Język angielski dla dzieci – oczekiwania rodziców a rzeczywistość
Twoje dziecko zaczyna uczyć się języka angielskiego? Sprawdź, czego możesz oczekiwać o dziecka po kilku lekcjach angielskiego, a czego nie powinnaś od niego wymagać.
- Anna Parcheta
Współcześnie w wykształceniu każdego człowieka niebagatelną rolę odgrywa nauka języków obcych. Przynajmniej jeden taki język będzie potrzebny twojemu dziecku na jego edukacyjnej i zawodowej drodze. Ty jako rodzic chcesz zapewnić swojemu maluchowi jak najlepszy start w życiu, dlatego pieczołowicie wybierasz szkołę językową i jak najwcześniej zapisujesz swoją pociechę na zajęcia dodatkowe z języka obcego. Zależy ci, żeby twoje dziecko odniosło sukces w życiu, wiążesz więc z lekcjami języka obcego wiele nadziei i oczekiwań. I choć wszystko to robisz w dobrej wierze, to twoje wymagania odnośnie do postępów dziecka w nauce mogą nieco odbiegać od rzeczywistości.
Oczekiwania rodziców a nauka języka angielskiego dzieci
Rodzice posyłający swoją pociechę na dodatkowe lekcje nauki języka angielskiego często mają nierealne oczekiwania związane z postępami, jakie – ich zdaniem – mały uczeń powinien robić. Zdarza się, że wymagają, by dziecko spontanicznie wypowiadało się w nowym języku już po kilku lekcjach i są rozczarowani, gdy maluch odpowiada milczeniem na prośbę dorosłych o powiedzenie czegoś w języku obcym. "Skarbie, pochwal się cioci, czego nauczyłaś się ostatnio na angielskim?" – zachęcają, a gdy dziecko jest zawstydzone i uporczywie milczy, czują się zawiedzeni i nierzadko dochodzą do wniosku, że takie lekcje to strata czasu i pieniędzy. Nie wolno jednak zapominać, że niektóre dzieci potrzebują nieco dłuższego "okresu ciszy", w którym słuchają języka, zapamiętują jego melodię i nowe dźwięki, ale nie są jeszcze gotowe na to, by mówić. Brak widocznych postępów w nauce może zniechęcić cię do dalszego posyłania malca na lekcje, a tym samym wpłynąć na motywację dziecka.
Pamiętaj! Małe dzieci potrzebują zewnętrznej motywacji do nauki, motywacja wewnętrzna pojawi się dopiero później. Musisz także wiedzieć, że głównym celem nauczania maluchów języka obcego wcale nie jest sprawnie, by dziecko w jak najkrótszym czasie potrafiło powiedzieć jak największą liczbę zdań w języku obcym.
Co dają dzieciom lekcje języka angielskiego
Cele, jakie wyznacza sobie nauczyciel pracujący z małymi dziećmi, są nieco inne niż te, które stawia sobie, ucząc dorosłych. Poza nauką nowych słów, zwrotów itp. lekcje języka obcego powinny przede wszystkim wspomagać ogólny rozwój dziecka, kształtować umiejętności pracy w grupie oraz budować pozytywną samoocenę malca. Zadaniem nauczyciela jest uwrażliwienie uczniów na nowy język, jego melodię i akcent oraz zachęcanie do mówienia w nim. Zajęcia językowe mają więc być dla dziecka pozytywnym i ciekawym doświadczeniem, budzącym zapał do dalszego rozwijania swoich kompetencji językowych w przyszłości.
Jak dziecko uczy się języka angielskiego
Dla niektórych rodziców postępy ich pociech są zbyt małe i następują za wolno, a po kilku miesiącach czy nawet latach nauki maluch nadal nie potrafi swobodnie komunikować się w języku obcym. Sukcesów dziecka nie należy jednak mierzyć ilością materiału, które przyswoiło i potrafi odtworzyć, ani umiejętnościami językowymi, które może zaprezentować. Dzieci, nawet te najmłodsze, mogą dużo się nauczyć, np. zapamiętać wiele nowych słów, jednak trzeba pamiętać, że – przynajmniej początkowo – większość tych słów wejdzie w skład słownika biernego, a umiejętności receptywne będą przeważać nad aktywnymi. Oznacza to, że kiedy dziecko usłyszy słowo duck, będzie umiało wskazać na obrazku kaczkę, niekoniecznie jednak poprawnie odpowie, gdy zapytasz go, jak mówi się kaczka po angielsku. Mali uczniowie potrzebują także wielu powtórzeń nowego materiału, zanim na dobre go zapamiętają.
[CMS_PAGE_BREAK]
Kilkuletnie dzieci nie rozwinęły jeszcze efektywnych strategii zapamiętywania i uczenia się, dlatego nie dziw się, że nauczyciel na kilku lekcjach z kolej powtarza razem z dziećmi te same słowa czy zwroty. Nie oznacza to, że twój maluch wtedy się nie uczy, przeciwnie – właśnie utrwala nowo zdobytą wiedzę. Najlepszym sposobem, by dzieci przyswajały nowe treści, jest zaangażowanie ich w proces nauki zarówno psychicznie, emocjonalnie, jak i fizycznie, dlatego nauczyciele tak często wykorzystują podczas zajęć różne piosenki, zabawy, teatrzyk czy zadania plastyczne – to również nauka. Nigdy też nie należy porównywać postępów dziecka z własnymi postępami w nauce języka angielskiego, które robiliśmy jako dorośli lub nawet nastolatkowie. Proces uczenia się dziecka silnie wiąże się ze stadiami rozwojowymi, które przechodzi twój maluch. Efekty nauki nie będą więc widoczne tak szybko, jak w przypadku dorosłych, inne też powinny być oczekiwania odnośnie do efektów.
Tego nie wymagaj od dziecka uczącego się języka angielskiego
- Zapamiętywania i poprawnego stosowania reguły gramatycznych w języku obcym. Wynika to zarówno ze stadium rozwoju dziecka w tym wieku, jak i tego, że jest ono nastawione na przekazanie informacji i nie do końca rozumie, dlaczego poprawność gramatyczna jest tak ważna.
- Swobodnego prowadzenia konwersacji w języku obcym z rówieśnikami i dorosłymi
- Samodzielnego inicjowania rozmów na dowolny temat.
- Umiejętności poprawnego wymieniania wszystkich form czasowników
- Nie licz też na to, że dziecko samodzielnie zrobi zakupy za granicą, lub napisze list w języku obcym.
Ile dziecko może się nauczyć podczas lekcji języka angielskiego
Sześciolatek lub siedmiolatek przez rok nauki języka angielskiego będzie prawdopodobnie znał i używał 70–100 nowych słów, a mniej więcej drugie tyle znajdzie się w jego słowniku biernym, będzie też pamiętał kilka lub kilkanaście piosenek i struktur gramatycznych (ale bez analizy ich budowy i profesjonalnego nazewnictwa).
Dużo jak na tak małego ucznia, prawda? Ponadto lekcje języka obcego wspomogą ogólny rozwój twojego dziecka i dadzą mu szansę na przebywanie wśród rówieśników i nawiązywanie nowych przyjaźni. Dzięki wczesnemu kontaktowi z językiem maluch stanie się bardziej wrażliwy na jego melodię i akcent, co z pewnością zaprocentuje w przyszłości. Słuchanie i powtarzanie słówek, śpiewanie piosenek itp. pozwolą dziecku ćwiczyć poprawną wymowę. To wszystko sprawi, że w późniejszych etapach nauki komunikowanie się w innym języku niż ojczysty będzie dla dziecka bardziej naturalne. I najważniejsze – pozytywne doświadczenia związane z pierwszymi lekcjami języka angielskiego i małe sukcesy będą pozytywnie wpływać na samoocenę dziecka i jego motywację do kontynuowania przygody z językiem obcym w przyszłości.