Dieta rocznego dziecka
fot. AdobeStock

Co je roczne dziecko? Przykładowy jadłospis na 3 dni

Roczne dziecko je już niemal wszystko, dużo łatwiej więc ułożyć dla niego jadłospis niż dla młodszego niemowlaka. Proponujemy codzienne menu dla roczniaka do druku. Pamiętaj, że dieta rocznego dziecka powinna być urozmaicona, ale nadal nie może być identyczna jak dieta dorosłych.
Dieta rocznego dziecka
fot. AdobeStock
Choć roczne dziecko je już większość produktów, które jada cała rodzina, to jego dieta powinno być lekkostrawna. Nie może też zawierać niektórych przypraw, których na co dzień używają dorośli. Menu rocznego dziecka musi być również odpowiednio zbilansowane. Przygotowaliśmy dla ciebie listę dietetycznych wskazówek. Jeśli będziesz o nich pamiętać podczas przygotowywania posiłków dla roczniaka, dziecko będzie zdrowe i pełne energii.

Spis treści:

Co je roczne dziecko?

Urozmaicaj dietę rocznego dziecka, ale zdrowymi produktami. Niestety, większość rodziców o tym nie pamięta. Dużo ponadrocznych dzieci dostaje niezdrowe dla nich pokarmy, np. zwykłe parówki, czarną herbatę, smażone kotlety i słodkie gazowane napoje. Zupełnie nie to mieliśmy na myśli, pisząc o tym, że maluch będzie jadł „po dorosłemu”. Lepiej w inny sposób wykorzystać ciekawość dziecka i zapał do jedzenia nowości. To najlepszy moment do tego, by przyzwyczaić je do chrupania słupków świeżej marchewki lub popijania wody. ​

Roczne dziecko może już jeść i pić:

  • soki przecierowe (w ograniczonych ilościach, maksymalnie 120 ml na dobę),
  • miód,
  • mleko krowie (nie więcej niż 500 ml dziennie).

Ile posiłków je roczne dziecko?

Roczne dziecko powinno jadać pięć razy dziennie. Ważne jest, aby pilnować stałych pór posiłków. Właśnie teraz ustala się tempo metabolizmu dziecka. Jeśli maluch będzie jadał bardzo nieregularnie, organizm przestawi się na „tryb oszczędnościowy” i zacznie gromadzić tkankę tłuszczową (a metabolizm zwolni). To marny kapitał na przyszłość, bo wolny metabolizm to większa skłonność do tycia. Poza tym trzeba też pamiętać, że żołądek dziecka jest o wiele mniejszy niż u dorosłego i lepiej funkcjonuje, gdy dostaje małe porcje jedzenia, ale za to częściej (a nie odwrotnie).

Jakie porcje je roczne dziecko?

Wielkość porcji dla rocznego dziecka jest bardzo ważna. Jeśli nakładasz dziecku zbyt dużo jedzenia, maluch może stać się niejadkiem. Góra jedzenia na talerzu demotywuje – dziecko wie, że i tak wszystkiego nie zje i mama będzie niezadowolona. Lepiej podać mniej (i ewentualnie dołożyć albo powiększyć następny posiłek), niż zabrać ze stołu talerz pełen jedzenia.

Porcją dla dorosłego jest np. jedno średniej wielkości jabłko lub marchewka czy szklanka soku. Dzieciom dietetycy zalecają w ciągu dnia 200 g owoców i 400-500 g warzyw. Podziel tę ilość na porcje zgodnie z tym, co lubi dziecko. Podaj mu np. pół jabłka, morelę, pół szklanki soku – to dzienna porcja owoców. Warzywa gotuj na parze, podawaj w zupach albo surowe w cząstkach.

Jak komponować jadłospis dla rocznego dziecka?

Dieta rocznego dziecka nadal musi zawierać wszystkie niezbędne składniki: białka, tłuszcze i węglowodany. Te trzy główne grupy powinny mieć odpowiednie proporcje. Dobrze skomponowane menu pomoże dziecku w przyszłości uniknąć problemów z otyłością, nadwagą czy nawet chorób serca.
  • Śniadanie: Powinno pokrywać 25 proc. dziennego zapotrzebowania na kalorie. To najlepszy czas na pełne energii węglowodany, np. w postaci kaszki albo kleiku.
  • Drugie śniadanie: Pokrywa 10 proc. kalorycznej puli. Najlepiej podać owoce, np. kilka śliwek albo pół jabłka.
  • Obiad: Największy z posiłków – zawiera 30 proc. dziennej porcji kalorii. Może to być zupa jarzynowa (około pół szklanki) i drugie danie, np. drobiowy kotlecik z kaszą i surówką. Możesz też podać gotowe posiłki w słoiczkach.
  • Podwieczorek: Czyli ulubiony posiłek większości maluchów, choć pokrywa tylko 15 proc. kalorycznej tabeli dziennej. Co podać? Owoc, domowe ciasto lub małą surówkę.
  • Kolacja: Lekkostrawna i niezbyt obfita. Pokrywa 20 proc. kalorycznej normy. Rocznemu dziecku możesz dać kaszkę, gotowane warzywa, makaron z sosem.

e-book Odporność dziecka konsultacja dr P. Grzesiowski

Gotowe jadłospisy dla rocznego dziecka

Oto trzy przykładowe jadłospisy ułożone dla rocznego dziecka. Każdy możesz zapisać w telefonie lub wydrukować.

Przykładowy jadłospis rocznego dziecka – propozycja nr 1:
 
jadłospis rocznego dziecka


Przykładowy jadłospis dla dziecka po 1. urodzinach – propozycja nr 2:
 
jadłospis dla dziecka po 1. urodzinach
 


Przykładowy jadłospis rocznego dziecka – propozycja nr 3:
 

jadłospis rocznego dziecka

Zakazane przyprawy w diecie rocznego dziecka

Potrawy dla rocznego dziecka nie powinny być solone. Z całej palety przypraw, którymi możesz doprawiać posiłki dziecka, na cenzurowanym jest właśnie sól. Nawet jeśli sama nie posolisz jedzenia, i tak w waszej diecie będzie sporo soli, bo jest ona w produktach, które kupujesz w sklepie, np. w chlebie, wędlinach, serach. Czemu nadmiar soli jest niewskazany dla dziecka? Bo pogarsza przyswajanie wapnia i ma związek z powstawaniem nadciśnienia oraz chorób serca. Drugim dodatkiem smakowym, na którym warto oszczędzać, jest cukier. Nadmiar cukru w diecie przyczynia się do nadwagi i otyłości. Najlepiej wykorzystuj naturalny smak owoców i warzyw. Na przykład za nadający słony smak uważany jest seler, by danie osłodzić – dodaj marchewkę.

Inne ważne zasady diety rocznego dziecka

  • Podawaj posiłki tylko przy stole. Gdy tylko niemowlę zapłacze, podajesz mu mleko. Potem sytuacja wcale nie wygląda lepiej: chcesz, by dziecko zjadło choć ociupinkę kaszki i biegasz za nim po pokoju. W końcu sadzasz je przed telewizorem i wtedy, zajęte bajką, daje się wreszcie nakarmić. W ten sposób dziecko uczy się co chwilę jeść. Posiłku nie kojarzy ze stołem i konkretną porą, a bardziej z oglądaniem telewizji i ciągłym podjadaniem. Trudno się potem dziwić, że nie może się obejść bez słodkiego deseru po obiedzie czy chrupek podczas oglądania bajki. Ideałem byłoby, gdybyś przyzwyczaiła dziecko do wspólnych rodzinnych posiłków przy stole. To będzie też dobra okazja do tego, by pomału uczyć go dobrych manier i dawać dobry przykład (mama i tata też chętnie jedzą warzywa i mięso).
  • Nie zmuszaj do jedzenia. Proponując dziecku po pierwszych urodzinach posiłki, działaj stopniowo i na początku trzymaj się tych potraw, które dziecko najchętniej je. Jeśli uwielbia naleśniczki, rób je, a nowości wprowadzaj pojedynczo. Jeśli gęsty krupnik z całymi cząstkami warzyw nie zdobędzie sympatii dziecka, zrób go ponownie, ale dopiero po kilku tygodniach. Nie martw się, gdy dziecko zacznie wybrzydzać przy jedzeniu i czasem nie tknie nic np. przy obiedzie. W końcu zgłodnieje i samo da ci znać. Oczywiście pod warunkiem, że zamiast tego obiadu nie dasz mu góry słodkości – byle zjadło cokolwiek. Jeśli będzie wiedziało, że niezjedzenie posiłku skutkuje słodką nagrodą, będzie tak robiło częściej. Dziwisz mu się?
  • Ucz samodzielnego jedzenia. Nie karm już rocznego dziecka. Dzieci chętnie same próbują posługiwać się sztućcami podczas jedzenia. Pozwalaj mu na to, nawet jeśli po posiłku zostaje pobojowisko. W końcu dziecko nauczy się celnie trafiać łyżeczką do ust i ostrożniej będzie obchodziło się z talerzykiem.

Napoje (np. soczek) podawaj w plastikowym kubeczku (butelka ze smokiem powinna już odejść do lamusa). 
 

Kolorowe talerzyki są także świetnym sposobem do zainteresowania malca jedzeniem. My polecamy te poniższych marek:

 

Zobacz też

Redakcja poleca: Dieta rocznego dziecka - film
Kiedy wprowadzać nowe pokarmy do diety niemowlaka? Czy to prawda, że roczne dziecko może jeść niemal wszystko? Posłuchaj porad pediatry.
Oceń artykuł

Ocena 4 na 80 głosy

Zobacz także

Popularne tematy