GRY
 
 

Kwas foliowy przed ciążą - kiedy i ile brać

Dlaczego przed ciążą powinnaś łykać kwas foliowy? Gdzie szukać kwasu foliowego?

O zaletach kwasu foliowego opowiada Krzysztof Wojciechowski z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.

Okres ciąży i karmienia zwiększa zapotrzebowanie organizmu kobiety na niektóre witaminy i mikroelementy. Wiele mam pamięta o konieczności uzupełniania żelaza, wapnia czy jodu w tym okresie. Rzadziej zaś o witaminie M, czyli o kwasie foliowym.

Kwas foliowy, czyli cudowna witamina M

Według specjalistów od żywienia każdego dnia należy dostarczać organizmowi ok. 0,4 mg kwasu foliowego, inaczej mówiąc witaminy M. Szczególną uwagę na jej ilość w codziennej diecie powinny zwrócić kobiety, które w najbliższej przyszłości planują ciążę. Badania naukowe wskazują, że zwiększenie spożycia kwasu foliowego na 12 tygodni przed próbą zapłodnienia może w znaczący sposób zmniejszyć ryzyko wystąpienia u dziecka rozszczepu kręgosłupa, rozszczepu podniebienia i zajęczej wargi. Przyszłym mamom zaleca się więc przyjmowanie 0,4 mg kwasu foliowego dziennie od chwili podjęcia decyzji o zajściu w ciążę do 12. tygodnia ciąży.

Ponieważ kwas foliowy zwiększa produkcję mleka, mamy karmiące piersią również powinny zadbać o to, by dostarczać organizmowi odpowiednią ilość kwasu foliowego, czyli 0,28 mg w pierwszych sześciu miesiącach laktacji i 0,26 mg w kolejnych sześciu miesiącach. Warto pamiętać, że wysokie spożycie witaminy C powoduje, że kwas foliowy w większym niż zazwyczaj stopniu jest wydalany z moczem. A więc przyjmując witaminę C w dawce wyższej niż 2 g, należy uzupełniać kwas foliowy.
Redakcja poleca: Monika Mrozowska o diecie dla kobiet w ciąży
Monika Mrozowska radzi, co powinna jeść przyszła mama, aby jej dieta była zróżnicowana i bogata w niezbędne w witaminy i składniki odżywcze.

Gdzie szukać kwasu foliowego

Najbogatszym źródłem witaminy M są:
  • świeża wątróbka,
  • szpinak,
  • brukselka,
  • szparagi,
  • bób,
  • groch
  • i otręby pszenne.
Nawet po ugotowaniu wątroba, szpinak i brokuły zawierają ciągle duże ilości tej witaminy. Warto także wzbogacać potrawy o zielone części warzyw (nazwa folianów pochodzi od łacińskiego słowa folium, co znaczy liść). Dobrym źródłem kwasu foliowego są również chleb razowy, kasze, pomarańcze, banany, mleko, jogurty, ser, zielony groszek, nasiona roślin strączkowych, takich jak groch i soczewica oraz ekstrakt drożdży.

Kobietom w ciąży zaleca się codzienne przyjmowanie 0,4 mg kwasu foliowego, np. w postaci tabletek. Dostępne w Polsce bez recepty preparaty wielowitaminowe zawierają zwykle 0,2 mg tej witaminy. Natomiast preparat zawierający witaminę w czystej postaci jest przeznaczony raczej do leczenia skutków jej niedoboru niż do profilaktyki, zawiera bowiem 5 mg lub 15 mg kwasu foliowego. Ewentualny nadmiar jest bez trudu wydalany z organizmu przez nerki.

Uwaga! Witamina M może ulec zniszczeniu, gdy przechowywana jest zbyt długo w temperaturze pokojowej bez zabezpieczenia.

Sprawdź: 6 przepisów na dania zwiększające płodność.

Doładuj
Przeładuj