program nauki inteligencji emocjonalnej
fot. Fotolia.com/redakcja

Inteligencja emocjonalna – spis lekcji Doroty Zawadzkiej dla 3- i 4-latków

Program nauki inteligencji emocjonalnej dla 3-4 latków został podzielony na 12 lekcji zróżnicowanych tematycznie. W każdej lekcji prezentuję kilka ćwiczeń, które będą rozwijać różne obszary inteligencji emocjonalnej.
Katarzyna Imiołek
program nauki inteligencji emocjonalnej
fot. Fotolia.com/redakcja
W przeciwieństwie do IQ (ilorazu inteligencji) inteligencja emocjonalna jest podatna na zmiany, można ją doskonalić i znacznie podnieść jej poziom.

Czego nauczy się dziecko, ćwicząc inteligencję emocjonalną?

Dzieci najlepiej i najchętniej uczą się poprzez zabawę, szczególnie kiedy mogą ten czas spędzić z rodzicami. Im częściej będziesz świadomie ćwiczyć, tym szybciej zauważysz zmianę w dziecięcym myśleniu i zachowaniu.

W toku przygotowanych przeze mnie lekcji dziecko nauczy się:
  • większej odpowiedzialności za swoje działania,
  • pewności siebie,
  • otwartego wyrażania swoich potrzeb i zrozumienia dla potrzeb innych,
  • prospołecznego nastawienia i czerpania radości z pomagania innym,
  • lepszego rozumienia otoczenia, większej troskliwości i delikatności,
  • stosowania prospołecznych sposobów rozwiązywania problemów w stosunkach interpersonalnych,
  • przyjmowania argumentów innych,
  • rozwiązywania konfliktów bez przemocy.
 

Tematy lekcji  rozwijających inteligencję emocjonalną u dziecka

  1. Moje emocje – rozpoznawanie i nazywanie własnych stanów emocjonalnych
  2. Co czują ludzie? – jakie emocje mają inni?
  3. Czy zwierzęta czują i jak to rozpoznać?
  4. Uczucia wyższe – czyli kocham cię…
  5. Strachy – czyli o dziecięcych lękach
  6. Jak się dobrze złościć?
  7. Co by było, gdyby – jakie emocje pasują do sytuacji
  8. Zmysły a emocje
  9. Empatia i asertywność
  10.  Jak radzić sobie z emocjami?
  11. Mam prawo do humorów – czyli jaki jestem – moje mocne strony
  12. Jak reagować na emocje innych?

Zajęcia z dzieckiem trwają z reguły około 15 minut.

Ważna wskazówka: dzieci lubią powtarzalność, więc dobrze jest, gdy wszystkie zajęcia zaczynają się identycznie:
„Witamy się” – witanie się różnymi częściami ciała – głowami, łokciami, dłońmi w siadzie – witanie się stopami. Rodzic mówi „dzień dobry” i wymienia po kolei wszystkie części ciała, którymi uczestnicy powitania próbują się dotknąć. Także dziecko może wymieniać części ciała „do witania się” (na zmianę z rodzicem). Zobaczysz, jaki to dobry wstęp do ćwiczeń!

Wróć do strony: https://mamotoja.pl/zmysly-dziecka-rozwoj.html

Oceń artykuł

Ocena 6 na 3 głosy

Zobacz także

Popularne tematy