Okulary przeciwsłoneczne nie powinny być tylko elementem stylizacji, ale przede wszystkim powinny pełnić funkcję ochronną. Światło słoneczne, a właściwie promieniowanie UV, ma szkodliwy wpływ na tkanki oka (np. może przyczyniać się do uszkodzenia centralnej części siatkówki, nasilać rozwój zaćmy czy nawet przyczyniać się do powstania nowotworów). Zobacz, jakie warunki powinny spełniać okulary przeciwsłoneczne i jak odczytać oznaczenia od producenta?

Reklama

Kategorie filtrów w okularach przeciwsłonecznych

Kupując okulary przeciwsłoneczne, sprawdź, jaką mają kategorię zastosowanego filtru. Kategorie te zostały opisane w Europejskiej Dyrektywie 89/686/EEC. Wymienia się w niej 5 kategorii filtrów, oznaczonych cyframi od 0 do 4.

Zobacz także
  • filtr 0 - oznacza bardzo małą ochronę przed promieniami słonecznymi,
  • filtr 1 - ograniczoną ochronę przed promieniami słonecznymi,
  • filtr 2 - dobrą ochronę przed promieniami słonecznymi,
  • filtr 3 - wysoką ochronę przed promieniami słonecznymi,
  • filtr 4 - bardzo wysoką ochronę przed promieniami słonecznymi (można ich używać w zimie na stoku narciarskim, w górach, na morzu, na pustyni).

Wybierając filtr na poziomie 0 lub 1, ochraniamy oczy w stopniu bardzo niewielkim - takie okulary nie sprawdzą się w każdych warunkach. Im mocniejszy filtr, tym mocniejsza ochrona przed światłem słonecznym, ale też - przykładowo - słabsza widoczność znaków drogowych. Jeśli więc na wybranych okularach zobaczymy znaczek przekreślonego samochodu, oznacza to, że nie powinniśmy w nich prowadzić pojazdu.

Typy filtrów w okularach przeciwsłonecznych

Jest ich kilka, ale najpopularniejsze z nich i polecane przez lekarzy okulistów to:

  • Filtr polaryzacyjny - chroni przed słońcem, wyostrza obraz, eliminując niepotrzebna odbicia. W okularach z tego typem filtru można prowadzić samochód. Ten filtr idealnie sprawdza się też zimą na stokach, gdy ostre słoneczne światło odbija się od śniegu. Kupując okulary z filtrem polaryzacyjnym u optyka, możemy poprosić go przeprowadzenie testu z pojawiającym się obrazkiem, który widać dopiero po założeniu okularów. Taki filtr polecany jest osobom bardzo aktywnym, które bardzo dużo czasu spędzają na świeżym powietrzu.
  • Filtr fotochromowy - chroni oczy przed promieniowaniem UV, ale reaguje na natężenie światła. Im jaśniejsze będzie otoczenie, tym ciemniejsza będzie szybka okularów przeciwsłonecznych. Taki filtr umożliwia prawidłowe widzenie zarówno w warunkach intensywnego, jak i niedostatecznego naświetlenia. Taki typ filtru poleca się osobom, które noszą okulary korekcyjne. Mogę one chronić swoje oczy przed promieniowaniem UV oraz korygować wadę wzroku.

O czym jeszcze warto pamiętać, kupując okulary przeciwsłoneczne?

  • O dodatkowych oznakowaniach - producent na okularach może zamieścić dodatkowe oznaczenia (nie tylko kategorię czy rodzaj filtru). Może to zrobić w słownie lub za pomocą piktogramu. W tym ostatnim przypadku producent powinien zamieścić objaśnienia piktogramów w języku polskim. Takie oznaczenia mogą dotyczyć, np. ograniczenia stosowania okularów przy prowadzeniu samochodu czy używaniu ich w solarium.
  • O instrukcji konserwacji okularów - jeśli nie chcesz, by straciły one swoje właściwości, musisz zastosować się ściśle do rad producenta.
  • O wielkości i kształcie oprawek - trzeba sprawdzić, czy nie ograniczają one pola widzenia.
  • O znaczku CE, który oznacza, że produkt jest zgodny z dyrektywami Unii Europejskiej. Symbol CE daje gwarancję, że wyrób przeszedł pozytywnie specjalistyczne badania i spełnia przewidziane dla niego podstawowe normy jakości i bezpieczeństwa.

Gdzie najlepiej kupować okulary przeciwsłoneczne?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta: u optyka. Oczywiście cena takich okularów będzie wyższa niż w zwykłych sklepach, ale będziemy mieć pewność, że są one dobrej jakości, z odpowiednim dla nas filtrem (dostosowanym do naszego stylu życia), a dodatkowo dostaniemy gwarancję.

Zobacz takze: Okulary przeciwsłoneczne dla dziecka - czy dziecko powinno je nosić?

Reklama

Źródło: poradnik przygotowany przez UOKiK

Reklama
Reklama
Reklama