„Dzieci już w pierwszych miesiącach życia nadają kolorom znaczenie. Niemowlęta kojarzą przyjemność, radość i pozytywne emocje z kolorem czerwonym, pomarańczowym czy żółtym. Jest to dość naturalne skojarzenie, ponieważ są to ciepłe barwy, które wprowadzają w pozytywny nastrój. Preferują także barwy jasne, naturalne i takie, które kojarzą się ze skórą mamy, a więc z czymś bezpiecznym. Będą to odcienie różu, beżu i wszystkie kremowe kolory. Natomiast dzieci w wieku przedszkolnym, świetnie potrafią połączyć kolor z emocją. To bardzo pomocne w terapii, ponieważ rysunki dzieci i wybierane przez nie barwy, potrafią powiedzieć dużo więcej niż rozmowa. I tak szary lub czarny określają smutek, a ciepłe kolory - radość. Jednak z wiekiem, bardzo się to zmienia i nie przypisujemy już barwom takiego znaczenia. Nasze preferencje są kształtowane przez kulturę, w której dorastamy, a gust zmienia się wraz z wiekiem i modą” - mówi Małgorzata Ohme, psycholog dziecięcy i rodzinny.

Reklama

Pokoloruj mnie wcześnie

Dzieci wcześnie zauważają kolory. Niemowlęta zaczynają dostrzegać barwy już po ukończeniu sześciu miesięcy, choć jeszcze nie potrafią skupić na nich swojej uwagi. Kolorowe pluszaki, klocki, pociągi - wszystko to przyciąga uwagę małych dzieci w większym stopniu niż białe czy szare przedmioty. Czy wiesz, na zabawce jakiego koloru koncentruje się wzrok twojego dziecka?

Wiem, czego chcę

Badania wykazują, że niemowlęta szybko wybierają swoje ulubione kolory i przyglądają się im dłużej niż pozostałym. Najbardziej atrakcyjne są dla nich niebieski i czerwony, a następne w kolejności są fioletowy i pomarańczowy. Najmniej interesującym kolorem jest brązowy. Czy twoje dziecko częściej spogląda na niebieskiego pluszowego wieloryba czy na pomarańczową dynię?

Czym jest kolor?

Dzieci zaczynają rozpoznawać i nazywać kolory w wieku około trzech lat. Przedszkolaki uczą się, że poszczególne kolory mają określone znaczenie: czerwony mówi „stój”, zielony oznacza, że można bezpiecznie przejść, a żółty jest najtrudniejszy ze wszystkich, bo nakazuje czekać. Choć kolory świateł sygnalizacji drogowej są interpretowane wszędzie tak samo, to znaczenie kolorów takich jak biały, czarny czy fioletowy może być uwarunkowane kulturowo.

Nie jestem w czarnym nastroju

Dzieci nie łączą w sposób niezmienny poszczególnych kolorów z konkretnymi emocjami. Chociaż badanie wykazało, że trzy- i czterolatkowie zwykle kojarzą czerwony z radością, a niebieski ze smutkiem, to jednak wybierają kolory z całej dostępnej gamy, aby opisać swoje uczucia. Choć żaden kolor nie został wskazany jako kojarzący się ze złością, to z reguły jasne kolory łączone były z radością, a ciemne ze smutkiem. Porozmawiaj z dzieckiem o tym, co oznaczają dla niego poszczególne kolory.

Zobacz także

Różowy dla dziewczynek...

Popularność koloru różowego wśród dziewczynek jest najnowszym zjawiskiem kulturowym. Preferencje społeczne uległy zmianie w ciągu ostatniego stulecia, kiedy to różowy zastąpił niebieski jako kolor wybierany dla małych dziewczynek. Obecnie dziewczynki są już od urodzenia wręcz zalewane kolorami przeznaczonymi specjalnie dla nich: różnymi odcieniami różu, czerwieni, żółci i fioletu. Nie ma się więc co dziwić, że małe dziewczynki często wybierają właśnie te kolory.

... a niebieski dla chłopców?

Niebieski jest kolorem typowo chłopięcym tylko w przypadku małych dzieci. Od trzeciego roku życia u chłopców zaczyna się rozwijać stereotypowy podział kolorów na „zakazane” dziewczęce oraz ulubione przez nich odcienie niebieskiego, brązowego i zielonego. Nie tylko chłopcy lubią niebieski. Badania wykazują, że większość ludzi, niezależnie od wieku i płci, naprawdę lubi niebieski.

Reklama

Pokoloruj mnie inaczej

Dziecięce preferencje dotyczące kolorów są bardzo różne i niezależne od płci. Wraz z upływem czasu dzieci, które coraz lepiej poznają otaczający je świat, potrafią uwolnić się od konwencji i otaczać się kolorami, które naprawdę lubią.

Reklama
Reklama
Reklama