Wyniki
Laureaci
Chcę testować
Wyniki
Wyniki
Wyniki
ziajka krr
Wyniki
Nivea Klub Rodzica Recenzenta
Wyniki
nivea baby 2w1 krr
Wyniki
Pampers KRR
Wyniki
Wyniki
Wyniki
Wyniki
mama i dziecko
materiały prasowe
Patronaty

Tu się mówi

Umiejętność mówienia wydaje się nam zupełnie naturalna, tymczasem to bardzo skomplikowany proces. Dlatego zanim dziecko wypowie poprawnie i świadomie jakieś słowo, minie trochę czasu. Proces tej nauki składa się z wielu etapów, które w tym odcinku Wam przybliżymy.

Prawidłowo rozwijające się dziecko słyszy dochodzące do niego dźwięki, będąc jeszcze w brzuchu mamy. Dzięki temu już 4-dniowe bobasy odróżniają jej głos od innych otaczających je dźwięków, a ojczysty język jest dla nich naturalny (język obcy może malca drażnić). A jak ten proces wygląda od strony fizjologicznej? Za prawidłowe generowanie mowy odpowiedzialny jest mózg, za samą zaś wymowę – narządy mowy. A jak powstają słowa? Potrzebne do ich zbudowania głoski dźwięczne i bezdźwięczne „rodzą się” w krtani (o tym, czy są dźwięczne decyduje położenie wiązadeł głosowych). Głoski ustne i nosowe powstają na granicy jamy gardłowej, ustnej i nosowej. O wytwarzaniu głosek twardych i miękkich decyduje natomiast język i jego położenie w jamie ustnej. Nim jednak dziecko wypowie pierwsze, nawet najprostsze słowo, musi „przejść” wiele etapów.

Okres melodii – od urodzenia do 1. roku życia

Jak noworodek ma poinformować świat o swoim istnieniu i zasygnalizować swoje potrzeby? Oczywiście płaczem i krzykiem. I taki właśnie okres – „płaczu i krzyku” – trwa od urodzenia do ok. 3. miesiąca życia. To właśnie kwilenie czy łzy są niemowlęcymi głoskami, sylabami i wyrazami. Po jakimś czasie bobas zaczyna kojarzyć, że krzykiem może wywołać reakcję u bliskiej osoby – to pierwsza forma porozumienia z mamą i tatą. W samym krzyku niemowlęcia występują zaś elementy nieartykułowane, zbliżone do samogłosek: „a”, „o”, „u”. Między 3. a 6. miesiącem mówimy o głużeniu. Okres ten związany jest z faktem, czy dziecko jest w stanie utrzymać główkę prosto. W tej fazie maluszek wydaje z siebie różnego rodzaju dźwięki, zwłaszcza gardłowe i tylnojęzykowe, wśród których są m. in. „agu”, „ga”, „kha”, „ehe”, „he”, „kli”, „tli”, „bwe”. Czasami słyszalny jest także wibrujący dźwięk przypominający „r”. Warto przy tym wiedzieć, że głużenie ma charakter przypadkowy – dziecko nie uczy się go specjalnie. Dzieje się samo, a zatem to odruch bezwarunkowy, który pojawia się u każdego malca, bez względu na kulturę, rasę czy język ojczysty. O ile głużą wszystkie maleństwa, bez względu na to, czy słyszą czy są mają niedosłuch, o tyle gaworzenie, czyli następna faza nauki mowy, pojawia się tylko u brzdąców, które prawidłowo słyszą. Pierwsze gaworzenie, pojawiające się ok. 5. miesiąca życia maluszka, jest przypadkowe. Sylaby już stanowią jednak ciągi, co polega na łączeniu samogłosek, które dziecko wymawiało do tej pory ze spółgłoskami: „ga-ga”, „ma-ma-ma”, „ugh-ugh” etc. Półroczne dziecko gaworzy już śpiewnie, czyli spontanicznie modyfikując wysokość i ton głosu, a siedmiomiesięczny bobas rozpoznaje pojedyncze słowa, zwłaszcza te, które odnoszą się do konkretnych przedmiotów. I chce je naśladować. Warto przy tym wiedzieć, że te pierwsze zbitki sylab to tzw. echolalie. Polegają one na powtarzaniu własnych i zasłyszanych dźwięków, sylab, krótkich wyrazów, co dziecko doskonali metodą prób i błędów. Takie proste ćwiczenia sprawiają, że wchodząc w następny okres rozwoju mowy, okres wyrazu, malec rozumie dużo więcej, niż umie powiedzieć, a jednocześnie potrafi spełniać proste polecenia.

Okres wyrazu – od 1. do 2. roku życia

Na tym etapie nauki mowy słownik dziecka jest już pełen samogłosek. Roczny bobas zna już „a”, „e”, „i”, „o” i „u”. Wyjątkiem są „ą” i „ę”, czyli tzw. nosowe. Zazwyczaj nieobce są mu także spółgłoski „m”, „p”, „b”, „m”, „t”, „d”, „n”, „k”, „ś”, „ć”, a czasami także „ź” i „dź”. Pozostałe spółgłoski są za trudne, dlatego pomysłowe dziecko zastępuje je innymi i w taki sposób składa coś na kształt zrozumiałego dla opiekunów wyrazu. Tym sposobem np. „Krzyś” to „syś”. Często zdarza się także, że malec wypowiada jedynie pierwsze sylaby wyrazów lub same końcówki, przez co nie „baba miała” a „baba ała”.

Okres zadania – od 2. do3. roku życia

W tym czasie dziecko zaczyna budować zdania. Początkowo są to zdania proste, czyli składające się z dwóch, trzech wyrazów, następnie przechodzi w wypowiedzi dłuższe, czyli cztero-, pięciowyrazowe. Pierwsze zdania są twierdzące, ponieważ są najprostsze (tonacja nie gra tu dużej roli), a następnie pojawiają się zdania pytające i rozkazujące. Będą na tym etapie nauki mówienia malec wypowiada prawidłowo spółgłoski „p”, „b”, „m”, „f”, „w”, „k”, „g”, „h”, „t”, „d”, „n”, „l” oraz samogłoski ustne: „a”, „o”, „u”, „e”, „y”, „i”, „a”, czasem nosowe: „ą”, „ę”. Pod koniec tego okresu pojawia się także „s”, „z”, „c”, „dz”, które wcześniej było zastępowane przez dziecko poprzez „ś”, „ź”, „ć”, „dź”. I, co ważne, malec słyszy błędnie wypowiedziane słowa i poprawia je. Świadczy to o różnicowaniu słuchowym prawidłowej, jak i nieprawidłowej wymowy słów. Na tym etapie mowa dziecka jest zrozumiała nie tylko dla najbliższych, ale także dla otoczenia.

Zajrzyj też na: www.dada.pl

rozwój mowy dziecka
Fotolia
Rozwój
Rozwój mowy dziecka
Już od pierwszych dni życia powinnaś zadbać o prawidłowy rozwój mowy twojego malucha.

Jak rozwija się mowa dziecka Maleństwo już w łonie matki odbiera wypowiadane przez rodziców słowa. Gdy się rodzi, wyłącznie słucha, ale gdy ma już kilka tygodni, zaczyna wydawać pierwsze dźwięki. A potem szybciutko pojawiają się całe słowa, zdania.... Rozwój mowy dziecka w szóstym i siódmym tygodniu życia Jako pierwsze pojawiają się samogłoski – a, e, u, o . Dziecko powtarza je wielokrotnie w ciągu dnia, czasami w tej samej kolejności, a innym razem -zmieniając kolejność. Słuchając kilkutygodniowego malca, nie potrafimy powiedzieć z jakiego kraju pochodzi, w jakim języku mówią jego rodzice, starszy brat czy siostra. Na początku wszyscy „mówią” podobnie. Rozwój mowy dziecka w ósmym tygodniu życia Pojawiają się głośne, wybuchowe dźwięki. Najczęściej są to: b, d, g . Nie jest to jeszcze mowa, ale tzw. gruchanie. Malec ćwiczy w ten sposób narządy artykulacyjne. Dziecko wyrzuca z siebie te dźwięki z dużą siłą i jeśli przy tym w skupieniu patrzy na mamę lub tatę, wydaje im się, że z nimi rozmawia. Gdy jednak przenosi wzrok na lampę czy motyla zawieszonego nad łóżeczkiem, nie ma już wątpliwości, że to jeszcze nie jest rozmowa. Rozwój mowy dziecka w trzecim i czwartym miesiącu życia Malec łączy samogłoski ze spółgłoskami w sylaby. Najczęściej pojawiają się połączenia głosek – ba-ba, da-da, ga-ga . Teraz babci może się wydawać, że jej ukochany wnusio mówi „baba”, tymczasem to połączenie sylab jest całkowicie przypadkowe i na słowo „baba” niestety babcia musi jeszcze poczekać. Rozwój mowy dziecka w szóstym miesiącu życia Dźwięki wydawane przez półroczne niemowlę przypominają już słowa. To powtarzanie jest teraz zamierzone (nie, jak poprzednio, przypadkowe). Malec powtarza: la-la-la , da-da-da, ba-ba-ba . Jest to gaworzenie. Z sylab powstają długie łańcuchy. Czasem dziecko...

gaworzenie
Adobe Stock
Rozwój
Gaworzenie: kiedy niemowlę zaczyna gaworzyć? Jak odróżnić gaworzenie od głużenia?
Niemowlęce gaworzenie to jeden z bardzo wzruszających i jednocześnie dość tajemniczych etapów rozwoju mowy. Wyjaśniamy, jakie dźwięki można nazwać w ten sposób i czym różni się gaworzenie od głużenia. Radzimy też, co robić, jeśli niemowlę przestało gaworzyć.

Gaworzenie to jeden z etapów rozwoju mowy. Niemowlę przechodzi przez nie gładko i bez wysiłku, i to na długo przed tym, gdy zacznie mówić. Zanim z ust swojego malucha usłyszysz pierwsze słowa, przejdzie solidny trening: będzie głużyć i gaworzyć. Podpowiadamy, jak to rozpoznać i jak odróżnić gaworzenie od głużenia. Spis treści: Kiedy niemowlę zaczyna gaworzyć? Gaworzenie a głużenie: różnice Czy gaworzenie to prawdziwa mowa? Co robić, jeśli dziecko nie gaworzy? Niemowlę przestało gaworzyć Kiedy niemowlę zaczyna gaworzyć? Rodzice na określenie pierwszych dźwięków wydawanych przez dziecko zwykle używają określenia – gaworzenie. Jednak nie wszystkie zabawne niemowlęce „przemowy” można określić w ten sposób. Gaworzenie to wczesny etap rozwoju mowy, który następuje po głużeniu. Pojawia się zwykle dopiero w 2. półroczu życia niemowlaka (około 5-6. miesiąca, a najpóźniej w 10. miesiącu). Dźwięki, które dziecko wydaje, zanim zacznie gaworzyć, nazywa się głużeniem. Spa - „Akademia Młodych Rodziców” Gaworzenie a głużenie: różnice Gaworząc, dziecko świadomie wypowiada różne głoski i nieporadnie próbuje naśladować to, co do niego mówisz. Chętnie ćwiczy ułożenie warg odpowiednie dla poszczególnych dźwięków. Jak rozpoznać gaworzenie? Bardzo prosto. U gaworzącego niemowlaka usłyszysz ciągi sylab, np.: ta-ta-ta, ba-ba-ba lub ta-ba-ma (dziecko może powtarzać tę samą sylabę lub łączyć ze sobą różne). Natomiast głużenie, nazywane również gruchaniem, to gardłowe dźwięki: grr, tli, kli, gla, które można usłyszeć dość szybko – już mniej więcej pod koniec 2. miesiąca życia. Głużenie jest niezależne od dziecka i nie służy komunikacji. To nieświadome ćwiczenie narządów mowy, które zwykle przechodzi płynnie w gaworzenie....

Metoda symultaniczno-sekwencyjna
Adobe Stock
Edukacja
Metoda symultaniczno – sekwencyjna, czyli jak łatwo nauczyć dziecko czytania
Naukę czytania warto zacząć z dzieckiem tuż przed 3. urodzinami. Eksperci twierdzą, że im wcześniej, tym lepiej! Zobacz, na czym polega najpopularniejsza symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania prof. Jagody Cieszyńskiej.

Metoda symultaniczno-sekwencyjna opiera się na nauce czytania za pomocą sylab i jest elementem popularnej metody krakowskiej . Nauka podzielona jest na trzy etapy główne (łącznie jest ich pięć): powtarzanie, rozumienie i nazywanie. Etap powtarzania to nic innego jak powtarzanie przez dziecko odczytywanych przez opiekuna sylab. Etap rozumienia polega na wskazaniu przez dziecko odczytanych sylab. Etap trzeci, nazywania, polega na samodzielnym odczytaniu sylab przez dziecko. Metoda ta została oparta na wieloletnich badaniach neuropsychologicznych dotyczących działania funkcji językowych mózgu, do których odnosi się nazwa – symultanicznych i sekwencyjnych. Autorką metody symultaniczno-sekwencyjnej jest prof. Jagoda Cieszyńska, ceniona polska psycholożka i logopedka. Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną: kiedy najlepiej jest zacząć „W zasadzie najbardziej optymalny czas na rozpoczęcie nauki czytania jest przed 3. urodzinami” – przekonuje prof. Jagoda Cieszyńska, autorytet w dziedzinie nauki czytania dzieci, autorka symultaniczno-sekwencyjnej metody, znanej także jako wczesna nauka czytania. Dla małego dziecka to bardziej naturalny sposób nauki niż szkolna metoda (analityczno-synetyczna), ponieważ uczy czytania sylab, a nie pojedynczych, wyizolowanych dźwięków. Metoda symultaniczno-sekwencyjnego czytania uwzględnia każdy etap rozwoju mowy dziecka. Skupia się ona głównie na analizie wzrokowej i słuchowej, a także na ćwiczeniu logicznego myślenia i zapamiętywania. Dodatkowo metoda ta polega na ścisłej współpracy rodzica z dzieckiem, co zdecydowanie umila naukę.  Zalety metody symultaniczno-sekwencyjnej To metoda przyjazna dzieciom, bo jest oparta na zabawie, ale jest dobra także dla rodziców, bo nie wymaga skomplikowanych, drogich pomocy dydaktycznych. Jakie są zalety metody symultaniczno-sekwencyjnej? Nauka czytania...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Współpraca reklamowa
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
wierszyk o Mikołaju
Święta i uroczystości
Wierszyk o Mikołaju –​ krótkie, łatwe i śmieszne propozycje
Ewa Janczak-Cwil
Co na odporność dla dzieci
Zdrowie
Co na odporność dla dziecka – 6 skutecznych i sprawdzonych metod [oraz 3 produkty z apteki]
Joanna Biegaj
Adwent
Święta i uroczystości
Adwent: co to jest, kiedy się zaczyna i kończy? Zwyczaje i symbole adwentu
Luiza Słuszniak
ukraińskie imiona
Imiona
Ukraińskie imiona: męskie i żeńskie + tłumaczenie imion ukraińskich
Joanna Biegaj
Mikołajki życzenia
Święta i uroczystości
Życzenia na mikołajki 2022 – oryginalne i śmieszne wierszyki
Joanna Biegaj
Co to są roraty?
Święta i uroczystości
Roraty: co to za msza? Kiedy są odprawiane i jak wyglądają?
Luiza Słuszniak
witamina D
Zdrowie
Witamina D – korzyści, normy dla dzieci dzieci i dorosłych, źródła witaminy D
Małgorzata Wódz
sennik dziecko
Aktualności
Sennik: dziecko – znaczenie snów, w których pojawiają się dzieci
Joanna Biegaj
mleko z czosnkiem
Zdrowie
Mleko z czosnkiem – jak działa, na co pomaga, przepisy
Joanna Biegaj
Glukoza w moczu w ciąży
Zdrowie w ciąży
Glukoza w moczu w ciąży – co oznacza, jakie objawy jej towarzyszą?
Ewa Janczak-Cwil
Zabawy mikołajkowe
Święta i uroczystości
Zabawy na mikołajki: gry, konkursy, zabawy ruchowe i inne pomysły mikołajkowe
Joanna Biegaj
Jak wzmocnić odporność?
Zdrowie
Naturalne sposoby na wzmocnienie organizmu u dziecka: zakwas, oxymel, miód i inne
Adrianna Trusiuk
zasiłki dla samotnej matki
Prawo i finanse
Zasiłki dla samotnej matki –​ co przysługuje? Świadczenia, dodatki, zasiłek z MOPS
Małgorzata Wódz
masa solna przepis i ozdoby z masy solnej
Gry i zabawy
Masa solna – jak zrobić idealną masę solną krok po kroku [PRZEPIS]
Magdalena Drab
dekoracje świąteczne, śnieżynka
Święta i uroczystości
Śnieżynki z papieru – 7 wzorów do wycinania
Agnieszka Szumigaj
Wierszyki świąteczne
Święta i uroczystości
Wierszyki świąteczne: krótkie, śmieszne, dla dzieci, życzenia SMS
Milena Oszczepalińska
gorączka u dziecka
Pielęgnacja
Przegrzanie dziecka: objawy, co zrobić, gdy dziecko jest przegrzane
Małgorzata Wódz
list do Mikołaja
Święta i uroczystości
List do św. Mikołaja – 8 wzorów do druku
Magdalena Drab
Tran dla dziecka
Żywienie
Tran dla dziecka –​ jaki wybrać, od kiedy i ile podawać? Wyjaśnia pediatra
Małgorzata Wódz
jak ubierać niemowlę jesienią
Pielęgnacja
Jak ubierać niemowlę jesienią – co założyć dziecku na spacer i w domu?
Joanna Biegaj