Reklama

Reklama

Maluszek staje się coraz bardziej samodzielny, a odkrywanie świata sprawia mu wielką frajdę! Sprawdź, co czeka Cię w najbliższych miesiącach, czyli między 4. miesiącem życia a 6. miesiącem życia.

- Mam kontrolę: Dziecko ma coraz większą kontrolę nad własnym ciałem. Może już potrafić przekręcać się z brzucha na plecy i z powrotem, coraz lepiej wychodzi mu sięganie po przedmioty, wkrótce też zacznie siadać z pomocą dorosłego. Będzie też używać obu rąk do odkrywania świata.
Pomóż dziecku przyjmować różne pozycje – na plecach, na brzuchu i siedzącą z podparciem. Każda z pozycji pozwala na oglądanie świata z innej perspektywy i pozwala na rozwijanie nowych umiejętności, takich jak przekręcanie się, sięganie po przedmioty lub manipulowanie przedmiotami przy pomocy obu rąk.
Bawcie się w gry wymagające sięgania po przedmioty i chwytania ich. Trzymaj ciekawe przedmioty w zasięgu dziecka i zachęcaj je do sięgania po nie.

- Potrafię to zrobić!: Twoje dziecko uczy się jak coś działa i że ono może spowodować że coś się stanie. Wykorzystuje swoje nowe umiejętności ruchowe do podnoszenia i odkrywania przedmiotów. Będzie Was obserwować i uczyć się co robić.
Proponuj dziecku zabawki o różnych fakturach, kolorach, kształtach, wadze i funkcjach. Odkrywaj je wraz z dzieckiem.
Pokazuj dziecku różne sposoby korzystania z przedmiotów: przekładanie ich z ręki do ręki, potrząsanie nimi, popychanie i upuszczanie.

- Co teraz? Wasze dziecko uwielbia przewidywać kolejne wydarzenia. Będzie się Wam przyglądać z zainteresowaniem, pokazując, ze chce coś zrobić jeszcze raz. Świadomość, czego może się spodziewać daje mu poczucie kontroli.
Mów do dziecka przygotowując się do karmienia. Pomaga mu to zrozumieć, że jedzenie będzie już za chwilę i uczy cierpliwego czekania.
Bawcie się w „a kuku!”; zróbcie krótką przerwę kiedy „znikniecie” aby miało czas pomyśleć, co stanie się za chwilę.
Ustalcie niezmienne rytuały. W miarę możliwości trzymajcie się stałego planu dnia, na przykład: kolacja, kąpiel, bajka, kołysanka, sen.

- Samodzielnie: Dziecko będzie chciało odkrywać swoje jedzenie i samo jeść. Próbowanie i dotykanie różnych rodzajów pokarmu stanowi część procesu uczenia się. Samodzielne jedzenie buduje pewność siebie.
Pozwól dziecku bawić się palcami i badać pierś lub butelkę podczas karmienia. Może to spowodować bałagan, ale niezbędne dla jego uczenia się jest odkrywanie struktury i smaku różnych rzeczy.
Kiedy podrośnie, pozwól mu dotykać jedzenia i zachęcaj je do samodzielnego jedzenia, dając mu własną łyżeczkę.

- Mam coś do powiedzenia. Dziecko będzie wydawało mnóstwo różnych dźwięków do Was, do innych ludzi, do zabawek i w różnych innych sytuacjach. Wokalizacja to fundament rozwoju mowy. Im częściej na nią reagujecie, tym pewniej dziecko będzie się czuło i tym chętniej będzie z Wami „rozmawiać”.
Słuchajcie dziecka, gdy do Was „mówi” i patrzcie mu w oczy. Kiedy robi przerwę, odpowiadajcie i czekajcie. W ten sposób dziecko uczy się sztuki rozmowy.
Zaczynajcie rozmowy i sprawdzajcie, czy dziecko odpowiada. Nie zapominajcie jednak o odczytywaniu sygnałów wysyłanych przeze mnie. Jeśli dziecko nie ma ochoty na rozmowę, nie narzucaj się – czasem może potrzebować przerwy.

- Wszystko w buzi: W wieku czterech miesięcy dziecko chce odkrywać wszystkie aspekty otaczającego świata. Uczy się poprzez zmysły. Wkładanie przedmiotów do buzi jest jeszcze jednym sposobem poznawania ich. Najczęściej nie ma to nic wspólnego z głodem lub ząbkowaniem.
Upewnij się, że przedmioty, które mogą dostać się w ręce dziecka są czyste i bezpieczne do wkładania do buzi. Oznacza to, że muszą być na tyle duże, by nie zmieściły się w buzi w całości, i na tyle gładkie by nie powodowały zadrapań lub podrażnień.

- Weź to do ręki: Czteromiesięczne niemowlęta nie używają kciuka do chwytania przedmiotów; przechodząc z zabawy oburęcznej do zabawy jedną ręką przytrzymują przedmioty przyciskając je palcami i dłonią.
Proponuj dziecku zabawki łatwe do trzymania, najlepiej z uchwytami. Upewnij się, że są wystarczająco lekkie aby dziecko mogło je utrzymać i wystarczająco duże, by nie zmieściły się do buzi.
Pamiętaj, ze choć Twoje dziecko potrafi trzymać przedmiot, a nawet po niego sięgnąć, nie potrafi jeszcze świadomie otworzyć dłoni i wypuścić zabawki. Kiedy czteromiesięczne niemowlę upuszcza zabawkę, to wcale nie dlatego, że chciało ją upuścić!

- Jestem osobą: Po czterech miesiącach wspólnego życia wiesz dość dobrze, w czym Twoje dziecko jest podobne do innych dzieci w jego wieku, a czym się od nich różni. W trakcie następnych kilku miesięcy maluch nauczy się pokazywać Ci co lubi, a czego nie lubi oraz co go interesuje.
Kiedy dziecko odwraca się, wygina lub zaczyna płakać w trakcie zabawy lub w innych momentach, nie traktuj tego osobiście – może to być jego sposób okazania, że potrzebuje przerwy w intensywnej interakcji. Może to być doskonały pomysł na uspokajającą przerwę, przytulanie i śpiewanie spokojnych piosenek.
Pomyśl o osobowości Twojego dziecka. Czy woli otoczenie głośne czy spokojne? Czy jest energiczne czy refleksyjne? Nie chodzi o to, że jest jednak prawidłowa osobowość – chodzi o to, abyście poznali swoje dziecko i szanowali je takim, jakie jest.

Reklama

Tekst podlega ochronie praw autorskich (c) copyright Johnson & Johnson Poland Sp. z o.o. 2007. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Reklama
Reklama
Reklama