kobieta, ciąża, ćwiczenia w ciąży

Jak oddychać w ciąży? Rady na płytki oddech i zadyszkę

Trudno ci oddychać? Masz płytki oddech i zadyszkę? Zatyka cię? W ciąży problemy w oddychaniem to normalka. Jednak można oddychać lepiej, bardziej świadomie – uczą się tego sportowcy, jogini, śpiewacy, muzycy. Przyszłe mamy mogą się tego nauczyć w szkole rodzenia.
Małgorzata Wódz
kobieta, ciąża, ćwiczenia w ciąży

W ciąży kobiety często miewają zadyszkę i problemy ze swobodnym oddychaniem. Jednak można zaradzić płytkiemu oddechowi i zadyszce. Uczyć się oddychania? Po co? Przecież oddycham od chwili, gdy jestem na świecie – pomyślisz. To prawda, jednak większość ludzi oddycha za płytko i za szybko. Mimo że są różne rodzaje oddychania, oddychanie w ciąży warto poprawić. 

Efektem płytkiego i zbyt szybkiego oddechu jest niedotlenienie i znużenie. Kto by chciał się tak czuć podczas ciąży? Dzięki świadomemu oddychaniu pozbędziesz się problemu z oddychaniem i zadyszki, a będziesz mieć więcej energii, zadbasz o dotlenienie siebie i dziecka, a przede wszystkim łatwiej i szybciej będziesz rodzić (sprawdź, co będzie się działo podczas porodu).

Jak poprawić płytki oddech w ciąży

Gdy zasypiasz, twój płytki za dnia oddech staje się głęboki, miarowy i spokojny, a ciało się rozluźnia. Naucz się tak oddychać w ciągu dnia. Pomoże ci w tym uwiadomienie sobie, gdzie znajduje się mięsień nazywany przeponą.

Aby dowiedzieć się, w którym miejscu masz przeponę, połóż się na plecach i wciągnij powietrze tak, aby uniósł się brzuch, a nie klatka piersiowa. Trzymając rękę pod piersiami, na końcu żeber poczujesz, jak jakiś mięsień pracuje. To właśnie przepona unosi się i opada. Teraz możesz zacząć dalszą naukę głębokiego oddechu:
  1. Usiądź wygodnie, opierając się plecami np. o ścianę oparcie krzesła lub kanapę. Gdy nabierzesz wprawy w dobrym oddychaniu, będziesz mogła ćwiczyć w każdej pozycji.
  2. Połóż dłoń na przeponie. Dzięki niej poczujesz, jak w trakcie oddychania brzuch będzie się unosić i opadać.
  3. Weź głęboki wdech i wyobraź sobie, że tlen wypełnia całe twoje ciało, dociera do palców stóp i czubka głowy.
  4. Pilnuj, by klatka piersiowa pozostawała nieruchoma. Dla ułatwienia wyobraź sobie, że przy wdechu wypinasz brzuch i napełniasz go powietrzem. Ramiona nie powinny się unosić.
  5. Przez lekko uchylone usta spokojnie wypuszczaj powietrze. Nie spiesz się, wydech powinien trwać prawie dwa razy dłużej niż wdech. Z początku możesz mieć kłopoty z zachowaniem rytmu. Zwykle trudno się od razu oduczyć starych nawyków. Ale regularny trening czyni mistrza! Zresztą nie tylko oddychania – warto być aktywnym i ćwiczyć całą ciążę, bo sport świetnie poprawia samopoczucie.
Ćwiczenia dla ciężarnych - na basenie:
Redakcja poleca: Piniata – jak ją zrobić? Instrukcja krok po kroku (film)
Piniata to coraz popularniejszy element dziecięcych przyjęć. Przedstawiamy prosty sposób, jak samodzielnie zrobić efektowną piniatę. Choć nie jest to skomplikowane, warto zabrać się do pracy z odpowiednim wyprzedzeniem, aby piniata zdążyła wyschnąć.
Oceń artykuł

Ocena 3 na 8 głosy

Zobacz także

Popularne tematy