Rozwój trzylatka - 5 dowodów, że przebiega prawidłowo
Sprawdź, czy twój trzylatek rozwija się prawidłowo. Przedstawiamy umiejętności, które powinno posiadać trzyletnie dziecko.
1 z 5
Trzylatek jest ciekawski!
Dziecko ciągle pyta: co to? Dlaczego? Ma też coraz lepszą pamięć i chętnie uczy się powiedzonek, rymowanek, wierszyków.
Większość trzylatków:
- wie, jakiej jest płci, jak ma na imię, ile ma lat,
- wie, do czego służy łyżka, kredka, krzesło, piłka, ręcznik, buty i inne przedmioty codziennego użytku.
Czytaj też: Mama kontra przedszkolak - 5 rozwiązań najczęstszych problemów
2 z 5
Trzylatek jest sprawny fizycznie
Większość trzylatków:
- potrafi przeskoczyć małą przeszkodę, np. klocek, - zejść po schodach, - nawlec na sznurek duży koralik,- przebiega 25 metrów bez upadku,- potrafi przejść trzy metry na palcach,- potrafi przejść po linii (trzy metry),- jeździ na trzykołowym rowerku,- wskakuje obunóż na stopień. Pamiętaj: wspieraj dziecko, pokazuj mu jego mocne strony, zachęcaj do zabaw i baw się razem z nim!
Czytaj też: 5 pomysłów na naukowe zabawy z dzieckiem.
3 z 5
Trzylatek umie się skoncentrować:
- potrafi kawałek przejść po linii,- jeździ na trzykołowym rowerku,- przelewa wodę z kubka do kubka, - potrafi sobie przypomnieć, co robił wczoraj,- potrafi stać kilka minut z zamkniętymi oczami.
Pamiętaj: nie popędzaj i nie rozpraszaj dziecka, nie wykonuj zadań za niego i zawsze chwal!
Czytaj też: 5 wciągających zabaw na długie wieczory
4 z 5
Trzylatek jest sprawny manualnie:
- potrafi złożyć kartkę na pół,
- prawidłowo trzyma ołówek,
- rysuje kółko,
- potrafi rozwinąć cukierek z papierka,
- nawleka koralik na sznurek.
Pamiętaj: zachęcaj dziecko do zabawy, nie zmuszaj, bądź cierpliwa.
Czytaj też: 3 domowe eksperymenty, dzięki którym dziecko pokocha nauki ścisłe
5 z 5
Trzylatek jest samodzielny:
- próbuje się sam ubierać i wie, na jaką część ciała powinno się zakładać poszczególne części garderoby (nawet jeśli lewy but ląduje na prawej nodze, a spodnie tył do przodu),- potrafi się rozstać z mamą, bo wie, że mama wróci,- potrafi sam zjeść posiłek (nie musi tego robić perfekcyjnie - ma jeszcze na to czas!).
Pamiętaj: pokazuj, tłumacz, ale nie wyręczaj, rozmawiaj z dzieckiem, nie denerwuj się i nie karć, kiedy coś maluchowi nie wyjdzie idealnie.