Dieta rocznego dziecka
fot. AdobeStock

Co powinno jeść roczne dziecko? Wydrukuj jadłospis (albo zapisz w telefonie)

Twoje dziecko skończyło pierwszy rok życia i masz problem z układaniem jego codziennego menu? Wydrukuj lub pobierz przykładowe jadłospisy, a będzie łatwiej!
Joanna Karwat
Dieta rocznego dziecka
fot. AdobeStock
Choć twoje dziecko ma już roczek, to wciąż nie powinno jeść tak jak dorośli. Choć może jeść większość produktów, które je cała rodzina, to jego dieta powinna być łatwostrawna. Nie może też zawierać niektórych przypraw, których na co dzień używają dorośli. Dieta rocznego dziecka musi być odpowiednio zbilansowana. Przygotowaliśmy dla ciebie listę dietetycznych kruczków. Jeśli będziesz o nich pamiętać podczas przygotowywania posiłków dla roczniaka – dziecko będzie zdrowe i pełne energii.
 

Liczba posiłków

Dieta rocznego dziecka nadal musi zawierać wszystkie niezbędne składniki: białka, tłuszcze i węglowodany. Te trzy główne grupy powinny mieć odpowiednie proporcje. Ważne jest też, by pilnować stałych pór posiłków. Właśnie teraz bowiem ustala się tempo metabolizmu dziecka. Jeśli będzie jadał bardzo nieregularnie, organizm przestawi się na „tryb oszczędnościowy” i zacznie gromadzić tkankę tłuszczową (a metabolizm zwolni). To marny kapitał na przyszłość, bo wolny metabolizm to większa skłonność do tycia. Poza tym trzeba też pamiętać, że żołądek dziecka jest o wiele mniejszy niż dorosłego i lepiej funkcjonuje, gdy dostaje małe porcje jedzenia, ale za to częściej (a nie odwrotnie).
Redakcja poleca: Jak powinny wyglądać posiłki rocznego dziecka? [WIDEO]
Po pierwszych urodzinach twoje dziecko powinno zjadać 5 posiłków dziennie. Powinny być dobrze skomponowane i bogate w białko, węglowodany, wapń i tłuszcze. Zobacz przykładowe menu dla rocznego dziecka.

Komponowanie jadłospisu

Dobrze skomponowane menu pomoże dziecku w przyszłości uniknąć problemów z otyłością, nadwagą, czy nawet chorób serca. Urozmaicaj dietę rocznego dziecka, ale zdrowymi produktami. Niestety, większość rodziców o tym nie pamięta. Dużo ponadrocznych dzieci dostaje niezdrowe dla nich zwykłe parówki, czarną herbatę, smażone kotlety i słodkie gazowane napoje. Zupełnie nie to mieliśmy na myśli, pisząc o tym, że maluch będzie jadł „po dorosłemu”. Lepiej w inny sposób wykorzystać ciekawość dziecka i zapał do jedzenia nowości. To najlepszy moment do tego, by przyzwyczaić je do chrupania słupków świeżej marchewki lub popijania wody.

Jakie porcje?

Ważna jest wielkość porcji dla rocznego dziecka. Pamiętaj o tym, że jeśli będziesz nakładać dziecku zbyt duże porcje, może zamienić się w niejadka. Góra jedzenia na talerzu demotywuje – dziecko wie, że i tak wszystkiego nie zje i mama będzie niezadowolona. Lepiej zatem podać mniej (i ewentualnie dołożyć albo powiększyć następny posiłek), niż zabrać ze stołu talerz pełen jedzenia.
Porcją dla dorosłego jest np. jedno średniej wielkości jabłko lub marchewka, lub szklanka soku. Dzieciom dietetycy zalecają w ciągu dnia 200 g owoców i 400–500 g warzyw. Podziel tę ilość na porcje zgodnie z tym, co lubi dziecko. Podaj mu np. pół jabłka, morelę, pół szklanki soku – to dzienna porcja owoców. Warzywa gotuj na parze, podawaj w zupach albo surowe w cząstkach.

Oto przykładowy jadłospis rocznego dziecka - zapisz, żeby wydrukować lub wracać do niego w razie potrzeby. Więcej informacji o prawidłowej diecie rocznego dziecka i przykładowych jadłospisów znajdziesz na kolejnych stronach.
 
jadłospis rocznego dziecka


  [content:2_1027,0_20507,0_9468,0_22741:CMNews]

Polecamy:

Jedzenie tylko przy stole

Gdy tylko niemowlę zapłacze, podajesz mu mleko. Potem sytuacja wcale nie wygląda lepiej: chcesz, by dziecko zjadło choć ociupinkę kaszki i biegasz za nim po pokoju. W końcu sadzasz go przed telewizorem i wtedy, zajęty bajką, daje się wreszcie nakarmić. W ten sposób dziecko uczy się co chwilę jeść. Posiłku nie kojarzy ze stołem i konkretną porą, a bardziej z oglądaniem telewizji i ciągłym podjadaniem. Trudno się potem dziwić, że dziecko nie może się obejść bez słodkiego deseru po obiedzie czy chrupek podczas oglądania bajki. Ideałem byłoby, gdybyś przyzwyczaiła dziecko do wspólnych rodzinnych posiłków przy stole. To będzie też dobra okazja do tego, by pomału uczyć go dobrych manier i dawać dobry przykład (mama i tata też chętnie jedzą warzywa i mięsko).

Zakazane przyprawy

Lepiej nie solić potraw dla rocznego dziecka. Z całej palety przypraw, którymi możesz doprawiać posiłki dziecka, na cenzurowanym jest właśnie sól. Nawet jeśli sama nie posolisz jedzenia, i tak w waszej diecie będzie sporo soli, bo jest ona w produktach, które kupujesz w sklepie, np. w chlebie, wędlinach, serach. Czemu nadmiar soli jest niewskazany dla dziecka? Bo pogarsza przyswajanie wapnia i ma związek z powstawaniem nadciśnienia oraz chorób serca. Drugim dodatkiem smakowym, na którym warto oszczędzać, jest cukier. Nadmiar cukru w diecie przyczynia się do nadwagi i otyłości. Najlepiej wykorzystuj naturalny smak owoców i warzyw. Na przykład za nadający słony smak uważany jest seler, by danie osłodzić – dodaj marchewkę.

Nie zmuszaj do jedzenia

Proponując dziecku po pierwszych urodzinach posiłki, działaj stopniowo i na początku trzymaj się tych potraw, które dziecko najchętniej je. Jeśli uwielbia naleśniczki, rób je, a nowości wprowadzaj pojedynczo. Jeśli gęsty krupnik z całymi cząstkami warzyw nie zdobędzie sympatii dziecka, zrób go ponownie, ale dopiero po kilku tygodniach. Nie martw się, gdy dziecko zacznie wybrzydzać przy jedzeniu i czasem nie tknie nic np. przy obiedzie. W końcu zgłodnieje i samo da ci znać. Oczywiście pod warunkiem, że zamiast tego obiadu nie dasz mu góry słodkości – byle zjadło cokolwiek. Jeśli będzie wiedziało, że niezjedzenie posiłku skutkuje słodką nagrodą, będzie tak robiło częściej. Dziwisz mu się?

Nauka samodzielnego jedzenia

Nie karm już rocznego dziecka. Dzieci chętnie same majsterkują sztućcami w jedzeniu. Pozwalaj mu na to, nawet jeśli po posiłku zostaje pobojowisko. W końcu dziecko nauczy się celnie trafiać łyżeczką do ust i ostrożniej będzie obchodziło się z talerzykiem. Napoje (np. soczek) dawaj w plastikowym kubeczku (butelka ze smokiem odchodzi do lamusa).
 

Kolorowe talerzyki są także świetnym sposobem do zainteresowania malca jedzeniem. My polecamy te poniższych marek:



Zobacz też: 9 kroków do samodzielnego jedzenia.

Możesz zapisać poniższy jadłospis, aby wracać do niego w potrzebie:

 
jadłospis dla dziecka po 1. urodzinach


  [content:8_1615,0_24899,0_23295,2_1204:PsychologicalTest]

Polecamy: Przepisy na kolację dla dziecka

Jadłospis w liczbach

  • Śniadanie: Powinno pokrywać 25 procent dziennego zapotrzebowania na kalorie. To najlepszy czas na pełne energii węglowodany, np. w postaci kaszki albo kleiku.
  • Drugie śniadanie: Pokrywa 10 procent kalorycznej puli. Najlepiej podać owoce, np. kilka śliwek albo pół jabłuszka.
  • Obiad: Największy z posiłków – zawiera 30 procent dziennej porcji kalorii. Może to być zupa jarzynowa (około pół szklanki) i drugie danie, np. drobiowy kotlecik z kaszą i surówką. Możesz też podać gotowe posiłki w słoiczkach.
  • Podwieczorek: Czyli ulubiony posiłek większości maluchów, choć pokrywa tylko 15 procent kalorycznej tabeli dziennej. Co podać? Owoc, domowe ciasto lub małą surówkę.
  • Kolacja: Lekkostrawna i niezbyt obfita. Pokrywa 20 procent kalorycznej normy. Dziecku możesz dać kaszkę, gotowane warzywa, makaron z sosem.
 

Zobacz też:


Zapisz jadłospis rocznego dziecka, aby go wydrukować lub mieć pod ręką w telefonie:

jadłospis rocznego dziecka
Oceń artykuł

Ocena 4 na 65 głosy

Zobacz także

Popularne tematy