Lekcja nr 7, starszaki: Szkiełko i oko, czyli jak zrozumieć świat
Bywamy impulsywni, najpierw działamy, a potem myślimy.
Za wiele naszych działań odpowiadają emocje. Często są to lęki, często nieuzasadnione racjonalnie. Wiążą się one z brakiem wiedzy i ograniczają możliwości doświadczania nowych przeżyć, poznawania nowych rzeczy, miejsc czy ludzi.
Wiele lęków ma racjonalne wytłumaczenie
Dzieci boją się strachów, burzy, pająków, żab i wielu, wielu innych rzeczy. Należy rozmawiać o lękach, bo dzięki temu zmniejszamy ich natężenie.
Warto też poświęcić czas, by wyjaśnić dziecku racjonalne przesłanki faktów naukowych. Robienie naukowych eksperymentów, zaznajamianie z prawami fizyki, chemii czy z wiedzą biologiczną może pomóc dziecku w zrozumieniu świata.
Ćwiczenia, które przybliżą dziecku świat nauki
- Po drugiej stronie szklanki
Rekwizyty: szklanka, kartka, ołówek
Miejsce: gdziekolwiek
Napełnij wodą zwykłą, przezroczystą szklankę. Na czystej kartce narysuj domek z drzewem po jednej z jego stron. Zapytaj dziecko, jak myśli, czy coś się stanie, gdy pomiędzy nim a rysunkiem postawisz napełnioną wodą szklankę.
Możecie wykonywać wiele różnych rysunków i badać, jak zmieniają się przy patrzeniu przez pełną szklankę. Twoim zadaniem jest także wytłumaczenie dziecku, na czym polega refrakcja, czyli załamanie światła.
- Domowy teatrzyk cieni
Rekwizyty: prześcieradło, lampa, zabawki
Miejsce: gdziekolwiek
To ćwiczenie udowodni dziecku, że to, co widzimy w formie wielkiego cienia, może być w rzeczywistości całkiem malutkie.
W zacienionym pokoju między dwoma krzesłami rozciągnij białe prześcieradło. Skieruj na nie z jednej strony światło lampy. Poproś dziecko, aby usiadło po drugiej stronie. Wykorzystując zabawki lub własne dłonie pokaż, jakie rzucają cienie. Niech dziecko zgaduje, co trzymasz w dłoni, obserwując jedynie cień. Możesz także nauczyć je podstaw teatru cieni.
- Co widzisz?
Rekwizyty: kartki, kredki
Miejsce: gdziekolwiek
Rozwiązuj z dzieckiem rebusy, zagadki i oglądaj złudzenia optyczne. Warto zaopatrzyć się w książeczki, które bazują na tego typu aktywnościach i trenować z dzieckiem zmysł wzroku i koordynację oko-ręka.
Modyfikacją ćwiczenia może być rysowanie czegoś, co ma się na myśli. Przygotujcie kilka karteczek, na których narysowane są różne obrazki, np. dom, rakieta, auto, pociąg (raczej proste rysunki). Niech każde z was wylosuje po jednej z kart i wspólnie na nowej kartce spróbujcie odtworzyć swój rysunek. Na przykład ty rysujesz dom i zaczynasz od pionowej kreski, dziecko ma u siebie rakietę, więc dorysowuje coś, co pozwoli mu tę rakietę narysować. I tak na zmianę próbujcie narysować każdy swój rysunek.
Ta zabawa może prowadzić do rozmowy o tym, że ludzie mają różne potrzeby a jeden cel. To samo może dotyczyć gotowania, spaceru czy spędzania wolnego czasu.
- Moja kolekcja
Rekwizyty: Zabawki z Kinder Niespodzianki
Miejsce: dowolne
Układamy zabawki w grupy, według różnych cech, użyteczności, kolorów czy innych parametrów. Następnie odgadujemy według jakich cech pogrupowane zostały zabawki.
Ta zabawa uczy okrywanie praw i zależności.
Wróć do strony: www.mamotoja.pl/akcja-edukacja/zmysly-dziecka/