7 zabawek wszech czasów - dziecięce hity
Najprostsze, najmniej wyszukane i bardzo wartościowe. Sprawdź, jak wybierać najlepsze zabawki i jak dopasować je do wieku dziecka.
1 z 7
Piłka - zabawki dla dzieci
PIŁKA
Zakochują się w niej wszystkie dzieci bez względu na płeć, na długo przedtem, zanim dowiedzą się o istnieniu futbolu.
Rzucać, łapać, turlać, kopać, kozłować – o tym niemowlak może tylko pomarzyć. Dzięki zabawom z piłką ma szansę doskonalić te umiejętności. Minie sporo czasu nim nauczy się tego, co dla ciebie jest takie oczywiste. Piłka nie tylko wpływa na rozwój ruchowy, ćwiczy też refleks i umiejętność skupiania uwagi.
Od kiedy i jaka: Dużą miękką piłkę możesz turlać już do siedzącego niemowlaka. Z roczniakiem i dwulatkiem próbuj rzucania lub kopania. Ale dopiero czterolatek zacznie łapać piłkę i rzucać nią, nie tracąc równowagi.
Najlepsze zabawki dla dzieci - sprawdź opinie rodziców!
Warto wiedzieć: Duża porcja ruchu poprawia pracę mózgu dziecka, zmniejsza się też ryzyko ujawnienia się w przyszłości dysleksji.
2 z 7
Klocki dla dzieci
KLOCKI
Ćwiczą sprawność i precyzję ruchów. Ale także rozwijają wyobraźnię i kreatywność.
Najlepsze są duże i proste – drewniane lub wykonane z dobrego plastiku. Dziecko szybko je poznaje i zaczyna układać. Buduje z nich to, na co ma ochotę. Na początku nie tworzy wyszukanych budowli, ale ustawiając prostą wieżę, poznaje kierunki (góra – dół), burząc i odbudowując, dowiaduje się, że z części można zrobić całość i odwrotnie.
Od kiedy i jakie: Pierwsze klocki można kupić dziecku, gdy już umie siedzieć. Powinny być duże (takich nie można połknąć ani wcisnąć do noska lub ucha). Na początku służą głównie do rozrzucania – to też rodzaj naukowego doświadczenia, które uczy prawa grawitacji. Aby wzbogacić dotykowe doznania dziecka, podsuwaj mu klocki z różnych materiałów, o różnej fakturze: plastikowe, drewniane, z tkanin, twarde miękkie, delikatne, szorstkie.
Warto wiedzieć: Maluchy lubią zabawki konstrukcyjne, które można składać i rozkładać, np. modele do ułożenia z klocków, komplety do majsterkowania (zawierające plastikowe śrubki i śrubokręty). Ważne, by były dostosowane do wieku. Klocki, które można łączyć ze sobą, to wprowadzenie do zabawy puzzlami, na które przyjdzie czas trochę później.
Fot. Edukacyjne pudełka, www.naturalkids, cena ok. 99 zł.
3 z 7
Maskotki dla dzieci
MASKOTKI I LALE
Niektóre pełnią ważną rolę: zastępują mamę, gdy nie ma jej blisko, dodają otuchy przed snem, towarzyszą podczas pierwszych dni w przedszkolu.
Bywają pomocami naukowymi, na których dziecko uczy się, gdzie jest oczko, nosek i ucho. Nadają sens zabawom w dom – kiedy dziecko naśladuje dorosłych, np. przewija misia i karmi, przekracza granice swojego wieku, czuje się kimś ważnym.
Od kiedy i jakie: Pluszaka oraz miękką lalę możesz podarować dziecku, gdy skończy rok. Małą maskotkę może zabierać na spacer, wozić w wózku lub na autku, a wielką potraktuje jak partnera w zabawie.
Warto wiedzieć: Nie kupuj maluchowi lalek do przebierania – jego rączki jeszcze nie są dość sprawne.
Fot. Lala szmaciana, Marks&Spencer, cena ok. 64 zł (ok. 100 cm).
4 z 7
Zabawki dla dzieci
ZABAWKI NA KÓŁKACH
Pomagają zaspokoić naturalną potrzebę ruchu. Jeśli jej nie stłumisz, w przyszłości dziecko będzie bardziej ceniło aktywność niż siedzenie na kanapie.
Do pchania – taczki i wózeczki, do ciągnięcia – autka na sznurku, do jeżdżenia – jeździdełka, rowerki, hulajnogi, do ćwiczenia równowagi – huśtawki i zjeżdżalnie. Wszystkie doskonalą sprawność ruchową, pozwalają dziecku wprawiać przedmioty w ruch i odczuwać ruch całym ciałem, a przede wszystkim sprawiają wielką radość.
Od kiedy i jakie: Maluszki, które już siedzą, chętnie wprawiają w ruch kółka od zabawek. Samodzielnie chodzące – ciągną na sznurku pociąg lub kaczuszkę. A wytrawni chodziarze – jeżdżą na trzy- lub czterokołowym rowerku (może to też być rowerek biegowy).
Fot. Jeździk biedronka, www.naturalkids.pl, cena ok. 315 zł.
5 z 7
INSTRUMENTY
Pozwalają eksperymentować z dźwiękami i poznawać różnice między nimi. Uczą nowego sposobu uzewnętrzniania emocji.
Rozbudzają wyobraźnię muzyczną oraz podsycają potrzebę tworzenia.
Od kiedy i jakie: Pierwszy instrument to niemowlęca grzechotka. Kolejnym może być wszystko, co wydaje dźwięki: dwa klocki, którymi można stukać, taboret czy pokrywka.
Warto wiedzieć: Zamiast kupować maluchowi grajdełka na baterie (mają zaprogramowane melodie, są hałaśliwe i często fałszują), doceń zwykłe cymbałki, prosty flet czy dzwoneczek.
Fot. Cymbałki, Plan Toys, www.babyart.pl, cena ok. 67 zł.
6 z 7
PUZZLE
Sprawiają, że ruchy rączek stają się bardziej precyzyjne. Jak sprytne i chwytne muszą być palce dziecka, aby połączyć ze sobą elementy układanki.
Układanie puzzli przygotowuje dzieci do nauki czytania i pisania, bo wykorzystuje analizę i syntezę wzrokową (spostrzegawczość, zdolność różnicowania figur, koordynację oczu i rąk), która jest potrzebna przy tych czynnościach. Maluch nabiera pewności siebie, czuje się sprawcą zmian – to od niego zależy, czy uda mu się ułożyć obrazek. Układanie puzzli może zapobiegać w przyszłości kłopotom, jakie niesie dysleksja, stwarza dziecku możliwości samodzielnej lub grupowej zabawy i uczy cierpliwości.
Od kiedy i jakie: Proste układanki podsuń dziecku, gdy ma 18 miesięcy. Powinny mieć duże elementy i być proste do ułożenia, np. malec dopasowuje figurkę do odpowiedniego kształtu. Trudniejsze można podsuwać dziecku, gdy już świetnie będzie sobie radziło z łatwymi.
Warto wiedzieć: Obrazek powinien być wyraźny, a kolory zdecydowane. Aby maluch chętnie układał puzzle, wybierz takie, których temat go interesuje.
Fot. Puzzle magnetyczne, www.naturalkids.pl, cena ok. 115 zł.
7 z 7
KREDKI
...i inne przybory, które zachęcają do twórczości: pisaki, farby, ołówki. Nie tylko pobudzisz kreatywność, dasz też szansę wyrażenia emocji i przeżyć.
Rysując lub malując, maluch poznaje kolory, uczy się je mieszać. A przy okazji opanuje sztukę trzymania pędzla lub ołówka, odpowiedniego naciskania rączką – to się bardzo przydaje potem w przedszkolu i szkole.
Od kiedy i jakie: Pierwszym artystycznym doświadczeniem może być malowanie rączkami, odciskanie śladów na papierze i podłodze. A gdy maluch nauczy się trzymać zabawki i manipulować nimi, można dać mu do ręki kredkę i pokazać, jakie ślady zostawia na papierze. Dla rocznego malucha to fantastyczne doświadczenie.
Warto wiedzieć: Nie zarzucaj dziecka kolorowankami, które trzeba barwić wg wzoru. Zdaniem psychologów hamują rozwój wyobraźni.
Fot. Kredki ołówkowe EasyColor, Stabilo, cena ok. 70 zł.