Warzywa
© Johanna Mühlbauer - Fotolia.com
Dieta w ciąży

Ile kalorii mają warzywa? (tabela do druku)

Czy warzywa są wysokokaloryczne? Ile kalorii ma marchewka, burak, ziemniak? Skorzystaj z naszej tabeli kalorii i sprawdź, ile białka, węglowodanów i tłuszczów zawierają poszczególne produkty.

Dlaczego warto jeść warzywa?

  • Warzywa są bardzo ważnym źródłem minerałów i witamin, takich jak: A, B1, B2, B6, C, P, K.
  • Zielone warzywa, np. szpinak, brokuły czy szparagi, dostarczają witaminy z grupy B oraz żelazo i magnez.
  • Witamina C, którą można znaleźć w burakach, papryce, pomidorach, ziemniakach, chrzanie oraz w kapuście, zwiększa odporność organizmu, wspiera wytwarzanie kolagenu, przyspiesza gojenie ran. Odpowiada za sprawne funkcjonowanie układu krwionośnego i serca, obniża ciśnienie krwi, chroni przed miażdżycą, nowotworami i cukrzycą.
  • Warzywa są niskokaloryczne oraz są źródłem błonnika.
  • Buraki, marchewki, pomarańcze, brukselki, kapusta włoska zawierają szczególne dużo witaminy C i kwasu foliowego.
  • Liście pietruszki, szpinak, cykoria, sałata, pomidory są źródłem beta-karotenu

Zdrowa mama

W ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na wiele składników energetycznych. Odpowiednio dobrane składniki wpływają na prawidłowy rozwój dziecka. W Polsce mamy dostęp do warzyw praktycznie przez cały rok – wykorzystaj to! Skomponuj orzeźwiający koktajl, który przyczyni się do usunięcia toksyn z organizmu, a jednocześnie dostarczy wielu witamin oraz mikroelementów potrzebnych w codziennej diecie. Taki koktajl to bomba witaminowa, która nie pozwoli na zmęczenie czy senność.
Kobiety w ciąży powinny jeść warzywa kupowane w sprawdzonych miejscach, najlepiej w sklepach ze zdrową żywnością lub na targu.
Warzywa są dla przyszłych mam dużo lepszym rozwiązaniem niż owoce. Należy jeść je pięć, sześć razy dziennie, nie tylko surowe, ale także przetworzone (ugotowane, pieczone).

Por i jego krewniacy

  • Por zawiera witaminy: B6, C oraz kwas foliowy.
  • Minerały obecne w porach to: żelazo, magnez.
  • To warzywo obniża zły cholesterol oraz podnosi dobry w organizmie.
  • Spożywanie dwa razy w tygodniu pora zmniejsza ryzyko zachorowania na raka.
  • Por stabilizuje poziom cukru we krwi.

Burak

  • Zawiera witaminę B6 oraz kwas foliowy.
  • Minerały obecne w burakach to: żelazo, magnez, potas, fosfor, mangan.
  • Wspiera funkcjonowanie wątroby.


Witaminy i suplementy dla dzieci - sprawdź opinie

Kapusta

  • Zawiera witaminy: A, B1, B2, B6, C, kwas foliowy, kwasy omega-3.
  • Minerały obecne w kapuście to: wapń, żelazo, magnez, potas, fosfor, mangan.
  • Kapusta zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwóry.

Tabela kalorii: Ile kalorii, węglowodanów, białka i tłuszczów zawierają warzywa (tabela do druku – kliknij w obrazk, by pobrać tabelę w pdf-ie)



Polecamy: Wegetariańskie przepisy autorstwa Moniki Mrozowskiej

Redaktorka Mamotoja.pl o śnie swoich córek: zaakceptuj fakt, że dzieci są różne

maluch, dziecko, dziewczynka, truskawki, jeść
Dieta
Najzdrowsze owoce
Czarne i czerwone porzeczki, agrest, maliny, wiśnie i truskawki to owoce, które pomogą Wam wzmocnić układ odpornościowy malucha. Zawierają witaminę C, zapobiegającą wielu chorobom.

Aby urozmaicić letnie menu malucha, zaproponuj mu jako słodką przekąskę koktajl truskawkowy czy jagodowy. Nie tylko jemu, ale i całej rodzinie będą smakować lody śmietankowe ze świeżymi malinami! W letni ciepły dzień na obiad, zamiast kotleta wszyscy chętniej zjecie pierogi z wiśniami i śmietanką, ryż zapiekany z morelami lub zupę owocową. Doceń owoce lata Owoce są niskokaloryczne, lekkostrawne, bogate w witaminę C i żadne syntetyczne preparaty witaminowe nie mogą ich zastąpić! Poza tym ze względu na zawartość błonnika regulują funkcjonowanie układu pokarmowego dziecka, przeciwdziałając zaparciom. Zawarte w nich antyoksydanty zmniejszają ryzyko chorób cywilizacyjnych (zawałów, nowotworów), które mogą wystąpić w przyszłości! I co ważne w przypadku dzieci – zwiększają odporność. Owoce mają najwięcej witamin, gdy są surowe. Jeśli je gotujesz, staraj się to robić jak najkrócej. Witamina C to samo zdrowie Organizm nie potrafi jej sam wytwarzać, więc musisz mu ją dostarczyć, jedząc owoce. Dlaczego? Ponieważ witamina C wzmacnia nasz system odpornościowy, zapobiega infekcjom, przeciwdziała wzrostowi chorobotwórczych bakterii. Działa również przeciwzapalnie, pobudza tworzenie przeciwciał, wzmaga aktywność białych krwinek oraz osłabia odczyny alergiczne. Korzystnie wpływa na błonę śluzową nosa, dzięki czemu stanowi skuteczną barierę utrudniającą wnikanie wirusów. Ułatwia też gojenie się ran, umożliwia prawidłowy rozwój zębów. Najbogatszym źródłem witaminy C jest czarna porzeczka oraz dzika róża, czerwone i białe porzeczki, agrest, maliny, truskawki oraz cytryny i kiwi. Nie sposób też nie docenić warzyw – dużo witaminy C znajduje się w natce pietruszki, papryce, szpinaku, kapuście i brukselce. Co zawierają owoce? Wszystkie owoce zawierają witaminy, sole mineralne i błonnik, który działa regulująco na pracę jelit. W...

cykoria
Fotolia
Karmienie
Dlaczego cykoria jest polecana dla karmiących mam?
Cykorię warto jeść szczególnie zimą, gdy mało jest świeżych warzyw. Poprawia urodę, ale to nie z tego powodu jest polecana dla karmiących mam.

Dziko rosnąca cykoria jest zielona - przypomina wyglądem sałatę. Biała cykoria zawdzięcza swój kolor temu, że jest uprawiana bez światła. Jak wybierać cykorię Wybierając cykorię, szukaj jak główek jak najmniejszych i jak najbielszych, z listkami jak najbardziej przylegającymi. Taka jest najsłodsza. Zzieleniałe listki świadczą o tym, że cykoria zgorzkniała pod wpływem światła. Cykoria powinna być twarda, o ściśle zwiniętych listkach. Co dobrego w cykorii W cykorii jest mnóstwo cennych składników, takich jak potas, magnez, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, karoten i witaminy B1, B2, C, kwas foliowy. Cykoria poprawia trawienie i apetyt. Dzięki zawartości beta-karotenu korzystnie wpływa na urodę i zapobiega nowotworom. Jest bardzo polecana osobom z cukrzycą: ma mało kalorii i niski indeks glikemiczny . Warto jeść cykorię w czasie ciąży i karmienia piersią ze względu na to, że zawiera sporo kwasu foliowego oraz jod, które wspomagają rozwój dziecka. Cykoria jest szczególnie polecana karmiącym mamom, gdyż wspomaga laktację . Czytaj też: Doradca laktacyjny radzi, jak zwiększyć ilość mleka w piersiach Jak jeść cykorię Cykorię można jeść na surowo: jako dodatek do kanapek albo jako główny składnik sałatek. Bardzo dobrze smakuje z serami, owocami, sosem winegret, orzechami. Cykoria może być też składnikiem zapiekanek i dań duszonych. Zobacz też: 7 przepisów z cykorią - dla zdrowia

superfood, witaminy i minerały w ciąży, dieta w ciąży, kasza jaglana w ciąży, owsianka, brokuły, omega-3 w ciąży
Fotolia
Dieta w ciąży
Superfood daje supersiłę na zimowe ciążowe miesiące
Pod nazwą superfood nie muszą kryć się egzotyczne produkty prosto ze sklepu ze zdrową żywnością. Superjedzenie może być bardzo zwyczajne.

Martwisz się, że twoja dieta jest mało oryginalna, że powinnaś jeść niezwykłe produkty, aby lepiej troszczyć się o siebie i dziecko. To nieprawda. Można czuć się świetnie, przygotowując dania ze składników, które dobrze znasz. Wiele z nich zasługuje na modną nazwę „ superfood ”, bo to nic innego, tylko naturalne produkty bogate w cenne witaminy i minerały . Które z nich warto jeść w ciąży?  Kasza jaglana Coraz bardziej ceniony rodzaj kaszy ze względu na obecny w niej krzem – zapewnia zdrowy wygląd paznokci, skóry, włosów, utrzymuje elastyczność naczyń krwionośnych. Ma dużo witamin z grupy B , lecytynę, magnez, wapń, fosfor, potas, żelazo. Przyrządzony z niej kleik to jedna z naturalnych metod leczenie infekcji w ciąży , poleca się go jako lekarstwo na kaszel (łagodzi go i zmniejsza ilość śluzu).  Płatki owsiane  Najzdrowsze z płatków zbożowych, a owsianka to jedno z najlepszych dań na śniadanie. Zawiera białko i potrzebne w ciąży żelazo, kwas foliowy,  magnez, potas i cynk. Jeśli uczula cię mleko krowie, z płatków przyrządzisz mleko owsiane (mocz je przez noc w wodzie, gotuj 20 minut i przecedź). Polecamy: Owsianka na śniadanie - przepis Siemię lniane Nasiona lnu zawierają cenne kwasy omega-3 , obfitują w witaminę E i regulujący trawienie błonnik (w ciąży jest szczególnie potrzebny). Możesz pić napar z siemienia, ale nasiona lnu są najsmaczniejsze lekko podprażone z odrobiną soli i roztarte w moździerzu.  Brokuły Zawierają kwas foliowy, który zapobiega anemii, wadom cewy nerwowej , wpływa na wagę dziecka i chroni przed przedwczesnym porodem. Jego niedobory mogą objawiać się nadpobudliwością i kłopotami z zasypianiem.  Kiszona kapusta Zawiera – podobnie jak niektóre jogurty – probiotyki, czyli dobre bakterie, które m.in. wzmacniają odporność i ułatwiają trawienie,...

Nasze akcje
dziecko na szczepieniu
O szczepieniach
Szczególne znaczenie szczepień przeciw pneumokokom u niemowląt i dzieci w dobie pandemii COVID-19
Partner
Miasteczko Zmysłów 2
Małe dziecko
Odwiedź Miasteczko Zmysłów i poznaj jego atrakcje!
Partner
KINDER Niespodzianka WSCW
Rozwój dziecka
Poznaj świat emocji dziecka! Ruszyła akcja Widzę, Słyszę, Czuję, Wiem
Partner
Polecamy
Porady
imiona dla dzieci, imiona amerykańskie
Imiona
Imiona amerykańskie – żeńskie i męskie, stare, rzadkie i popularne
Magdalena Drab
Życzenia na Dzień Dziecka
Święta i uroczystości
Życzenia na Dzień Dziecka 2022: wierszowane, wzruszające, śmieszne, poważne
Milena Oszczepalińska
bon turystyczny do kiedy
Aktualności
Bon turystyczny 2022 – ważność bonu. Do kiedy można wykorzystać?
Małgorzata Wódz
zapłodnienie
Starania o dziecko
Zapłodnienie: przebieg, objawy, kiedy dochodzi do zapłodnienia
Magdalena Drab
biegunka w ciąży
Zdrowie w ciąży
Biegunka w ciąży: przyczyny i leczenie rozwolnienia w ciąży i przed porodem
Ewa Janczak-Cwil
Pieniądze na dziecko
Prawo i finanse
Świadczenia na dziecko: co przysługuje po urodzeniu dziecka 2022? [ZASIŁKI, ULGI]
Małgorzata Wódz
Podróż kleszczowy
Poród naturalny
Poród kleszczowy: wskazania, powikłania, skutki dla matki i dziecka
Ewa Janczak-Cwil
Czop śluzowy
Przygotowania do porodu
Czop śluzowy – co to, jak wygląda, kiedy odchodzi?
Joanna Biegaj
co jeść w ciąży
Dieta w ciąży
Co jeść w ciąży, a czego lepiej unikać? Lista produktów
Małgorzata Wódz
plan porodu
Lekcja 2
Plan porodu: jak go napisać, czy jest obowiązkowy? Wzór do druku
Małgorzata Wódz
wyprawka dla noworodka wiosna
Noworodek
Wyprawka dla noworodka: wiosną to obowiązkowa lista! (ubranka i rzeczy do wózka)
Małgorzata Wódz
twardy brzuch w ciąży
Zdrowie w ciąży
Twardy brzuch w ciąży – kiedy napięty brzuch jest powodem do niepokoju?
Ewa Cwil
pozytywny test ciążowy
Ciąża
Pozytywny test ciążowy – co dalej? Kiedy test ciążowy jest fałszywie pozytywny?
Joanna Biegaj
plamienie implantacyjne
Objawy ciąży
Plamienie implantacyjne: co to jest, jak wygląda, ile trwa? Czy zawsze występuje w ciąży?
Małgorzata Wódz
jak ubrać dziecko na spacer
Pielęgnacja
Jak ubrać niemowlę i starsze dziecko na spacer, by nie było mu za zimno ani za gorąco?
Małgorzata Wódz
Pozycje wertyklane do porodu
Poród naturalny
Pozycje wertykalne do porodu: dlaczego warto rodzić w pozycji wertykalnej?
Dominika Bielas
wody płodowe
Przygotowania do porodu
Jak wyglądają wody płodowe? Jak je rozpoznać?
Beata Turska
9 miesięcy w 4 minuty: tak powstaje życie
Przebieg ciąży
Rozwój płodu tydzień po tygodniu – ten film wzruszy każdego!
Joanna Biegaj