Reklama

Zabawa nie jest tylko dodatkiem

Eksperci stawiają sprawę jasno: zabawa jest niezwykle ważna i ma długofalowe skutki. „W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat naukowcy zajmujący się tematem edukacji i psychologii dziecięcej zgromadzili liczne dowody potwierdzające konieczność zabawy w życiu dziecka. Umiejętności zdobywane podczas zabawy we wczesnych latach życia tworzą podstawy dla ich nauki i sukcesów w przyszłości”- mówi Scott Barry Kaufman, doktor nauk ścisłych i dyrektor naukowy w Instytucie Wyobraźni przy Centrum Psychologii Pozytywnej na Uniwersytecie Pensylwanii.

Reklama

Przygotowanie do kariery zaczyna się od zabawy

Dla dzieci zabawa to nie tylko rozrywka. W ten sposób uczą się panować nad własnymi zachowaniami fizycznymi i emocjonalnymi. Prośba o dłuższe pozostanie w piaskownicy to sprawdzanie, jak daleko mogą się posunąć w relacjach społecznych. Proste zabawy liczbowe stanowią podstawę późniejszego zdobywania wiedzy z dziedziny matematyki i nauk ścisłych. Natomiast dopasowanie odpowiedniego rozmiaru i koloru kolumn w domku, który budują z klocków, stanowi podwaliny pod późniejsze umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów. Okazuje się, że zabawa to tak naprawdę szkolenie z umiejętności zarządzania własnym życiem.

- Mózg małego dziecka jest jak gąbka, która chłonie wszystko. Łatwo więc wyobrazić sobie, jaki chaos informacyjny panuje w głowie malucha. Rolą rodzica jest nauczenie dziecka, w jaki sposób korzystać z tych danych, jak je łączyć i jak szukać rozwiązań. Nieszablonowe myślenie jest dużym atutem w dzisiejszych czasach i niezbędną umiejętnością, której powinniśmy dzieci uczyć poprzez kreatywną pracę i stosowanie konceptualnego podejścia. Maluchy muszą znaleźć istotę problemu, zrozumieć ją i dopiero wtedy zaproponować swoje rozwiązanie.
Pomaganie dzieciom w osiąganiu założonych celów jest dużym wyzwaniem. Wymaga od nas kreatywnego i nieszablonowego sposobu myślenia. Do tego potrzebna jest przemyślana zabawa, pobudzająca kilka umiejętności jednocześnie. Takim rozwiązaniem są np. klocki LEGO DUPLO „Zestaw kreatywnego budowniczego”. Wszak nie chodzi jedynie o dobranie odpowiednich zajęć czy zabawek, ale o zmianę naszego sposobu rozumowania i spostrzegania – mówi Małgorzata Ohme, psycholog dziecięcy i rodzinny.

Tego raczej nie nauczą się w szkole

Szkoły kładą zwykle największy nacisk na ćwiczenie pamięci mechanicznej z wykorzystaniem statycznej treści. Przez większość czasu tak to właśnie wygląda. Wielu z kluczowych umiejętności XXI wieku, takich jak współpraca, komunikacja, myślenie krytyczne czy kreatywna innowacyjność, nie wykłada się zwykle w sali lekcyjnej, ale można się ich łatwo nauczyć poprzez zabawę. Pomyśl tylko - zabawa może mieć większy wpływ na przyszłość twojego dziecka niż czas spędzony w klasie.

Daj upust fantazji

Kreatywność, myślenie strategiczne i spora dawka wytrwałości mają oczywiście ogromne znaczenie dla naszego rozwoju. Cechy te pozwalają nam patrzeć na świat pod innym kątem oraz kreatywnie rozwiązywać problemy. Dzieci, które ćwiczą te umiejętności już na wczesnym etapie swojego życia, częściej wyrastają na silne osobowości. W każdej chwili mają do dyspozycji zestaw umiejętności, który pomaga im lepiej pracować i radzić sobie w konkurencyjnym świecie.
Ucz rozwiązywania problemów zamiast dawać gotowe odpowiedzi
Stosując konceptualne podejście, dzieci muszą znaleźć istotę problemu, zrozumieć go i dopiero wtedy zaproponować rozwiązanie. Pomaganie dzieciom w osiąganiu założonych celów poprzez kreatywną i nieszablonową pracę, niezależnie od tego, czy chodzi o rozpracowanie sposobu na przemieszczenie się z punktu A do punktu B, czy o działanie ograniczone w czasie, jest większym wyzwaniem niż tradycyjny plan zajęć.

Trzy podstawowe zasady pomogą zapoznać dzieci z procesem kreatywnego rozwiązywania problemów:

Reklama
  • Daj im odpowiednie narzędzia - łatwiej jest pozwolić dzieciom szukać własnego sposobu rozwiązania problemu, jeśli mają pod ręką bezpieczne i odpowiednie zabawki;
  • Zmień środowisko - im mniej dzieci są obeznane z daną sytuacją, tym bardziej kreatywne są proponowane przez nie odpowiedzi i rozwiązania;
  • Usuń się w cień - zamiast mówić dzieciom dokładnie, co mają robić, pozwól, aby to one wytłumaczyły zaistniałą sytuację i podejmowane przez nie działania.
Reklama
Reklama
Reklama