Reklama

"Prędzej czy później, wszystkie dzieci dowiedzą się, że przez lata były okłamywane. Mogą zacząć się zastanawiać, co jeszcze w ich życiu jest kłamstwem" – ostrzegają rodziców autorzy artykułu "Wspaniałe kłamstwo", opublikowanego w serwisie The Lancet Psychiatry.

Reklama

Czy Święty Mikołaj istnieje?

Badacze z Uniwersytetu Exter w Wielkiej Brytanii przekonują, że opowiadanie dziecku historii o Świętym Mikołaju może być szkodliwe dla więzi między rodzicem a dzieckiem. Kiedy maluch dowie się prawdy, może całkowicie stracić zaufanie do rodziców.

"Jeśli byli zdolni kłamać odnośnie do czegoś tak wyjątkowego i magicznego, jak można ich dalej nazywać strażnikami mądrości i prawdy? Jeśli dorośli świadomie kłamią o Mikołaju, co jeszcze jest kłamstwem? Czy Mikołaj jest prawdziwy, czy wróżki istnieją? Co z magią? Co z Bogiem?" – czytamy w artykule. Prof. Boyle, jeden z autorów, przekonuje, że rodzice okłamują dzieci nie tylko dlatego, żeby wprowadzić w ich życie magię i świąteczny nastrój, ale żeby przypomnieć sobie własne dzieciństwo.

Dzieci potrzebują magii

"Większość ludzi pamięta moment, w którym dowiedzieli się, że Święty Mikołaj nie istnieje. To była przełomowa i bardzo znacząca chwila" – czytamy w artykule. Pamiętacie moment, w którym odkryliście, że Święty Mikołaj to kłamstwo? Ja nie pamiętam. Czy oznacza to, że nigdy tak naprawdę w niego nie wierzyłam? Może wręcz przeciwnie, wciąż wierzę, że gdzieś, w odległej krainie, mieszka siwobrody i dobroduszny Mikołaj?

To rodzic powinien zadecydować, kiedy powiedzieć dziecku prawdę o Świętym Mikołaju. Naukowcy radzą, żeby poczekać, aż dziecko będzie "gotowe". Czy maluch rzeczywiście straci zaufanie do rodziców? Nie wiem. Wydaje mi się jednak, że każde dziecko zasługuje na odrobinę magii, a pisanie listu do Świętego Mikołaja to jeden z najprzyjemniejszych momentów umilających oczekiwanie na nadejście Świąt.

Co sądzicie o takich badaniach? Czy rzeczywiście powiedzeniu dziecku prawdy może mieć aż taki wpływ? Piszcie w komentarzach!

źródło: The Lancet/cbsnews.com

Czytaj także:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama