1. ...płacze?

Świetnie! To znaczy, że choć nie umie jeszcze mówić, potrafi zadbać o siebie i wezwać cię na pomoc, gdy czegoś mu brakuje (np. jedzenia, przytulania lub uwagi) albo coś mu przeszkadza (np. zatkany nosek albo zbyt wysoka temperatura otoczenia). Płacz niemowlęcia bywa uciążliwy, a marudzenie nie do zniesienia, ale niepokojąca jest dopiero obojętność na nieprzyjemne doznania.

Reklama

Polecamy: Dlaczego płaczesz, skarbie?

2. ...hałasuje?

Cudownie! Gdy z upodobaniem wali łyżką w garnek, stuka w pokrywkę albo wali jak opętany w bębenek, cieszy się tym, że wiele może: "To JA sprawiam, że robi się głośno!" – myśli i dlatego sprawia mu to tak wielką frajdę. A przy okazji z każdym stuknięciem doskonali sprawność rąk.

3. ... chce jeść rękami?

Bardzo dobrze! Dzieci, które jedzą rękami, zamiast grzecznie pozwalać, by nakarmiono je łyżeczką, są szczuplejsze i chętniej sięgają po zdrowe pokarmy niż ich mniej samodzielni, karmieni papkami rówieśnicy.

Zobacz także

4. ... ucieka przed tobą na czworakach?

Gratulacje! Biegając po domu na czworakach ćwiczy mięśnie, koordynację oraz mózg. W ten sposób dba także o swój kręgosłup (dzięki raczkowaniu prawidłowo kształtują się jego krzywizny) oraz panewki biodrowe.

Przeczytaj: Raczkowanie też jest ważne!

5. ... zagląda we wszystkie kąty?

Brawo! Myszkując po mieszkaniu bada swoje otoczenie, co świadczy o tym, że jest bardzo mądry. Otwierając szuflady, wciskając guziczki pilota czy próbując złapać kota gromadzi najróżniejsze doświadczenia i wiedzę o tym, co go otacza.

6. ...upuszcza przedmioty?

Fantastycznie! Nie denerwuj się, gdy po raz dziesiąty (albo pięćdziesiąty) schylasz się po rzuconą przez malucha zabawkę. To znak, że malec nie tylko nauczył się świadomie zwalniać uchwyt ale także odkrył na własną rękę jedno z najważniejszych praw fizyki: wypuszczony z rąk przedmiot spada na podłogę zamiast szybować w stronę lampy.

7. ...burzy zamki, które mu budujesz?

Wspaniale! Rozwalanie budowli (podobnie jak hałasowanie) daje dziecku poczucie sprawstwa, wpływania na rzeczywistość. A to naprawdę nie byle co! Ma też okazję, by zauważyć, że klocki wyglądają całkiem inaczej wówczas, gdy są ustawione jedne na drugich, a inaczej, gdy wieża się rozpada i każdy z nich ląduje gdzie indziej.

Sprawdź, jak maluszki w różnym wieku bawią się zabawkami, np. klockami czy piłką

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama