Mamo, czemu nie mogę dziś dostać na kolację czekolady zamiast szklanki mleka? Przecież ma tyle samo wapnia – przekonuje dziecko sprzed telewizora. W tle migoczą kolejne reklamy, w które maluch święcie wierzy... Zobacz, dlaczego tak się dzieje.

Reklama

Dlaczego dziecko wierzy w reklamę?

Dziecko wierzy we wszystko, co usłyszy i zobaczy w telewizji. W wieku czterech, pięciu czy sześciu lat z łatwością obserwuje wszystko, co się dzieje w telewizji, i przyjmuje to za tak samo prawdziwe jak to, co usłyszy od was. Jego łatwowierność bywa wykorzystywana przez twórców reklam, którzy konstruują komunikat tak, aby był atrakcyjny i wiarygodny dla najmłodszego widza.

Sprawdź, czy małe dziecko może oglądać telewizję

Czy reklama powinna być dla dziecka autorytetem?

To rodzice przedszkolaka muszą być dla niego największymi autorytetami, dlatego łatwo dziecku uwierzyć w ich słowa, szczególnie gdy dodatkowo zobaczy, że wy nie poddajecie się działaniu reklamy. Nie ulegaj "dla świętego spokoju" nagabywaniom malca o kupno kolejnej niezwykłej zabawki. Spokojnie tłumacz, że reklama jest pewnym rodzajem bajki, w której duża część jest nie do końca prawdziwa. Musisz się uzbroić w cierpliwość, bo takie rozmowy będą systematycznie powracać...

Zobacz, w jaki sposób wybiera się dzieci do reklam

Zobacz także

Jak poradzić sobie z wierzącym w reklamę dzieckiem?

Oczywiście najlepszym wyjściem jest konsekwentne niewłączanie telewizora poza ustalonymi z góry godzinami. Dzięki temu przekonasz malucha, że to jedynie zabawka, a nie nieodłączny element życia. Rozmawiaj z dzieckiem na temat tego, co ujrzało w telewizji. Wytłumacz, że świat, jaki widzi w telewizji, jest "na niby" – tak samo, jak wasze zabawy w przebieranie się lub rozmowy z pacynkami. Przekonaj dziecko, że ty nie wierzysz w to, że reklamy mówią prawdę, ale nie używaj słowa: "kłamstwo". Możesz udawać, że ciebie reklamowe sztuczki śmieszą tak samo, jak żarty i wygłupy dziecka.

Wypróbuj też nasze pomysły na rodzinne zabawy z dzieckiem

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama