GRY

Co powinno jeść roczne dziecko? Wydrukuj jadłospis i powieś na lodówce!

Twoje dziecko skończyło pierwszy rok życia i masz problem z układaniem jego codziennego menu? Wydrukuj przykładowe jadłospisy, a planowanie posiłków stanie się prostsze.

Dieta rocznego dziecka
fot. AdobeStock
Jadłospis rocznego dziecka jest prawie taki jak dorosłego, ale nie identyczny. Dieta rocznego dziecka musi być odpowiednio zbilansowana. Przygotowaliśmy dla ciebie listę dietetycznych kruczków. Jeśli będziesz o nich pamiętać podczas przygotowywania posiłków dla roczniaka – dziecko będzie zdrowe i pełne energii.

Dieta rocznego dziecka: 5 posiłków dziennie

Menu rocznego dziecka nadal musi zawierać wszystkie niezbędne składniki: białka, tłuszcze i węglowodany. Te trzy główne grupy powinny mieć odpowiednie proporcje. Ważne jest też, by pilnować stałych pór posiłków. Właśnie teraz bowiem ustala się tempo metabolizmu dziecka. Jeśli będzie jadał bardzo nieregularnie, organizm przestawi się na „tryb oszczędnościowy” i zacznie gromadzić tkankę tłuszczową (a metabolizm zwolni). To marny kapitał na przyszłość, bo wolny metabolizm to większa skłonność do tycia. Poza tym trzeba też pamiętać, że żołądek dziecka jest o wiele mniejszy niż dorosłego i lepiej funkcjonuje, gdy dostaje małe porcje jedzenia, ale za to częściej (a nie odwrotnie).
Redakcja poleca: Jak powinny wyglądać posiłki rocznego dziecka? [WIDEO]
Po pierwszych urodzinach twoje dziecko powinno zjadać 5 posiłków dziennie. Powinny być dobrze skomponowane i bogate w białko, węglowodany, wapń i tłuszcze. Zobacz przykładowe menu dla rocznego dziecka.

Dobrze skomponowana dieta rocznego dziecka

Dobrze skomponowany jadłospis pomoże dziecku w przyszłości uniknąć problemów z otyłością, nadwagą, czy nawet chorób serca. Urozmaicaj menu swojego starszaka, ale zdrowymi produktami. Niestety, większość rodziców o tym nie pamięta. Dużo ponadrocznych dzieci dostaje niezdrowe dla nich zwykłe parówki, czarną herbatę, smażone kotlety i słodkie gazowane napoje. Zupełnie nie to mieliśmy na myśli, pisząc o tym, że maluch będzie jadł „po dorosłemu”. Lepiej w inny sposób wykorzystać ciekawość dziecka i zapał do jedzenia nowości. To najlepszy moment do tego, by przyzwyczaić je do chrupania słupków świeżej marchewki lub popijania wody.

Jakie porcje dla rocznego dziecka?

Ważna jest wielkość porcji dla rocznego dziecka. Pamiętaj o tym, że jeśli będziesz nakładać dziecku zbyt duże porcje, może zamienić się w niejadka. Góra jedzenia na talerzu demotywuje – dziecko wie, że i tak wszystkiego nie zje i mama będzie niezadowolona. Lepiej zatem podać mniej (i ewentualnie dołożyć albo powiększyć następny posiłek), niż zabrać ze stołu talerz pełen jedzenia.
 
Porcją dla dorosłego jest np. jedno średniej wielkości jabłko lub marchewka, lub szklanka soku. Dzieciom dietetycy zalecają w ciągu dnia 200 g owoców i 400–500 g warzyw. Podziel tę ilość na porcje zgodnie z tym, co lubi dziecko. Podaj mu np. pół jabłka, morelę, pół szklanki soku – to dzienna porcja owoców. Warzywa gotuj na parze, podawaj w zupach albo surowe w cząstkach.

Kliknij w przykładowy jadłospis rocznego dziecka, aby go wydrukować. Więcej informacji o prawidłowej diecie rocznego dziecka i przykładowych jadłospisów znajdziesz na kolejnych stronach.
 
dieta rocznego dziecka, jadłospis rocznego dziecka, karmienie rocznego dziecka

Polecamy:
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Pomysły na prezenty dla maluchów

Jesienne pyszności dla dzieci