Jak, czym i po co się bawić? Ekspert odpowiada na pytania internautek!
29 kwietnia 2021
Dziecięcy świat rządzi się swoimi prawami. Jest pełen zagadek i magii, dlatego nie zawsze łatwo nam do niego przeniknąć. Ba! Nie zawsze maluchy chcą nas do niego wpuścić. Ale jeśli wiemy, jakie zabawki wybrać, by wspierać rozwój naszego dziecka i jak reagować na emocje w zabawie (a przy okazji poza nią), z pewnością otworzy się przed nami wiele drzwi...
Współpraca reklamowa
Dorota Maciejec, psycholog i ambasadorka marki LEGO® DUPLO® odpowiedziała na najczęściej nurtujące rodziców pytania. Można było zadawać je na naszym instagramowym Stories.
Dla tych, którzy przegapili spotkanie z psycholog, lub chcieliby utrwalić sobie przekazaną przez nią wiedzę – podsumowujemy!
Wyrażanie i nazywanie emocji w zabawie
Jak podkreśliła Dorota Maciejec, zabawa jest naturalną formą spędzania wolnego czasu przez dzieci. Przynosi wiele radości, daje przestrzeń na rozwijanie wyobraźni i kreatywności, a także wspiera rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych.
Poprzez zabawę pomagamy dzieciom zrozumieć otaczający świat, uczymy zasad i norm społecznych, uczymy emocji i sposobów radzenia sobie z nimi. Dzięki wspólnej zabawie pomagamy maluchom dostrzegać emocje, różnicować je, nazywać oraz rozumieć przyczyny ich powstania. W trakcie codziennych wspólnych aktywności nazywajmy emocje jakie nam towarzyszą. Zwróćmy dziecku uwagę, że jesteśmy szczęśliwi, gdy się razem bawimy. Zapytajmy, jak ono się czuje w danej sytuacji. Gdy idziemy na wspólny spacer popatrzmy na innych ludzi, opowiadając o ich możliwych uczuciach, o tym jak je okazują. Wykorzystujmy książki z opowiadaniami i ilustracjami, aby porozmawiać z dzieckiem o emocjach bohaterów, dlaczego się cieszą, smucą czy są źli lub zawstydzeni. Czemu czują się tak, a nie inaczej? Co mogłoby im pomóc poczuć się lepiej? Zadawajmy pytania dziecku, czy zna takie uczucia, czy kiedyś czuło się podobnie? Dobrym pomysłem będzie także wykorzystanie lalek, maskotek czy figurek ludzi i zwierząt np. z zestawu LEGO DUPLO Stadnina i kucyki. Dzięki takiemu zestawowi możemy zainicjować zabawę tematyczną i wpleść w nią wątek emocji wspierając tym samym rozwój kompetencji społecznych i emocjonalnych malucha w naturalny sposób.
Psycholog podpowiedziała również, że dobrym pomysłem będzie odgrywanie scenek, przy wykorzystaniu dostępnych figurek. Zaznaczyła, że warto tworzyć własne scenariusze zabaw i przy ich okazji rozmawiać o różnych, także trudnych uczuciach, jak złość, zazdrość, wstyd czy smutek. Taka zabawa pozwala wzbogacić język dziecka, pomoże mu różnicować emocje i wypracować metody na poradzenie sobie z nimi. Bo wszystkie są ważne i potrzebne.
Zabawki, po które warto sięgać w zabawie
Psycholog zaznaczyła, że zabawki wspierające rozwój dają możliwość wszechstronnego wykorzystania. Pobudzają kreatywność i rozwijają wyobraźnię, dzięki czemu dziecko może realizować swoje najbardziej niesamowite pomysły. Wspierają zdolności umysłowe, takie jak spostrzeganie, uwaga, rozwój myślenia logicznego, przyczynowo-skutkowego i pamięć.
Kompetencje te są niezwykle istotne, szczególnie w chwili rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. Jeśli myślimy o zabawkach rozwojowych to warto wspomnieć te, które pozytywnie oddziałują na kompetencje społeczno-emocjonalne i są odpowiedzią na potrzeby z tego obszaru. Zabawki wspierające rozwój to także te zabawki, które dostarczają radości i przyjemności z obcowania z nimi, bowiem najlepszą formą nauki dla dziecka jest doświadczenie i właśnie zabawa. Warto wspomnieć, iż dzieci mają cudowną i naturalną umiejętność zabawy. Potrafią tworzyć coś z niczego, bawić się w sposób symboliczny czy nadawać cechy istot żywych przedmiotom nieożywionym. Dlatego świetną zabawką rozwojową są klocki np. LEGO DUPLO Pudełko z serduszkiem! Genialne w swej prostocie, dające możliwość zaspokojenia potrzeby zabawy najbardziej wymagających dziecięcych umysłów, umożliwiające zabawę na wiele sposobów. Niczym nieskrępowana dziecięca wyobraźnia podpowiada wiele możliwości wykorzystania.
Rodzice pytali również o zabawki, które niekoniecznie będą wspierały rozwój malucha. Maciejec zaznaczyła, że zabawka, która w niewielkim stopniu wspiera rozwój, to zabawka nudna, którą maluch najczęściej wcale nie chce się bawić. Jak zaznaczyła, to zabawka niedająca radości, niemotywująca do aktywności. Warto jednak pamiętać, że dla każdego dziecka co innego może być taką właśnie zabawką.
Rozwój emocjonalny w zabawie
Maciejec podkreśliła, że w zabawie z drugą osobą dochodzi do interakcji. W ten sposób dziecko dostrzega potrzeby kompana, reaguje na nie, uczy się czekania na swoją kolej i działania według przyjętych zasad. Ponadto, rozwija zdolność radzenia sobie z porażką.
W trakcie zabawy dzieci dzielą się na role, odgrywając różnego rodzaju scenki, często wynikające z doświadczeń danego dziecka. Na przykład pojawienie się nowego rodzeństwa w domu może wyzwalać zabawę w dom, rozpoczęcie przygody z przedszkolem może inicjować zabawy w przedszkole. Dzięki temu jest przestrzeń do „przepracowania” sytuacji niepewnych czy trudnych, do wymiany własnych doświadczeń i strategii poradzenia sobie z trudnościami. Zabawa w grupie uczy radzenia sobie z porażką, konsekwencjami swoich decyzji, uczy planowania i kompromisów, ale też jest źródłem radości, wsparcia i poczucia przynależności.
Psycholog zauważyła także, że ważne jest zaangażowanie dorosłego w zabawę. Jak podkreśliła, w ten sposób ma on szansę wspierać u dziecka rozwój słownictwa związanego ze światem emocji, opowiadając o nich, ucząc różnic pomiędzy nimi.
Opiekun jako model pomaga dziecku zaakceptować emocje, oswoić je. Ponadto, dzięki zabawie kierowanej może wesprzeć rozwój strategii zaradczych, dzięki czemu maluch będzie czuł się pewniej w nowych, niepewnych sytuacjach. Nie można zapomnieć, iż zabawa z opiekunem przynosi wiele korzyści emocjonalnych dziecku. Czuje się ono ważne i szczęśliwe, kochane i akceptowane. Wzmacnia się więź, która jest fundamentem relacji dziecka z innymi osobami w życiu dorosłym.
Obecność rodzica znacznie pomaga także w oswajaniu trudnych emocji.
Gdy jesteśmy świadkami silnych przeżyć emocjonalnych dziecka wykorzystajmy to, do rozwijania kompetencji społeczno-emocjonalnych, dzięki czemu nasza pociecha lepiej poradzi sobie w sytuacjach społecznych, gdy nas nie będzie obok. Jeśli dziecko np. w wyniku porażki reaguje złością opiszmy co widzimy i nazwijmy te emocje, np.: „Rzucasz zabawkami, krzyczysz… to się nazywa złość! Złościsz się, bo przegrałeś w grze. Masz prawo tak się czuć, to całkowicie normalne”. Ważny jest także fakt, iż w trakcie wybuchu emocji powinniśmy unikać stwierdzeń typu: jesteś niegrzeczny, niedobry itp. Powinniśmy oddzielić zachowanie dziecka od niego samego, dzięki czemu ochronimy samoocenę dziecka.
Kto dołącza do zabawy? To zależy!
Jedno z najczęściej pojawiających się pytań brzmiało: Sterować zabawą czy pozwolić dziecku na inicjatywę? Psycholog zwróciła uwagę, że… powinniśmy zwracać uwagę na malucha. Jeśli dziecko ma rozwiniętą wyobraźnię, bawi się w kreatywny sposób, jego aktywność przybiera różne ciekawe formy ewoluując na przestrzeni czasu i nie dając chwili na nudę, to spokojnie możemy dać przestrzeń dziecku na własne zabawy. Ono wie, co przynosi radość i wybiera zabawę zaspokajającą jego różne potrzeby.
Ważne jest, aby nie ograniczać dziecka (w granicach bezpieczeństwa), dawać możliwość eksperymentowania, sprawdzania się. Przypatrzmy się przy okazji tym zabawom, może dostrzeżemy w nich coś kluczowego, jakąś ważną potrzebę czy trudność, z którą dziecko chce sobie poradzić przez daną aktywność. Natomiast gdy nasze dziecko nie wie w co się bawić, czy jak się bawić, możemy mu pomóc i pokazać jak wykorzystać zabawki. Może dzięki temu damy maluchowi bodziec do eksperymentowania i nieszablonowego działania. Wykorzystajmy np. klocki LEGO DUPLO Pociąg ze zwierzątkami, aby odegrać scenki z podziałem na role, modulując głos i stosując onomatopeje, stwórzmy nowe gatunki zwierząt zamieniając głowy i tułowia! Może to rozbudzi kreatywność malucha, który z czasem stanie się ekspertem od zabawy! Warto podkreślić, że nuda sama w sobie nie jest szkodliwa. Bywa nieznośna i nieprzyjemna, ale może stać się bodźcem pobudzającym nasze dziecko do kreatywnego działania.
30% rabatu na cały asortyment przy zakupach za min. 229zł. Rabat nakłada się w koszyku po wpisaniu kodu oferty i spełnieniu warunków oferty. Nie łączy się z innymi ofertami. Nie dotyczy produktów przecenionych, pomadek Almost Lipstick in Black Honey, miniproduktów, zestawów oraz nowości. Oferta dostępna w salonach firmowych i na clinique.com.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.
Specjalnie dla Was przygotowaliśmy niespodziankę w postaci 20% rabatu! Promocja obejmuje cały asortyment z wyłączaniem przecenionych produktów. Niektóre marki mogą być wyłączone a akcji rabatowej. Oferta dostępna na butsklep.pl i w naszym sklepie stacjonarnym. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie.
Rabat do -30% na wybrane nowości z kolekcji Wiosna/Lato 2024 i wiele więcej! Oferta dostępna w sklepach stacjonarnych i na gomez.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.
Produkt widoczny na zdjęciu nie jest objęty rabatami.
Skorzystaj z rabatu na cały asortyment, również na produkty przecenione! Oferta dostępna w butiku przy ul. Kopernika 53a w Łodzi i na fiore.pl. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie.
Inteligencja emocjonalna. 5 pomysłów na rozwijające ją zabawy
Inteligencja emocjonalna (EQ) polega na zdolności rozpoznawania i nazywania własnych uczuć, a także odczytywania emocji innych ludzi. To także umiejętność rozwijania autoekspresji, pewności siebie oraz odporności psychicznej, czyli niepoddawania się. Tyle w teorii, teraz czas przełożyć tę definicję na praktykę i… dobrze się przy tym bawić!
Dokładnie tak – inteligencję emocjonalną można, a nawet powinno się w przypadku małych dzieci rozwijać przede wszystkim w zabawie. Ale zanim podzielimy się kilkoma pomysłami na konkretne aktywności, a także powiemy parę słów o tym, dlaczego jest tak ważna.
Inteligencja emocjonalna – o co chodzi?
Wysoki poziom EQ przynosi korzyści w wielu obszarach życia, w tym takich, jak: praca, rodzina, nawiązywanie bliskich relacji z innymi ludźmi czy rozwój osobisty. Choć nie gwarantuje sukcesu i nie chroni przed kryzysami, to nie ma wątpliwości, że ułatwia kontakty z innymi ludźmi już w przedszkolu, a w dorosłym życiu!
Maluch o wysokim poziomie inteligencji emocjonalnej:
dostrzega emocje swoje i innych dzieci,
potrafi je nazwać, ocenić intensywność oraz na nie zareagować,
potrafi wyrazić siebie
jest pewny siebie
nie poddaje się przy porażkach.
Jak zatem bawić się z maluchem? Oto kilka zabaw, które będą pomocne w budowaniu inteligencji emocjonalnej.
1: Nazywanie emocji
Weź dowolne zabawki, które maluch ma w pokoju. Mogą to być lalki lub maskotki. Doskonale sprawdzą się także figurki LEGO® DUPLO®. Poproś dziecko, aby przyjrzało się ich wyrazom twarzy i nazwało ich emocje. Zadawaj dodatkowe pytania, np. „jak myślisz, dlaczego lalka poczuła się smutna?” albo „co mogło sprawić, że pajacyk się uśmiechnął?”
Aby urozmaicić zabawę, wykorzystajcie flamastry lub kredki i narysujcie postaci z bajek lub same buzie wyrażające różne emocje. Ta zabawa uda się również podczas spaceru. Wystarczy kolorowa kreda i kawałek chodnika; patyk, którym spokojnie będziecie mogli rysować na leśnej ścieżce. Możecie także użyć… siebie! Stań naprzeciwko dziecka i pokaż mu minę, a następnie poproś, by dziecko ją odwzorowało i nazwało emocję. Na koniec zamieńcie się rolami. Czy to nie idealne rozwiązanie na czas...
Czas wolny
Klocki? Nie tylko dla frajdy! (Przynajmniej) 4 powody, dla których warto się nimi bawić
Wieża księżniczki, statek kosmiczny, farma, na której mieszkają różne zwierzątka. To tylko przykłady budowli, które mogą powstać z klocków, do których dziecko wymyśli fascynujące historie i przygody. Ale budowanie z klocków to nie tylko ciekawie i kreatywnie spędzony czas. To również kształtowanie charakteru. Jakie są zatem psychologiczne aspekty zabawy LEGO® DUPLO®? Wyjaśniamy.
Może się wydawać, że im bardziej skomplikowane zabawy, tym więcej z nich korzyści dla rozwoju dziecka. Nic bardziej mylnego. Budowanie najprostszej wieży wpływa na charakter! Jak? Czytaj dalej...
Oto 4 zalety zabawy klockami, których prawdopodobnie nie znasz, a o których warto wiedzieć, by bawić się z dzieckiem bardziej świadomie.
1: Wspierają w wyrażaniu emocji
Zestawy LEGO DUPLO zawierają nie tylko klocki konstrukcyjne, ale również takie, na których są namalowane twarze z różnymi emocjami.
Dzięki nim dziecko łatwiej uczy się rozpoznawać np. radość, złość, smutek czy szczęście i przypisywać je do konkretnych sytuacji. Można w zabawie przećwiczyć zdarzenia z życia codziennego: jak komunikować swoje niezadowolenie, jak pokazać, że kogoś się lubi, czy co zrobić, gdy inne dziecko zabiera zabawkę lub gdy coś się nie udaje w zabawie.
Odgrywanie scenek pomaga nie tylko w poznawaniu zachowań i emocji w określonych sytuacjach. Pozwala także ćwiczyć empatię. Choćby bawiąc się w gabinet weterynaryjny i zabierając chore kucyki do weterynarza lub przygotowując im na kolację to, co lubią jeść najbardziej.
2: Uczą osiągania celów i niepoddawania się
Układanie klocków jest wymagającym zadaniem, zwłaszcza dla najmniejszych i nieporadnych jeszcze rączek. Z czasem maluch coraz lepiej radzi sobie w łączeniu kolejnych elementów i ma ogromną satysfakcję, gdy uda mu się osiągnąć cel – ułożyć wieżę, domek czy połączyć kolejne wagoniki pociągu.
Budowanie z klocków uczy dzieci nie tylko cierpliwości, ale także pokazuje, że wymarzony efekt nierzadko wymaga poświęcenia sporej ilości czasu! Kiedy więc za pierwszym, drugim, czy trzecim razem upragniona wieża z klocków LEGO DUPLO przewróci się, motywujmy malucha, by się nie zrażał i tłumaczmy mu, że warto spróbować postawić ją jeszcze raz. Za którymś razem na pewno się uda!
Warto dodać, że...
Czas wolny
Maluchy uwielbiają te klocki! Co konkretnie je w nich zachwyca? [TEST REDAKCJI]
Jak połączyć przyjemne z pożytecznym? Jest na to sposób – nauka przez zabawę! Świetnie sprawdzą się w tej koncepcji... klocki. Postanowiliśmy to sprawdzić i zaprosiliśmy do testu zestawu LEGO® DUPLO® naszą redakcyjną koleżankę i jej synka. Zobacz, jak go ocenili i czy właśnie te klocki przypadły im do gustu.
Maluchy uwielbiają konstruowanie, a jeśli do tego w zabawie towarzyszy im uroczy słoń, tygrys, żyrafa lub panda, to mamy gwarancję, że zabawa będzie przednia. Właśnie dlatego zestaw LEGO DUPLO Pociąg ze zwierzątkami cieszy się tak dużą popularnością. Tym razem okazję do zabawy miał 3-letni Jaś, synek Dagmary, naszej redakcyjnej koleżanki. Jak wspomina mama – jest on wielkim fanem LEGO DUPLO, dlatego też test klocków rozpoczął szybko, zabawa trwała długo, a zwierzątka wraz z Jasiem… przeżyły wiele przygód!
Idealny zestaw dla miłośników zwierząt i nie tylko!
Pudełko poszło w ruch! W kilka chwil zestaw LEGO DUPLO Pociąg ze zwierzątkami został rozpakowany i rozpoczęło się wielkie testowanie. W komplecie znajduje się 15 elementów:
4 klocki, z których można zbudować słonia,
2 klocki, z których można zbudować tygrysa,
3 klocki, z których można zbudować żyrafę,
2 klocki, z których można zbudować pandę
oraz 4 wagoniki na kółkach do popychania.
Co było dalej? Zestaw dał maluchowi wiele frajdy, gdyż ze znajdujących się w nim klocków Jaś mógł zbudować aż 4 urocze zwierzątka. Później mógł każde z nich połączyć z wagonikiem i stworzyć wyjątkowy pociąg!Podczas testu Dagmara zauważyła, że właśnie te klocki skutecznie zachęciły go do rozwijania zdolności konstrukcyjnych , gdyż każde ze zwierzątek miało inny stopień skomplikowania. Jednak to nie wszystko – Jaś dowolnie przerabiał swoje konstrukcje, dzięki czemu nie tylko doskonalił zdolności motoryczne, ale także ćwiczył kreatywność i wyobraźnię. Układanie pomagało również w nauce kolorów i kształtów .
Dagmara: Do klocków są dołączone karty przedstawiające, jak wygląda każde zwierzątko. Dzięki kartom dziecko ma możliwość stworzenia z poszczególnych elementów danego zwierzęcia. Może jednak tworzyć je bez dodatkowej pomocy, a także konstruować,...