FOMO
fot. Adobe Stock

Dziecko w cyfrowym świecie. Jak dbać o jego bezpieczeństwo?

Telefon, tablet i komputer to urządzenia, które dla dzieci są absolutnie naturalne. Od urodzenia przebywają w ich otoczeniu. Internet – zwłaszcza dla młodych ludzi – stanowi nie tylko przestrzeń do komunikacji. To również miejsce rozrywki, spotkań z kulturą i uczestnictwa w życiu społecznym. Ale należy uważać na zagrożenia…
FOMO
fot. Adobe Stock
Bycie online umożliwia ciągły kontakt z przyjaciółmi. Dla dzieci, zwłaszcza nastoletnich, smartfony są często „oknem na świat” i narzędziem, za pomocą którego podtrzymują relacje – wymieniają się uwagami, doświadczeniami czy po prostu informacjami o tym, co w danym momencie robią. Z zebranych danych wynika, że nastolatki spędzają w Internecie średnio 4 godziny i 12 minut dziennie, a już co 8. młody człowiek osiem godzin lub więcej. Ciągłe bycie online sprawia, że dzieci, czują się ważną częścią społeczności, a dla młodej osoby to właśnie poczucie przynależności do grupy rówieśników i ich akceptacja jest jedną z najistotniejszych potrzeb rozwojowych.
Odłączenie ich od sieci może skutkować – w najlepszym wypadku – poczuciem odizolowania.   

FOMO – co to takiego?

FOMO, w tłumaczeniu z języka angielskiego Fear of Missing Out, to syndrom lękowy, charakteryzujący się obawą przed przegapieniem ważnych informacji czy wydarzeń. Prościej – to lęk przed „odłączeniem” od sieci.
 


Ministerstwo Cyfryzacji i NASK w ramach kampanii „Nie zagub dziecka w sieci” wspólnie opracowały poradnik dla rodziców „FOMO i nadużywanie nowych technologii”. Jeśli obserwujesz, że twoje dziecko ma problem z oderwaniem wzroku od ekranu albo siebie łapiesz na tym samym, dzięki tej lekturze dowiesz się, jak radzić sobie z tym zjawiskiem. FOMO może bowiem dotknąć każdego, niezależnie od wieku, ale to dzieci i młodzież są na niego szczególnie podatni.

CAŁY PORADNIK DOSTĘPNY JEST >>> TUTAJ
Redakcja poleca: SIDS, czyli zespół nagłej śmierci łóżeczkowej u niemowląt: jak zapobiegać?
SIDS to zespół nagłej śmierci łóżeczkowej, który dotyka niemowląt. Dzieci są pozornie zdrowe, ale pewnego dnia nie budzą się już ze snu. Jednak rodzice nie są bez szans! Można zmniejszyć ryzyko SIDS i skutecznie zapobiegać nagłej śmierci łóżeczkowej niemowląt. Sprawdź, co to za choroba, i które dzieci są szczególnie zagrożone SIDS.

Objawy FOMO wśród młodzieży

Nadużywanie Internetu jest w środowisku młodych ludzi widoczne i dość niepokojące. Oprócz czasu spędzanego przed ekranem, z badań wynika również, że wysokiego natężenia FOMO doświadcza już co piąty nastolatek i młody dorosły, zarówno chłopcy jak i dziewczynki. Co więcej, jak wskazano w raporcie:
„Prawie co trzeci polski nastolatek deklaruje, że nie jest w stanie wytrzymać i funkcjonować bez telefonu, ponad jedna czwarta przyznaje, że odczuwa potrzebę używania telefonu natychmiast po odłożeniu, a co piąty twierdzi, że możliwość używania smartfona jest dla niego ważniejsza, niż potencjalne szkody tym wywołane”.1
Nadużywanie telefonu i uzależnienie od sieci może skutkować między innymi: niższą samooceną (spowodowaną w dużej mierze ilością „lajków”), złym samopoczuciem oraz obniżonym nastrojem, wywołanym między innymi atrakcyjnymi zdjęciami rówieśników, które wrzucają do sieci. Taki (często przekłamany) obraz sprawia, że młodzi ludzie żyją w przekonaniu, że ich własne życie jest nudne i pozbawione wyrazu – wszelkie porównania zawsze wypadają na ich niekorzyść.
 


Jak zauważono, im wyższe FOMO, tym niższa samoocena i obniżone poczucie satysfakcji z życia. Do tego dochodzi utrata prywatności (przymus zdobywania coraz większej liczby polubień i komentarzy może poprowadzić nastolatka do podejmowania decyzji o publikowaniu nieodpowiednich zdjęć) i problemy w codziennym funkcjonowaniu. Jak podają autorzy raportu:
„Aż jedna na pięć osób z wysokim FOMO – w tym nastolatki – na brak możliwości korzystania z mediów społecznościowych reaguje objawami somatycznymi: nudnościami, zawrotami głowy, bólami brzucha”.2

Czy twoje dziecko jest uzależnione od sieci?

Gdy obserwujesz, że twój nastolatek traci kontrolę nad byciem online, a próby zrównoważenia aktywności w sieci i tych offline nie przynoszą żadnego skutku, warto pomyśleć o pomocy specjalisty. Dobrze jest się do niego zwrócić, kiedy:
  • dziecko stale korzysta z telefonu, nie chce wyłączyć go choćby na chwilę, reaguje na każdy sygnał dobiegający ze smartfona, nawet w sytuacjach, które ewidentnie temu nie sprzyjają np. przechodzenie przez ulicę,
  • u dziecka występuje niepokój, wahania nastrojów, obniżone poczucie własnej wartości i trudność ze znalezieniem sobie miejsca, kiedy telefon milczy.
  • w sytuacji, w której dziecko staje się rozdrażnione, niespokojne, łatwo się irytuje i wybucha złością,
  • nasilają się trudności z koncentracją, skupieniem uwagi, a także problemy z zaśnięciem, związane z intensywnym używaniem smartfona,
  • pojawiają się fizyczne dolegliwości, np. ból głowy czy brzucha,
  • ma miejsce utrata poczucia kontroli nad czasem spędzanym przed ekranem,
  • dziecko rezygnuje z dotychczasowych pasji i aktywności, a także spotkań z przyjaciółmi, kolegami i koleżankami „w realu” na rzecz tych w sieci.


Niezależnie od tego, czy twoje dziecko nadmiernie korzysta z mediów społecznościowych czy gier komputerowych, niezbędne jest wypracowanie nowych, konstruktywnych wzorców używania nowoczesnych technologii. Bo niewątpliwie są one niezbędne do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie.

WIĘCEJ O TYM, JAK DBAĆ O BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA W SIECI >>> TUTAJ


Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje pięć obszarów: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci, programowanie i cyfrową przyszłość.


1Marta Witkowska, „FOMO i nadużywanie nowych technologii. Poradnik dla rodziców”, Ministerstwo Cyfryzacji, Państwowy Instytut Badawczy NASK, Wydanie I, Warszawa 2019, s. 9
2Ibidem, s. 12 za: Jupowicz-Ginalska, A., Jasiewicz, J., Kisilowska, M., Baran, T., Wysocki, A. (2018). „FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań”, Warszawa WDIB

Artykuł powstał z udziałem Ministerstwa Cyfryzacji 
oraz Państwowym Instytutem Badawczym NASK

Oceń artykuł

Ocena 5 na 5 głosy

Zobacz także

Popularne tematy