
To, co powinien umieć 5-latek, jest punktem wyjścia do kształtowania podstawy programowej w przedszkolu dla dzieci pięcioletnich. W piątym roku życia dziecko powinno zdobyć szereg nowych umiejętności i udoskonalić te, które zdobyło na wcześniejszych etapach rozwoju. Dlatego program zajęć przedszkolnych obejmuje zadania i zabawy, które będą wspomagały rozwój i nabywanie umiejętności typowych dla pięciolatków. Poniżej lista czynności, wiedzy i umiejętności, jakie powinien opanować 5-latek.
Co powinien umieć 5 latek w przedszkolu?
W piątym roku życia dziecko powinno częściowo zdobywać umiejętności, które pomogą mu w przygotowaniu do szkoły. W kolejnym roku będzie te umiejętności doskonalił i zdobywał nowe. Oto, co powinien umieć 5-latek w poszczególnych obszarach rozwoju.
Rozwój ruchowy pięciolatka
Pięciolatek powinien:
- nabywać nowe złożone umiejętności ruchowe, gdy ma taką możliwość (np. taniec, pływanie, jazda na rowerze)
- potrafić biec w górę po schodach bez trzymania się poręczy
- skakać na jednej nodze do przodu na dystansie 5 metrów
- trafić piłką w tarczę kwadratową (o wymiarach 25 cm x 25 cm) z odległości 1 metra, zawieszoną na wysokości klatki piersiowej dziecka
- trafić małą piłka do kosza z odległości 2-2,5 metra
- mieć w pełni opanowane czynności samoobsługowe, np. zapinanie i odpinanie guzików
- tworzyć rysunki tematyczne, a rysując uruchamiać nadgarstek
- wykonywać precyzyjne ruchy dłonią i palcami, np. drzeć papier na kawałki i przyklejać w określonym miejscu
- mieć prawidłowo ukształtowany chwyt pisarski
- wycinać nożyczkami różne kształty (np. koło, kwadrat)
- kolorować kolorowanki dla dzieci bez wychodzenia za linie
- lepić z plasteliny proste kształty tematyczne.
Percepcja wzrokowa pięciolatka
5-latek powinien:
- potrafić wskazać brakujący element na obrazku
- uzupełnić brakujący element w logicznym szeregu
- wskazać różnice na dwóch podobnych obrazkach
- narysować trójkąt i inne złożone z figur geometrycznych kształty (np. koło wpisane w kwadrat) według wzoru
- zapamiętywać układ 4-5 elementów i określić, którego brakuje
- złożyć prostokąt z dwóch trójkątów, mając na wzór prostokąt
- z pamięci nawlec na sznur 7 korali o dwóch rożnych kolorach lub kształtach według wcześniej pokazanego wzoru
- odróżniać i nazwać kilkanaście kolorów.
Percepcja słuchowa pięciolatka
5-latek powinien:
- rozpoznawać różnorodne dźwięki z najbliższego otoczenia i potrafić określić ich źródło
- określać natężenie dźwięków i tonację: głośne, ciche, wysokie, niskie
- rozpoznawać dźwięki prostych instrumentów, np. bębenek, cymbałki, trójkąt
- odtwarzać krótki 4-5 elementowy układ dźwięków, np. 2 stuknięcia, przerwa, 1 stuknięcie, przerwa, 3 stuknięcia
- przedstawiać zasłyszany rytm za pomocą symboli, np. ustawia klocki w takiej odległości od siebie, aby zilustrować układ rytmiczny
- dobierać rym do podanego wyrazu
- powtarzać ze słuchu ciąg 4-5 liczb oraz kilkuwyrazowe zdanie
- dzielić wyrazy na sylaby i składać wyrazy z podanych sylab
- rozpoznawać głoski na początku i na końcu wyrazu
- dobierać obrazki, których nazwy zaczynają się lub kończą tą samą głoską
- recytować z pamięci.
Rozwój mowy pięciolatka
Pięciolatek powinien:
- wymawiać już wszystkie głoski (jeżeli nie wymawia jeszcze głoski r wymaga pomocy logopedycznej)
- budować krótkie logiczne wypowiedzi, np. opowiadać, co zdarzyło się wcześniej, co będzie potem
- zauważać wieloznaczność wyrazów, rozumieć znaczenie niektórych związków frazeologicznych
- dostrzegać podobieństwo w brzmieniu wyrazów lub ich cząstek, tworzyć rymy
- zadawać dużo pytań
- opisywać obrazki o bardziej złożonej treści: wymieniać czynności osób, proste relacje przestrzenne (np. pod krzesłem schował się kotek), próbować nadawać tytuł obrazkom.
Umiejętności matematyczne pięciolatka
Pięciolatek powinien:
- klasyfikować obiekty wg położenia, wyglądu, przeznaczenia
- tworzyć krótkie 3-elementowe szeregi obrazków połączonych logicznie (np. pani, konewka, kwiat)
- tworzyć kolekcje przedmiotów z obiektem centralnym, np. lalka – sukienka, buciki, kapelusik
- rozróżniać liczenie błędne od prawidłowego, wymienić wiele kolejnych liczebników
- wskazać, w którym zbiorze jest więcej elementów, rozumieć pojęcie „tyle samo”.
Orientacja w schemacie ciała i przestrzeni pięciolatka
Pięciolatek powinien:
- znać określenia dotyczące stronności swojego ciała (może jeszcze się mylić w pokazywaniu, która strona jest lewa, a która prawa)
- rozumieć określenia mówiące o położeniu przedmiotów w przestrzeni w stosunku do własnego ciała (np. na prawo, na lewo, naprzeciw, za, pod, obok
- ustalać wynik dodawania lub odejmowania, licząc obiekty
- wiedzieć, że ostatni wymieniony liczebnik określa wynik dodawania lub odejmowania.
Rozwój emocjonalno-społeczny pięciolatka
5-latek powinien:
- myć twarz i zęby bez pomocy, ubierać się samodzielnie
- brać udział w grach z elementami współzawodnictwa
- używać w odpowiednich sytuacjach zwrotów grzecznościowych typu: proszę, dziękuję, przepraszam
- mieć ulubionego kolegę/koleżankę
- wykonać złożone polecenia (trzyetapowe)
- słuchać, gdy mówi ktoś inny
- nie płakać podczas rozstania z rodzicami;
- opanowywać agresję i gniew, przynajmniej częściowo.
U pięciolatków pojawia się też pełna zdolność do zabaw tematycznych, a zabawa staje rozbudowana i zorganizowana w ciąg zdarzeń.
Źródło: „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym” K. Skarbek, I. Wrońska
Jak wspomagać rozwój pięciolatka:

Koszty przedszkola zależą od wielu czynników, przede wszystkim od charakteru placówki i miejsca zamieszkania dziecka. Opłaty za przedszkole, to niestety, dość duże obciążenie budżetu domowego. Największy koszt ponoszą rodzice, którzy posyłają swoje dziecko do prywatnego przedszkola. Za publiczne placówki teoretycznie nie trzeba płacić, jednak tutaj też są wydatki, np. w kwestii opłat za wyżywienie malucha. Spis treści: Ile kosztuje przedszkole publiczne? Opłaty Czesne za przedszkole prywatne Opłaty za wyżywienie w przedszkolu Orzeczenie o niepełnosprawności, a opłata za przedszkole Dofinansowanie opłat za przedszkole Ile kosztuje przedszkole publiczne? Opłaty Do niedawna rodzice musieli się bardzo postarać, by znaleźć dla swojej pociechy miejsce w przedszkolu. Niektórych zniechęcał długi czas oczekiwania, a skutkiem tego było to, że korzystali oni z ofert przedszkoli prywatnych. Od 2017 roku prawo do miejsca w przedszkolu państwowym przysługuje każdemu dziecku, jeśli jest w wieku od 3 do 5 lat. Jeśli dziecko ma 6 lat – urząd gminy lub miasta musi zapewnić dla niego miejsce w przedszkolu, ponieważ sześciolatki obejmuje już obowiązek przedszkolny. Wielu rodziców pewnie zadaje sobie pytanie, czy za przedszkole publiczne trzeba płacić, a jeśli tak – ile kosztuje przedszkole publiczne? Nie, nie trzeba za nie płacić, taka usługa jest bezpłatna. W przedszkolu publicznym również wszystkie dodatkowe zajęcia są bezpłatne. Przedszkole publiczne nie może też zmuszać rodziców do kupowania książek i innych pomocy naukowych. Ile godzin w przedszkolu jest bezpłatnych? Zgodnie z obowiązującymi przepisami w przedszkolach dzieciom do 5 lat zapewnia się pięć godzin bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki od godz. 8:00 do 13:00. Ile kosztuje dodatkowa godzina w przedszkolu? Za każdą kolejną godzinę rodzice...

Kreatywność pomaga w rozwiązywaniu problemów, radzeniu sobie z przeszkodami. Dbanie o jej rozwój u dzieci jest niezwykle ważne. Dzięki kreatywnym zabawom dla dzieci zadbasz o rozwój wyobraźni swojego malucha, nauczysz go patrzenia na różne sytuacje z wielu perspektyw, co zapewne będzie miało pozytywne skutki w przyszłości. Każde dziecko ma w sobie ogromne pokłady kreatywności, a zadaniem dorosłych jest pielęgnowanie tej cechy. A to wbrew pozorom nie jest takie trudne. I można się przy tym doskonale bawić! Mamy dla was propozycje zabaw dla dzieci w każdym wieku, do wykorzystania zarówno w domu, jak i w przedszkolu lub szkole. Pomysły na kreatywne zabawy dla dzieci Kreatywne zabawy z dziećmi wcale nie muszą wiązać się z długimi przygotowaniami, kupowaniem wielu potrzebnych akcesoriów i skomplikowaną instrukcją. Większość zaproponowanych przez nas zabaw przygotujesz z rzeczy, które z pewnością znajdą się w każdym domu. 1. Domino z kamieni Gdy pójdziecie na spacer, zbierajcie różne kamyczki. Niech nie będą zbyt duże, wybierajcie raczej te drobniejsze. Z kamyczków zróbcie nietradycyjną wersję domino. Akrylowymi lub plakatowymi farbami pomalujcie kamyki na różne kolory, a następnie domalujcie czarne kropki i... gra gotowa! 2. Odrysowywanie cieni Zasady są bardzo proste. Wykorzystajcie światło słoneczne lub odpowiednio ustawcie lampę - tak, by światło padało na ustawione w rzędzie zabawki, figurki lub inne przedmioty. Następnie razem z dzieckiem odrysujcie (np. na dużym kartonie papieru) wszystkie cienie. 3. Pokaz mody Urządźcie swój własny pokaz mody! Każdy uczestnik zabawy wybiera swój strój i dodatki. Ustalcie zasady, np. że można korzystać ze wszystkich rzeczy znajdujących się w domu lub jedynie tych własnych. Może okaże się, że maluchy mają smykałkę do mody! Zabawa wymaga sporo kreatywności, by cały strój prezentował się naprawdę...

Do przedszkola zwykle przyjmuje się dzieci, które skończyły trzy lata. Jednak nie każdy trzylatek jest gotowy do rozstania z mamą. To, że tak małe dziecko nie chce chodzić do przedszkola, jest normalną, a wręcz prawidłową reakcją. W przedszkolu wszystko jest nowe: są opiekunki zamiast mamy, babci czy niani, jest inne otoczenie i grupa dzieci, z którymi trzeba dzielić się uwagą opiekunek. To naprawdę trudne dla malucha, który do tej pory miał dla siebie całą uwagę najbliższych. Wyjaśnimy przyczyny niechęci do przedszkola i podajemy sposoby, jak sobie z nią radzić. Spis treści: Dlaczego dziecko nie chce chodzić do przedszkola? Porady, gdy dziecko nie chce chodzić do przedszkola Co zrobić, żeby uniknąć niechęci dziecka do przedszkola Dlaczego dziecko nie chce chodzić do przedszkola? Pierwsze dni w przedszkolu na ogół bywają trudne. Niektóre dzieci demonstrują swoją niechęć do przedszkola już od pierwszego dnia. Inne dopiero po kilku pozornie udanych dniach. Tak zwykle zachowują się dzieci, których wyobrażenia o przedszkolu nie zgadzają się z rzeczywistością. Rodzice często upatrują przyczyny niechęci w niemiłej pani albo niesmacznych obiadach. Tymczasem powód jest inny. Trzyletni malec silnie przeżywa rozłąkę z mamą lub inną osobą, która dotychczas się nim opiekowała. Jeśli przez wiele dni przy rozstaniu z rodzicami dziecko płacze, trzeba mu pomóc. Warto np. przez jakiś czas odbierać je tuż po obiedzie. Bywa, że maluchowi pomaga zabrana z domu ulubiona przytulanka. Ważne, aby pomimo trudności zawsze wyrażać się o przedszkolu pozytywnie i wspominać własne pozytywne doświadczenia. Zazwyczaj po miesiącu lub dwóch problem znika. Protesty dziecka w domu czy w drzwiach przedszkola, które trwają maksimum do 3 miesięcy , są normą. Tyle czasu potrzebują niektóre...