Angielski na dziś...autokarem, pociągiem, promem
Czasami udana podróż może budzić najżywsze wakacyjne wspomnienia. Aby tak się stało można wprowadzić zasadę "Mówisz i masz".
- Anna Śpiewak, Małgorzata Życka, (c) deDOMO Education
W ten sposób niejedno dziecko w ciągu kilku godzin wiele razy zapyta lub poprosi rodziców o coś po angielsku. Zgoda na otwarcie okna, wybór miejsca, czy lody w Warsie to dobry początek podróży. Także tej językowej.
Przykładowe scenki
SCENKA 1
● Can we sit in the back, please?
Czy możemy usiąść z tyłu?
■ Sure, honey!
Jasne, kochanie!
● Super! Thank you, Dad.
Super! Dzięki, tato.
SCENKA 2
● Daddy, when are we going to get there?
Tatusiu, kiedy dojedziemy?
■ In about three hours.
Za jakieś trzy godziny.
● Mhh, I’m bored.
Mhh, nudzi mi się.
■ Are you? Would you like to play a word quiz?
Nudzi ci się? Chciałbyś zagrać w zagadki?
● Oh yes, that a great idea!
No pewnie, świetny pomysł!
SCENKA 3
● Where’s our cabin?
Gdzie jest nasza kabina?
■ On deck 7.
Na pokładzie 7.
● Which way?
Którędy musimy iść?
■ Turn left and go upstairs, sweetie.
W lewo i po schodach na górę, skarbie.
SCENKA 4
■ Honey, have you got all your stuff ?
Kochanie, masz wszystkie swoje rzeczy?
● Yes, I think so.
Myślę, że tak.
■ Could you check once again? We are getting off in a moment.
Mógłbyś sprawdzić jeszcze raz? Za chwilę wysiadamy.
Posłuchaj dialogów »
KLOCKI GRAMATYCZNE do autokaru, pociągu i na prom
Can we..
It’s..
When are we going to...?
Where is?
Would you like...?
Have you got...?
Could you...?
I’m..
Are you...?
WSKAZÓWKA JĘZYKOWA Present simple o przyszłości
Aby wyrazić przyszłość w kontekście rozkładów jazdy, czy harmonogramów spotkań, powszechnie stosuje się czas Present Simple. I tak: The train for Berlin leaves at six from platform 2. Most charter planes take off early in the morning but, luckily, ours takes off at noon.
GRA JĘZYKOWA Która godzina?
Do zabawy w "Która godzina"? potrzebny jest zegarek i minimum dwóch graczy. Gra polega na wielokrotnym sprawdzaniu zegarka i zbieraniu punktów za poprawne odczytywanie czasu. Bawiąc się z młodszymi dziećmi warto, by to najpierw one wiele razy z rzędu pytały What time is it?. Za każde zadane pytanie dostają punkt. Odpowiadając na pytanie, dobrze jest pokazywać maluchowi na zegarku wskazówki, cyferki. O pełnej godzinie kolej na pytanie od rodzica. Jeśli przedszkolak poprawnie poda czas, zamiast jednego dostanie dwa punkty. Bawiąc się ze starszymi dziećmi, pyta zawsze dorosły. Zanim dziecko spojrzy na zegarek można również zadać pytania dodatkowe np.: What time do you think it is now? Is it ten yet? Do you feel it’s three or four? Za określoną pulę punktów dziecko dostaje nagrodę, np. pochwałę, zgodę na wybór kolejnej gry, przekąskę lub coś innego, co sprawi przyjemność.
What time is it?
What time do you think it is now? Is it..., yet?
Do you feel it’s... or...?