Postanowienia noworoczne - jak sprawić, by nie stały się kompletną porażką [LIVECZAT Z EKSPERTEM]

Wiele z nas wraz z nadejściem nowego roku decyduje się na zmiany – dieta, regularny fitness, zdrowotne rytuały… bardzo często jednak czas od wprowadzenia ich w życie do rezygnacji jest krótki. Jak nie nich wytrwać i jak nie obarczać się poczuciem winy, jeśli po drodze zmienimy zdanie?
Na pytania podczas liveczatu na facebookowym profilu Mamo, To Ja odpowiadała Dorota Peretiatkowicz – psycholożka, socjolożka, badaczka, współautorka badania dotyczącego współczesnych rodziców (parenialsów), przeprowadzonego przez Instytut Badawczy IQS na zlecenie Mamo, To Ja.
 
Jak podkreślała ekspertka, wszystkie te zmiany są możliwe do przeprowadzenia w taki sposób, aby nie zwariować. „Nie jesteśmy skazane na porażkę” – wyjaśniała Peretiatkowicz. I jak dodała: „Zmiana nigdy nie następuje z dnia na dzień. Potrzebujemy czasu, żeby się do niej przygotować".

Jak wytrwać w postanowieniach?

Czytelniczki pytały jak wytrwać w rzucaniu nałogów. „Na pewno istnieją zamienniki danej przyjemności” – tłumaczyła ekspertka. Wyjaśniała, że te trzy minuty, które spędzamy na paleniu papierosa możemy przeznaczyć dla siebie – na przeczytanie strony ulubionej książki czy przejrzenie butów w Internecie. Podobnie jest ze słodyczami – warto znaleźć zamiennik nawyku sięgania po przytoczone w pytaniu czytelniczki ptysie. „To jest kwestia zastanowienia się: czy ja na pewno mam wyrzuty sumienia z tego powodu, ze zjadłam ptysia. Czy to moje wewnętrzne przekonanie, że chcę tego ptysia brać, czyli: czy to jest dla mnie tak ważne, żeby tego ptysia nie brać” – mówiła Peretiatkowicz. „Jeżeli rzeczywiście tak jest i nie robimy tego ‘pod publiczkę’, to na pewno wytrwamy”.

Dawanie wsparcie a radzenie

„Nam się wydaje, że jak dajemy komuś radę, to przejmujemy kontrolę” – tłumaczyła psycholożka. Wyjaśniała, że takie reakcje pojawiają się u na z dobrej woli, ale prowadzą do pojawienia się uczucia „bycia lepszym” i stawiania się w innej pozycji. „To jest bardzo złudne. Ale rzeczywiście ja mogę poczuć się mądrzejsza, skoro to ty przychodzisz do mnie po poradę” – kontynuowała socjolożka. 

Sposób na pozytywne zmiany

Realizację postanowień warto rozłożyć w czasie i być konsekwentne. „Jednostkowa porażka nie musi od razu oznaczać porzucenia danego zobowiązania” – motywuje Peretiatkowicz. „Może to być zwykły epizod i okaże się, że wytrwałyśmy w naszym postanowieniu” – dodaje.


Artykuł powstał z udziałem marki NAN 2

Ważna informacja:
Zdrowa dieta matki w czasie ciąży i po porodzie pomaga gromadzić składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego przebiegu ciąży, przygotowuje do okresu laktacji i pomaga ją utrzymać. Gdy maluszek przyjdzie na świat, najlepszym dla niego sposobem żywienia jest karmienie piersią. Mleko mamy zapewnia mu bowiem doskonale zbilansowaną dietę i chroni przed chorobami. Jeśli zdecydujesz się karmić piersią, zadbaj, by Twoja dieta była zdrowa i prawidłowo zbilansowana. Jeśli zdecydujesz się nie karmić piersią, pamiętaj że ta decyzja jest trudna do odwrócenia. Stosowanie mleka modyfikowanego niesie ze sobą konsekwencje socjalne i finansowe, które powinnaś wziąć pod uwagę. Dodatkowo, rozpoczęcie częściowego dokarmiania butelką spowoduje zmniejszenie ilości wytwarzanego mleka. Dla zdrowia Twojego dziecka ważne jest, by mleko modyfikowane przygotowywać, stosować i przechowywać zawsze zgodnie z informacją na opakowaniu. Przed podjęciem decyzji dotyczącej karmienia malucha porozmawiaj z lekarzem lub położną. Wskazówki specjalistów pomogą Ci odpowiednio przygotować się do karmienia piersią oraz utrzymać laktację.
 
Dołącz do naszej społeczności mam na Facebooku #MamaBezPorównania – MTJ. Tu się nie porównujemy, nie oceniamy, nie wstydzimy przyznawać do potknięć. Jesteśmy sobą i właśnie takie jesteśmy najlepsze. Czekamy na ciebie!
 
Artykuł opublikowany w ramach akcji #MamaBezPorównania
 
#mamabezporównania mamotoja.pl
Zobacz też:

Zobacz także

Popularne tematy