Rytmika w przedszkolu – co to jest, jak wygląda, czego uczy?
Rytmika w przedszkolu jest jednym z ulubionych zajęć przedszkolaków. Dzięki rytmice dzieci uczą się świadomego przeżywania muzyki – poprzez taniec, śpiew czy grę na instrumentach. Na czym polega rytmika i czy jest obowiązkowa? Jakie umiejętności rozwija u dziecka?
Rytmika w przedszkolu uczy poprzez zabawę. Właściwie poprowadzona uwrażliwia na sztukę już od najmłodszych lat, a także wspiera rozwój fizyczny i emocjonalny. Dzięki zajęciom muzycznym dziecko rozwija umiejętności słuchowe, muzyczne, motoryczne. Zabawy rytmiczne dla dzieci uczą koncentracji, wspierają pamięć i poprawiają sprawność fizyczną.
Rytmika w przedszkolu – co to jest i jak wygląda?
Rytmika to metoda wychowania muzycznego wymyślona i zapoczątkowana przez Emila Jaques-Dalcroze’a. Zajęcia z rytmiki są oparte przede wszystkim na zabawach muzyczno- ruchowych, podczas których dzieci:
- tańczą,
- śpiewają,
- grają na instrumentach.
Rytmika uczy dzieci wyczuwać i słyszeć rytm. Podczas zajęć dzieci same próbują rytmicznie grać, śpiewać i tańczyć. Zarówno muzyka, jak i taniec mają działanie terapeutyczne oraz relaksacyjne, a także pozwalają dzieciom wyrazić siebie poprzez zapoznanie się z różnymi rodzajami sztuki. Rytmika powinna zostać prowadzona w luźnej, twórczej atmosferze, bez presji, tak by każde dziecko czuło się komfortowo.
Dzieci, które regularnie uczęszczają na zajęcia z muzyki czy rytmiki, są bardziej inteligentne, co niejednokrotnie potwierdzały badania naukowe. Dodatkowo rytmika poprawia zdolność do uczenia się języków obcych. Część przedszkoli i żłóbków ma nawet w swojej ofercie muzyczne zajęcia z języków obcych.
Czy rytmika jest obowiązkowa? Tak. W 2017 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej (obecnie MEiN) wydało rozporządzenie, które uwzględnia rytmikę w podstawie programowej w przedszkolach. Są to zajęcia obowiązkowe i muszą zostać prowadzone w każdej grupie wiekowej.
Kto może prowadzić zajęcia i ile powinna trwać rytmika?
Idealnym kandydatem na nauczyciela rytmiki jest osoba, która posiada wykształcenie muzyczne i pedagogiczne – najlepiej, by ukończyła na studiach specjalizację Rytmika. Aby dobrze wprowadzić dziecko w świat muzyki, nauczyciel powinien znać się na muzyce i ją rozumieć, a także umieć bardzo dobrze grać na instrumentach i, co ważne, czysto śpiewać.
Jeśli zajęcia będą prowadzone przez osobę niekompetentną, nieprzeszkoloną i, co najgorsze, bez chęci i zapału do prowadzenia zajęć, wówczas dzieci mogą bardzo zniechęcić się do zajęć muzyczno-tanecznych.
Nauczycielami rytmiki w przedszkolach nie zawsze zostają jednak osoby z wykształceniem muzycznym. Według rozporządzenia z 2017 roku zajęcia z rytmiki stanowią część podstawy programowej, powinien więc je prowadzić nauczyciel wychowania przedszkolnego. Rytmiki nie wyodrębniono jako zajęć koniecznych do poprowadzenia przez osobę z wyższymi kwalifikacjami.
Czas trwania rytmiki nie jest ściśle określony. O długości zajęć decyduje dyrektor placówki, układając plan zajęć przedszkolaków. Przyjęło się jednak, że zajęcia trwają od 40 minut do godziny.
Zabawy rytmiczne dla dzieci
Zajęcia rytmiczne są dopasowywane do grupy wiekowej w przedszkolu, a także pory roku czy okoliczności. Prowadzący zajęcia planują bloki tematyczne z wyprzedzeniem: w okresie bożonarodzeniowym dzieci przygotowują w ramach zajęć z rytmiki jasełka, z kolei na Dzień Matki uczą się piosenek związanych z tym świętem.
Najczęściej spotykane zabawy na rytmice to:
- uczenie się piosenek i ich wspólne śpiewanie,
- tworzenie układów tanecznych do muzyki,
- poruszanie się w rytm muzyki,
- zabawy ruchowe uwzględniające rytm muzyki (np. konkretny dźwięk każe dzieciom ruszyć się albo zatrzymać),
- zabawy wymagające wydawania dźwięków przez dzieci (np. ciepło-zimno),
- quizy muzyczne typu „Jaka to melodia?”.
Co daje rytmika w przedszkolu?
Regularne uczęszczanie na rytmikę to same korzyści dla dziecka. Dziecko nie musi stać się zawodowym muzykiem, aby czerpać z niej przyjemność. Co daje rytmika? Oto najważniejsze zalety:
- wykształcenie koordynacji ruchowej,
- zdolność do rozpoznawania wielu różnych dźwięków,
- zdobycie zdolności muzycznych,
- zdobycie sprawności umysłowych,
- poprawa pamięci wzrokowej i słuchowej,
- kształtowanie samodzielności dziecka,
- obycie dziecka z występami publicznymi,
- ćwiczenie umiejętności pracy w grupie.
Zobacz też: