To bardzo ważny krok do  budowania zdrowego nawyku regularnego picia wody.
Podobnie jak w przypadku niemowląt, również dla przedszkolaków wodą odpowiednią do picia na co dzień jest woda źródlana oraz mineralna o niskiej mineralizacji. Powyżej 3 roku życia można też podać wodę średnio zmineralizowaną. Co do spożycia soków, to specjaliści zalecają pomiędzy 2. a 3. r.ż. podawanie soków (także tych 100%) w ilości nie przekraczającej 100 ml/dobę. W przypadku przedszkolaka i dziecka w wieku wczesnoszkolnym (pomiędzy 4. a 10. r.ż.) dopuszcza się spożycie soków w ilości mak­symalnie do 150 ml/dobę, zaś u starszych - pomiędzy 10. a 18. r.ż. ilość wypijanego soku nie powinna przekraczać 200 ml na dobę. Oczywiście nie zaleca się u dzieci konsumpcji słodzonych napojów.

Woda dla dzieci starszych

W przypadku dzieci w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym oraz młodzieży zadaniem rodziców jest utrwalić nawyk wyboru wody jako podstawowego napoju. Jak bowiem wskazują badania,  dzieci w Polsce piją za mało wody, za to bardzo chętnie i zbyt często sięgają po słodzone napoje. Woda stanowi tylko ok. 1/3 wypijanych przez nie płynów, podczas gdy powinna być ich głównym źródłem i stanowić przynajmniej połowę tego, co codziennie pije dziecko.
Dlaczego woda jest tak ważna w diecie dziecka?
  • Pomaga zapobiegać powstawaniu próchnicy,
  • Wspiera pracę mózgu,
  • Pomaga zapobiegać nadwadze i otyłości,
  • Jest niezbędna dla prawidłowej budowy tkanki mięśniowej,
  • Nie zaburza apetytu ani procesu kształtowania upodobań smakowych,
  • Nie wspiera preferencji smaku słodkiego,
  • Pomaga w utrzymaniu stałej temperatury ciała,
  • jest najbardziej naturalnym, a tym samym optymalnym sposobem zapobiegania odwodnieniu. Nawet niewielkie odwodnienie może obniżać koncentrację, wydłużać czas reakcji, zaburzać refleks, powodować zmęczenie, złe samopoczucie i bóle głowy oraz pogarszać pamięć krótkotrwałą.
Picie wody jest również kluczowe podczas aktywności fizycznej u dzieci. Niedostateczna podaż płynów przy zwiększonym wysiłku fizycznym może powodować pogorszenie wydolności organizmu. Wyraża się to m.in. osłabieniem metabolizmu mięśni, trudnościami w regulacji temperatury ciała, nieprawidłowym funkcjonowaniem układu krążenia i utrudnieniami w prawidłowym wykonywaniu ćwiczeń. Odpowiednie nawodnienie wspomaga z kolei wytrzymałość organizmu i efektywność ćwiczeń.
Dlatego warto zadbać o to, żeby picie wody stało się nawykiem – ukształtowany już od najmłodszych lat zaowocuje z pewnością w dalszym życiu dziecka. Pamiętaj zatem, by  butelka czy szklanka z wodą zawsze stały w zasięgu jego ręki.
 
Artykuł powstał z udziałem marki Żywiec Zdrój
Oceń artykuł

Ocena 5 na 1 głos

Zobacz także

Popularne tematy