Wraz z początkiem epidemii koronawirusa podskoczyły ceny maseczek ochronnych i płynów do dezynfekcji. Nieuczciwi sprzedawcy zaczęli zarabiać na ludzkim strachu i zawyżać ceny pilnie potrzebnych produktów, które ze sklepów wciąż znikają w ogromnym tempie, powodując nieustanne braki. Niektóre podwyżki są absurdalne, w sieci łatwo znaleźć np. maseczki rzekomo stworzone do ochrony specjalnie przed koronawirusem, w cenie nawet 10-krotnie wyższej od ceny wyjściowej. Drożeje mąka, cukier, mięso, warzywa i owoce. Warto przy tym wspomnieć, że w dobie koronawirusa Polacy kupują na potęgę, co też nie pozostaje bez wpływu na ceny.

Reklama

Czy ceny żywności wzrosną?

Podpisany przez prezydenta RP pakiet ustaw tworzący tzw. tarczę antykryzysową ma pomóc w przeciwdziałaniu i zwalczaniu pandemii koronawirusa oraz jej skutków. Przepisy gwarantują m.in. ochronę konsumentów w zakresie nadmiernego wzrostu cen i innych nieuczciwych praktyk. Co to oznacza? Sprzedawcy nie mogą wykorzystywać szczególnej sytuacji, jaką jest pandemia, i podnosić cen swoich produktów. Mowa o drastycznych podwyżkach związanych jedynie z koronawirusem.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaleca jednocześnie spokojne i odpowiedzialne podejście – zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom i sprzedawcom. Nadzwyczajna zmiana okoliczności, czyli trwająca pandemia koronawirusa, powinna skłonić wszystkich do elastyczności i kompromisów. W żadnym wypadku nie może być pretekstem do nadużyć.

„Wyjątkowy czas epidemii stawia wszystkich konsumentów oraz przedsiębiorców przed nowymi wyzwaniami i koniecznością przedefiniowania niektórych dotychczasowych zasad współpracy. Dlatego też każdy przypadek należy oceniać indywidualnie, a obie strony kontraktu powinny starać się wypracować kompromisowe, proporcjonalne rozwiązania dostosowane do trudnej dla wszystkich sytuacji" – czytamy w komunikacie UOKiK.

Dalej Urząd przypomina o podstawowych prawach konsumenta przysługujących także w czasie pandemii:

Zobacz także
  • prawo do uczciwej i jasnej ceny
  • prawo do bezpiecznych produktów
  • prawo do rzetelnej informacji o produkcie
  • prawo do bezpłatnej pomocy prawnej

Jak chronić się przed podwyżkami cen?

Nieuzasadnione podwyżki cen są niezgodne z prawem, podobnie jak wykorzystywanie okresu pandemii koronawirusa do wyłudzania pieniędzy. W przypadku sporów warto skorzystać z mediacji albo bezpłatnej pomocy prawnej (np. poprzez rzeczników praw konsumentów):

  • mail: porady@dlakonsumentow.pl
  • telefon: 801 440 220 (od poniedziałku do piątku w godz. 8-18)

W takiej sytuacji ostatecznym organem, który rozstrzyga o racji którejś ze stron, jest sąd.

Sprzedawca podniósł cenę przez koronawirusa – co robić?

Koniecznie zgłoś nadużycie do UOKiK, który razem z Inspekcją Handlową monitoruje ceny, reklamacje i zwroty i zapowiedział sankcje karne dla nieuczciwych sprzedawców. Co można zgłaszać?

  • nieetyczne działania sprzedawców, np. podnoszenie cen produktów, które w czasie pandemii są szczególnie potrzebne (np. maseczki ochronne, papier toaletowy, mięso)
  • nieuzasadnioną reglamentację i odmawianie sprzedaży niektórych towarów
  • przyjmowanie w sklepie płatności wyłącznie za pomocą karty/telefonu (a odmawianie zakupu towaru za gotówkę)
  • sprzedaż absurdalnie drogich produktów, które mają rzekomo chronić przed koronawirusem (to przypadki, którymi może zająć się także policja lub prokuratura)

W takich sytuacjach możesz:

  • napisać maila: monitoring@uokik.gov.pl
  • lub zadzwonić: 801 440 220 (od poniedziałku do piątku w godz. 8-18)

Do wiadomości e-mail warto dołączyć zdjęcie, które będzie dokumentować nieetyczną, rażącą podwyżkę ceny.

Zobacz też:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama