tata, dziecko, noworodek, niemowlę
© marchibas - Fotolia.com
Wychowanie

Dziecko w reklamie – uwaga na naciągaczy!

Czy masz ochotę zobaczyć swoje dziecko w reklamie? Dowiedz się, czy Twój smyk też ma szansę.

Uwaga na fałszywy casting dla niemowląt

W odpowiedzi na to powszechne już pragnienie coraz częściej pojawiają się w codziennych gazetach i w Internecie ogłoszenia typu: „bank twarzy, tel. ...”, „dzieci do reklamy serka (lodów, artykułów niemowlęcych itd.)”, „casting do reklamy (serialu)”, „profesjonalne portfolio, tanio”. Wystarczy zadzwonić, umówić się na sesję fotograficzną, zapłacić od 200 do 2000 zł za tzw. portfolio, czyli komplet zdjęć. I czekać na telefon. Tyle że ten nigdy nie zadzwoni. A jeśli nawet, to z propozycją zrobienia następnej, bardziej aktualnej czy rozbudowanej sesji. Oferujący owe usługi nie wspominają przy tym, że tych zdjęć nigdy nikomu nie posyłają lub robią je w ciemno, nie mając żadnych konkretnych zamówień. Mało kto wie, że ogłaszające się w ten sposób osoby żyją z rodzicielskich marzeń o przyszłej sławie dzieci. Ich zarobkiem są zawyżone opłaty za kilka, kilkanaście zdjęć, które co najwyżej można sobie wkleić do rodzinnego albumu.
– Nie ma tygodnia, by jakaś mama po takiej sesji nie dopytywała się, kiedy jej dziecko wystąpi w reklamie – mówi Jola Grodzicka z Agencji „Gudejko”. – A do nas nawet nie dotarło zgłoszenie. Zresztą, żeby zapisać malucha do naszej czy innej profesjonalnej agencji, nie trzeba robić mu tych kosztownych zdjęć. Wystarczy dobrej jakości amatorska fotografia, przysłana bez pośredników e-mailem czy pocztą. Dzieci zmieniają się tak szybko, że taka sesja zdjęciowa to naprawdę niepotrzebny wydatek. Decyzja, czy wystąpi ono w reklamie, jest podejmowana dopiero gdy maluch staje przed kamerą.
– Współczujemy osobom, które często zapożyczają się u całej rodziny, by zebrać 600-800 zł na „sesję” i oczekują, że umieścimy te zdjęcia w gazetach. Są przy tym przekonane, że taki wydatek otwiera ich dziecku drogę do medialnej kariery –dodaje Agnieszka Sołtys z Agencji „Absolwent”. – A takie zdjęcia po prostu się do tego nie nadają.
– Żaden współpracujący z czasopismami czy agencją reklamową fotograf nie weźmie pieniędzy od rodziców dziecka – stanowczo zaznacza Piotr Ratajski, autor wielu zdjęć okładkowych w „Twoim Dziecku”. – Wynagrodzenie dostaje od wydawcy pisma albo agencji reklamowej.

Agencja niemowląt-modeli – tak, one istnieją!

Jak zatem dostać się do wymarzonego świata? Skąd masz wiedzieć, że firma, do której się zgłaszasz, cię nie oszuka?
– Poważna agencja modeli i aktorów nieprofesjonalnych nie pobiera opłat wstępnych i abonamentu – podkreśla Jola Grodzicka.
– Utrzymujemy się z prowizji od zrealizowanych kontraktów. Jeśli więc nasz podopieczny nie ma szczęścia i nie jest wybierany, rodzic nie ponosi żadnych kosztów poza dojazdami na castingi.
Wskazówką jest też to, że taka firma działa na rynku od lat i może udokumentować współpracę z wieloma agencjami reklamowymi. Jej podopieczni grywają w aktualnych reklamach i są zapraszani na zamknięte castingi. Najlepsze agencje modeli mieszczą się w Warszawie, bo tu jest najwięcej agencji reklamowych. A to, niestety, znacznie ogranicza szanse dzieci z oddalonych od stolicy miejsc.
– Odradzamy zapisanie dziecka do naszej agencji, jeżeli mieszka ono ponad 50 km od Warszawy – przyznaje Agnieszka Sołtys z „Absolwenta”. – Radzimy szukać gdzieś bliżej. Trudno bowiem z dalszej odległości ściągnąć kogoś na zdjęcia w ciągu kilku godzin, a informację o castingu dostajemy czasem tylko z kilkugodzinnym wyprzedzeniem.
– Na sesje najczęściej zapraszam dzieci znajomych i znajomych znajomych – przyznaje Piotr Ratajski. – Zdarza mi się zaproponować współpracę spotkanej na ulicy czy w parku mamie. Gdy mam problem z szybkim znalezieniem odpowiedniego dziecka, korzystam z banku twarzy znanej agencji. Wiem, że ono może być w studiu tego samego dnia.

Jakie dziecko ma szansę na reklamę?

Ładne maluchy są angażowane częściej, choć gwiazdą reklamy zostać może też tzw. charakterystyczne dziecko. Jednak największe szanse mają:

  • Niemowlęta – na okładkach pojawiają się maluchy między 6. a 18. miesiącem życia, o dużych oczach, proporcjonalnej główce i gładkiej cerze. Częściej dziewczynki niż chłopcy.
  • 5–10-latki – na dzieci w tym wieku jest największe zapotrzebowanie, bo reklamy adresowane są przede wszystkim do zamożnych rodziców kilkulatków.
  • Jasnowłose, niebieskookie – bo taki jest stereotypowy kanon słowiańskiej urody. Zdarza się jednak, że angaż dostaje ciemnowłosy, ciemnooki maluch, bo reklama robiona jest na rynek węgierski, albo rudowłosy urwis w typie Pippi.
  • Podobne do dorosłych aktorów – jeżeli mają zagrać czy być sfotografowane jako rodzina, liczy się fizyczne podobieństwo do reklamowej mamy czy reklamowego taty.

Nie oczekuj szybkich efektów

Tym, co zazwyczaj najbardziej zaprząta głowę rodziców potencjalnych modeli, jest otrzymanie gwarancji, że ich pociecha, po zgłoszeniu jej do agencji, na pewno znajdzie się na okładce czasopisma albo wystąpi w reklamie.
– Takiej obietnicy żaden profesjonalny agent nie złoży – podkreśla Jola Grodzicka. – Jeśli ktoś tak twierdzi, to z góry wiadomo, że oszukuje. Wyboru dokonuje tak wiele osób, że praktycznie do końca nie wiadomo, czy rzeczywiście dane dziecko wystąpi. Zdarza się, że nawet nagrana już reklama nie zyskuje aprobaty klienta albo w wyniku montażu scena z dzieckiem zostaje wycięta.
W przypadku niemowląt zawsze wybiera się główne dziecko i jedno, dwoje lub troje zastępców. Zdjęcia mogą odbywać się w dniu, w którym umówiony maluch jest chory albo nie ma ochoty robić tego, czego wymaga scenariusz. Wtedy dzwoni się po zastępcę. Bywa również i tak, że choć agencja typuje jakieś dziecko, klient wybiera to drugie w kolejce. Udział w reklamie to loteria, ale osoby, które przyprowadzają swoje pociechy, nie zawsze potrafią to zrozumieć.
– Zawsze uprzedzam rodziców, że choć robię zdjęcia dziecku do konkretnej reklamy lub na okładkę czasopisma, nie znaczy to, że zostaną one opublikowane – potwierdza Piotr Ratajski. – Rzadko jednak się zdarza, by wcześniej zaakceptowany maluch nie zyskał aprobaty. Jeśli sam go wybieram, liczę się z tym, że mogę nie sprzedać zdjęć. Bywa też, że artykuł, który miały ilustrować, po prostu „spada”.
Na prawdziwe castingi zaprasza się tylko tych małych modeli, którzy zdaniem agencji mają rzeczywiste szanse. – Już przy pierwszym spotkaniu potrafimy ocenić, czy dziecko się nadaje. Decyduje nie tylko wygląd – podkreśla agentka z „Gudejki” – ale też to „coś”, co maluch ma lub nie. Mamom trudno jest przyjąć do wiadomości, że ich obiektywnie ładna pociecha nie spełnia tych wymagań.
Na castingi przychodzą coraz lepiej przygotowane kilkulatki. Obyte z kamerą, po kursach tańca, ze szkolonym głosem. Bardzo zdeterminowane. To one nakłoniły rodziców, by je zapisać do agencji. Już na pierwszy rzut oka widać, które z nich są tu dlatego, że naprawdę same tego chcą, a które przyszły za namową rodziców. Wybór zwykle pada na jedno z tych pierwszych. One po prostu to lubią.

Ile zarabiają dzieci w reklamie?

- 100-400 zł – dostaje mama, która w dniu zdjęciowym czeka pod telefonem, bo może być wezwana z dzieckiem na plan zdjęciowy.
- 400-1000 zł – może otrzymać dziecko za udział w sesji do reklamy prasowej czy telewizyjnej albo za zdjęcie na okładkę.
- 1000-5000 zł – na tyle może liczyć kilkulatek, który zagrał w reklamie telewizyjnej lub poligraficznej (w prasie, na plakatach, billboardach i ulotkach) jako główny bohater.
Zwrot kosztów, dojazd na casting trzeba opłacić z własnej kieszeni.
Jeśli dziecko dostanie angaż do reklamy, agencja reklamowa organizująca zdjęcia zwraca albo z góry pokrywa koszt podróży i zakwaterowania małego modela oraz jego opiekuna.
 

18-24 KWIETNIA
szaleństwo zakupów
Dodatkowe -20% na kolekcję SS2024
Dodatkowe -20% na kolekcję SS2024
-20% dodatkowego rabatu na kol... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA2024
Zobacz
+
Dodatkowe -20% na kolekcję SS2024
Online
Stacjonarnie

-20% dodatkowego rabatu na kolekcję SS2024. Oferta dostępna w sklepie stacjonarnym i na www.l37.eu. Rabat dotyczy również przecenionych pozycji. Szczegóły dostępne u Partnera.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:WIOSNA2024
Zobacz
Dodatkowe -20% na cały asortyment
Dodatkowe -20% na cały asortyment
Moda ORSAY oferuje każdej kobi... więcej»
Kod rabatowy:WIOSNA
Zobacz
+
Dodatkowe -20% na cały asortyment
Online
Stacjonarnie

Moda ORSAY oferuje każdej kobiecie możliwość poczucia się sobą niezależnie od sytuacji, nastroju czy rozmiaru ubrania. Skorzystaj z dodatkowej 20% zniżki na wszystko w sklepach stacjonarnych i na orsay.pl. Zniżka nie dotyczy bonów podarunkowych. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:WIOSNA
Zobacz
Do -30% na wybrane nowości
Do -30% na wybrane nowości
Rabat do -30% na wybrane nowoś... więcej»
Zobacz
+
Do -30% na wybrane nowości
Online
Stacjonarnie

Rabat do -30% na wybrane nowości z kolekcji Wiosna/Lato 2024 i wiele więcej! Oferta dostępna w sklepach stacjonarnych i na gomez.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.  

Produkt widoczny na zdjęciu nie jest objęty rabatami.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Zobacz
-20% na produkty marki
-20% na produkty marki
Rabat 20% na produkty marki Ri... więcej»
Kod rabatowy:Szalenstwo24
Zobacz
+
-20% na produkty marki
Online
Stacjonarnie

Rabat 20% na produkty marki Rituals przy zakupach za min. 100 zł. Kod promocyjny obowiązuje w sklepach Rituals, aplikacji oraz na naszej stronie internetowej rituals.com. Z rabatu wyłączone są inne promocje, edycje limitowane oraz kalendarze adwentowe. Szczegóły u Partnera.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:Szalenstwo24
Zobacz
Do -70% na wybraną ofertę
Do -70% na wybraną ofertę
Rabat do 70% na wybraną ofertę... więcej»
Kod rabatowy:SZZ2024
Zobacz
+
Do -70% na wybraną ofertę
Online

Rabat do 70% na wybraną ofertę bielizny i dodatków dostępną na intymna.pl. Szczegóły na stronie. 

Najniższa cena produktu ze zdjęcia z 30 dni przed obniżką - 149,99 zł.  

Cena produktu po zastosowaniu rabatu – 89,99 zł

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:SZZ2024
Zobacz
-20% na wybrane produkty
-20% na wybrane produkty
Rabat 20% na cały asortyment z... więcej»
Kod rabatowy:szalenstwo20
Zobacz
+
-20% na wybrane produkty
Online

Rabat 20% na cały asortyment z wyłączeniem kolekcji Sablewska x Gabriella. Oferta dostępna na gabriella.pl. Nie łączy się z innymi promocjami. Szczegóły na stronie. 

Najniższa cena produktu ze zdjęcia 30 dni przed obniżką - 16,90 zł. 

Cena po zastosowaniu rabatu - 13,52 zł.

Oferta ważna:18 - 24.04.2024
Kod rabatowy:szalenstwo20
Zobacz
REKLAMA
Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
Ile dać na Chrzest?
Święta i uroczystości
Ile dać na chrzest w 2024 roku? (ile od dziadków a ile od chrzestnej, chrzestnego i gości) 
Luiza Słuszniak
wierszyki o wiośnie
Gry i zabawy
Wiersze o wiośnie: piękne utwory znanych poetów i krótkie rymowanki dla dzieci
Ewa Janczak-Cwil
cytaty na komunię
Cytaty i przysłowia
Cytaty na komunię świętą: piękne i mądre, Jana Pawła ll, cytaty z Biblii
Joanna Biegaj
Rocznica Komunii Świętej – prezenty
Święta i uroczystości
Rocznica Komunii świętej – co z tortem i prezentami? I czy udział w rocznicy komunii jest obowiązkowy? 
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
5 dni opieki na dziecko
Prawo i finanse
5 dni opieki nad dzieckiem: od kiedy, ile płatne? Przepisy 2024
Joanna Biegaj
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
chłopiec, dziecko, krzyk, złość
Wychowanie
Agresywne dziecko w przedszkolu: co robić, gdzie zgłosić?
Magdalena Drab
Cytaty na chrzest
Cytaty i przysłowia
Cytaty na chrzest: piękne sentencje i złote myśli z okazji chrzcin
Milena Oszczepalińska
Szkoła w Chmurze: kto może z niej skorzystać?
Edukacja
Szkoła w Chmurze: na czym polega, czy jest legalna i kto może z niej skorzystać?
Małgorzata Sztylińska-Kaczyńska
jak ubierać niemowlę na spacer wiosną
Pielęgnacja
Jak ubierać niemowlę wiosną: w kwietniu, w maju i przy 20 stopniach [LISTA UBRANEK]
Magdalena Drab
Przedszkolaki powinny się bawić, a nie ciągle uczyć
Edukacja
Przedszkolaki coraz częściej potrafią czytać i pisać, ale mają zaburzenia sensoryczne. Gdzie tkwi błąd?
Milena Oszczepalińska
dziecko ciągle choruje
Zdrowie
Dziecko ciągle choruje: nawracające zapalenie oskrzeli i infekcje gardła [CO ROBIĆ?]
Magdalena Drab
Pełne szpitale RSV
Aktualności
Lekarz mówi wprost: dziecko z RSV i z dusznością umrze, jeśli nie trafi do szpitala
Ewa Janczak-Cwil
wpływ telewizji na rozwój dziecka
Wychowanie
Wpływ telewizji na rozwój dziecka – negatywne i pozytywne skutki oglądania telewizji
Aneta Grinberg
morfologia u dzieci
Zdrowie
Morfologia u dzieci – jak czytać wyniki krwi [NORMY]
Ewa Janczak-Cwil
znieczulenie podpajęczynówkowe
Poród naturalny
Znieczulenie podpajęczynówkowe najczęściej stosowane podczas cesarskiego cięcia [zalety i wady]
Agnieszka Majchrzak
Urlop ojcowski
Prawo i finanse
Urlop ojcowski 2024: ile dni i ile płatny? Dokumenty i wniosek o urlop dla ojca
Magdalena Drab
kiedy wkładać dziecku czapkę
Zdrowie
Kiedy wkładać dziecku czapkę? I czy przewianie uszu to mit? [PEDIATRA WYJAŚNIA]
Małgorzata Wódz

Strefa okazji i inspiracji

REKLAMA