O tym, że rytm dnia jest dla dziecka niezwykle ważny, mówi psycholog, Edyta Żółtowska-Górska : Dzieci czują się najlepiej, gdy każdy ich dzień toczy się według znanego porządku . Maluchy lubią wiedzieć, że po śniadaniu myją buzię, po obiedzie idą na spacer, a przed snem tata czyta książkę. Dzięki stałym punktom dnia , świat wokół nich – świat, który dopiero poznają – jest bardziej przewidywalny, a co za tym idzie – bezpieczny. Dlatego ważne jest, by w miarę możliwości, nawet w zupełnie niecodziennych okolicznościach, jak wakacyjny wyjazd czy pobyt w szpitalu, rodzice zadbali o znany dziecku rytm . Dzięki niemu oraz bliskości mamy i taty maluch ma zapewnione poczucie bezpieczeństwa. Z pomocą nowego zestawu LEGO® DUPLO® „Wielofunkcyjny domek” nauka zasad rządzących domem i życiem będzie jeszcze prostsza, a wspólna zabawa pomoże ukształtować samoświadomość dziecka. Każde pomieszczenie w domku jest wyposażone w niezwykle realistyczne elementy, takie jak choćby otwierana lodówka, konik na biegunach, kołderka do łóżka, toaleta, piekarnik czy gitara. W komplecie są również minifigurki mamy, taty, dziecka, pieska i pluszowego misia, które będą mogły być bohaterami wymyślanych zabaw. Powolny poranek Większość z nas potrzebuje tzw. czasu na rozbieg . I nie chodzi tylko o poranną kawę, ale o wszystkie czynności tuż po przebudzeniu. Choćby ziewanie i przeciąganie się… To niezwykle ważne, by dobrze zacząć każdy dzień . Dobrze, to znaczy z odpowiednim nastawieniem i bez pośpiechu. Warto wstać pół godziny wcześniej, w ciszy wypić kawę, pooddychać chwilę w spokoju, a potem zrobić wszystko to, co możemy zrobić zanim wstanie dziecko. Żeby potem móc maksymalnie skupić się na tym, by masz maluch zaczął dzień równie dobrze. Zamiast pośpieszania, zapewnijmy mu pobudkę przytulając, głaszcząc po główce czy...
Układanie klocków, zabawa minifigurkami, rysowanie... To idealna okazja, by dowiedzieć się czym martwi się dziecko, przygotować je na nowe sytuacje i uporać się z jego lękami. Podpowiadamy jak to zrobić! Oto kilka pomysłów na zabawy, które uczą i są naprawdę warte uwagi!
Poznajmy się lepiej
Klocki LEGO® DUPLO® to świetna baza. Usiądź z dzieckiem, sięgnij po pudło z klockami i zacznij ustawiać minifigurki. W ciągu 5 minut pojawi się twój towarzysz zabawy. Zapytaj malca, w co będziecie się bawić. Pozwól dziecku zaproponować temat. Dlaczego to takie ważne, mówi psycholog Edyta Żółtowska-Górska:
Idealnie sprawdzi się tu zestaw LEGO DUPLO „Wielofunkcyjny domek”. To pięknie urządzone przestrzenie mieszkalne – można zbudować wielopiętrowy domek z kuchnią, salonem, łazienką i sypialnią. W pomieszczeniach znajduje się mnóstwo realistycznych elementów, takich jak otwierana lodówka, konik na biegunach, kołderka do łóżka, toaleta, piekarnik czy gitara. Oraz bohaterowie, którzy je zamieszkują – mama, tata, dziecko i piesek.
Wielkie przygotowania
Czasem stoi przed nami nowa sytuacja, do której chcemy przygotować dziecko. Nie ma ku temu lepszej okazji niż w czasie zabawy. Dzięki temu będziemy mogli opowiedzieć maluchowi o tym, co go czeka, odpowiedzieć na jego pytania – to z pewnością uspokoić dziecko.
Lęk zapisany na kartce
Ciemność, wielkie psy, owady. Dzieci często boją się różnych rzeczy. Lęki przedszkolaków mają różnorodną tematykę i różne nasilenie. Niezależnie od tego czy zagrożeniem jest mrówka czy potwór czający się pod łóżkiem, lęk dziecka powinnyśmy potraktować poważnie. Z uczuciami malca się nie dyskutuje – jak się boi, to się boi i już. Zdanie „nie ma sensu bać się mrówki”, czy „nie ma potworów” nie przepędzi lęku. Trzeba się z nimi rozprawić za pomocą kredek.
Wielki problem małego człowieka
Poranne rozstania w przedszkolu z oczami pełnymi łez. Koleżanka, która nie chce się bawić. Kolega, który wyrywa zabawki. Starszy brat, który straszy. Kilkulatek ma swoje własne problemy. I znowu z pomocą mogą przyjść klocki LEGO DUPLO. Zabawa z dzieckiem może odnosić się to tego, co aktualnie przeżywa malec. Wtedy budowanie historyjek o klocuszkowych minifigurkach może pomóc w rozwiązywaniu problemów dziecka.
Bawiąc się klockami możemy też modelować zachowania dziecka mówiąc np.: „Nie zabieraj mi zabawki, teraz ja się nią bawię, dam ci ją, jak skończę”, „Nie lubię, gdy tak do mnie mówisz”, „Nie lubię, gdy pani krzyczy”. Takie zdania wymagają treningu, ale warto podsunąć je dziecku, by mogło je wykorzystać, gdy będzie już na to gotowe. Używanie ich może ćwiczyć w zabawie.
Budując z klocków świat, w którym dziecko szuka rozwiązań i je znajduje, uczymy je, że w tak samo w realnym świecie można szukać pomocy, wprowadzać zmiany, a przede wszystkim – mówić o tym, co jest dla nas trudne. Rozsypane na dywanie klocki stają się wtedy nie tylko świetną zabawą, ale także okazją do prowadzenia ważnych, znaczących rozmów.
Artykuł powstał z udziałem marki LEGO DUPLO