Klocki to jedne z najlepszych zabawek, jakie możesz zaproponować dziecku. Dlaczego warto je kupić i jakie wybierać? Podpowiadamy, które klocki będą najlepsze dla niemowląt i małych dzieci, a które dla starszaków. I uwaga: to zabawa, która nigdy się nie nudzi!

Reklama

Spis treści:

Dlaczego warto kupować dziecku klocki?

Gdy dziecko beztrosko postukuje klockami albo buduje z nich prościutki domek, uczy się wielu ważnych rzeczy. Co dziecko zyskuje dzięki tej fantastycznej zabawce? Klocki:

  • rozwijają sprawność manualną i uczą precyzji. Na początku maluch potrafi jedynie obracać je w dłoni albo nimi rzucać. Później próbuje dopasowywać je do siebie. Wreszcie staje się małym budowniczym;
  • rozwijają wyobraźnię. Malec w swoich budowlach odwzorowuje rzeczywistość, ale też próbuje przedstawiać w konstrukcjach przestrzennych świat z bajek i z własnych marzeń;
  • uczą koncentracji, wytrwałości i cierpliwości. Aby powstał wieżowiec, dom z ogródkiem czy nawet prosty pociąg, potrzeba wiele wysiłku, ponawiania prób, żmudnej pracy;
  • rozwijają intelekt. Dziecko uczy się na przykład, jak połączyć dwa klocki, by powstał most albo jak konstruować wieżę, aby się nie przewróciła. Budując, sprawdza różne możliwości i wyciąga wnioski.

Rodzaje klocków dla dzieci

Wybór klocków w sklepach jest ogromny i możemy czuć, że zakup tych jednych najlepszych nas przerasta (choć przecież dziecko wcale nie musi mieć tylko jednego zestawu). Jakie wybrać - drewniane czy tradycyjne? Aby ułatwić rodzicom, dziadkom czy ciociom podjęcie odpowiedniej decyzji, podpowiadamy, czym charakteryzują się poszczególne rodzaje klocków.

Klocki wciskane

Dla najmłodszych przeznaczone są klocki typu Duplo, dla starszaków — Lego. Możemy wybierać pomiędzy tzw. klockami systemowymi, z których można budować według wzoru (np. prostą postać ludzką albo skomplikowany okręt) a zestawami, w których znajdą się klocki do dowolnego konstruowania. Warto kupić maluchowi oba rodzaje. Pierwszy zachęci go do nauki odwzorowywania, a drugi pozwoli na rozwój wyobraźni i pracę koncepcyjną.

Zobacz także

Klocki drewniane

Szczególnie polecane przez psychologów. Wspaniale rozwijają wyobraźnię, bo pozwalają na budowanie własnych konstrukcji. Uczą też rozpoznawania figur geometrycznych. Drewniane klocki, nawet te w małych zestawach, są często umieszczone w specjalnym wózku, co jest dodatkowym atutem.

Klocki nietypowe

To na przykład tzw. klocki wafle lub przyssawki. Mogą być wykonane z plastiku lub gumy. Wkładając jedne w drugie, maluch komponuje fantazyjne przestrzenne konstrukcje.I nie potrzebuje do tego żadnych podstawek! Nadają się nawet do zabawy w samochodzie lub w kąpieli.

Klocki plastikowe

Każdym z nich można się bawić jak osobną zabawką. Mają ruchome elementy, które rozwijają wyobraźnię i stymulują pracę rączek. W każdym klocku jest coś, co można przycisnąć, przekręcić. Mogą też wydawać różne dźwięki, uwrażliwiając w ten sposób malca na muzykę.

Jak dobierać klocki do wieku dziecka?

Przy wyborze klocków warto zwrócić uwagę na to, dla jakiego wieku są one przeznaczone. Wówczas zabawa będzie nie tylko bezpieczna, lecz także przyniesie malcowi najwięcej korzyści. Zawsze można też postawić na klocki tradycyjne, wśród których znajdują się zestawy dopasowane do dzieci w każdym wieku.

O-1 rok

Niemowlę traktuje klocki tak jak wszystkie inne zabawki. Ściska je, wkłada do buzi, próbuje nimi rzucać. Klocki dla niemowlęcia powinny być miękkie, by dały się ściskać i ugniatać. Mogą być z gąbki, materiału wypchanego watą albo nadmuchanego plastiku.

Zobacz także: Klocki dla niemowlaka - sprawdź opinie!

1-2 lata

Roczne dziecko wie już doskonale, do czego służą klocki. Potrafi ułożyć je obok siebie, a także zbudować wieżę z dwóch kostek czy walców. Półtoraroczniak wznosi wieżę z czterech elementów. Dwulatek buduje tzw. pociąg, czyli ustawia klocki w szeregu. Dziecku w tym wieku warto kupić klocki gładkie, plastikowe lub drewniane. Przy wyborze zwróć uwagę na barwy. Dobrze, by kolory były żywe, jasne, wyraziste.

2,5 - 3 lata

Dziecko potrafi już zbudować bardziej skomplikowane konstrukcje, np. most, domek z kominem, pociąg. Trzylatkowi możesz zaproponować zestaw typu Duplo, z którego można konstruować trudniejsze figury.

3–3,5 roku

Dziecko w tym wieku powinno już poradzić sobie z bardziej złożoną zabawą. Zaproponuj mu klocki wciskane z obrazkami, które po ułożeniu tworzą całość. Zacznij od prostych, złożonych z 6–8 elementów. Niech maluch stawia najpierw klocki bezpośrednio na obrazku, a dopiero później obok, patrząc na widoczek czy postać, którą ma ułożyć. Stopniowo liczbę klocków możesz zwiększać. 3 lata to też doskonały wiek na pierwsze klocki przestrzenne.

4 lata

Czterolatek lubi realizować własne pomysły. Buduje pałace, umeblowane pokoiki, fikuśne samochody i maszyny. Niektóre dzieci w tym wieku wolą jednak konstruować, posługując się podanym schematem. Czterolatkowi możesz już zaproponować klocki z literkami i cyferkami. Zapewne sam zacznie pytać, co to za znaczki, a potem pochwali się przed tobą zapamiętanymi nazwami.

Co sposób zabawy mówi o twoim dziecku?

Obserwując swoją pociechę podczas konstruowania z klocków, możesz zaobserwować, czy masz dziecko cierpliwe i spokojne, czy też gwałtowne i wybuchowe. Jeśli, mimo porażek, kontynuuje zabawę, to zapewne jest ambitne. Jeśli zaś rzuca klocki przy pierwszej nieudanej próbie, to znaczy, że łatwo zraża się niepowodzeniami i trzeba mu wtedy pomóc. Obserwacja budowli tworzonych przez dziecko powie ci też dużo o jego wyobraźni, pomysłowości, zainteresowaniach, a nawet marzeniach. A zatem, do dzieła!

Zobacz też:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama