Zabawki, które rosną wraz z dzieckiem
Jakie zabawki powinno mieć każde dziecko? Jak się nimi bawi mając pół roku, a jak jako trzylatek?
1 z 6
Pluszak
Półroczne dziecko lubi pluszaki… żuć. Roczne może się już bawić z tobą i misiem w „Pokaż oczko, pokaż nosek”. Może także szukać pluszaka, gdy go ukryjesz (ale musi widzieć, jak to robisz). Potrafi podać ci misia, wziąć go od ciebie. No i zaczyna go lubić: nosi go, przytula, śpi z nim. Półtoraroczne dziecko bawi się w naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzątka (w tym pluszowe): muuu, hau hau, kwa kwa itd. Dwulatek karmi misia, tuli go do snu, okrywa kołderką. Trzylatek bawi się z rozmachem i wyobraźnią. Wysyła pluszaki w podróż pociągiem, każe im przeżywać przygody, miśki mogą ze sobą rozmawiać, kłócić się, tańczyć…
2 z 6
Klocki
Półroczne niemowlę ogląda klocki i bada je na różne sposoby. Ok. 7 miesiąca potrafi chwycić dwa naraz, obracać je w dłoni, przekładać z rączki do rączki. Roczne dziecko hałasuje nimi, lubi też wkładać je do pojemników. Uwielbia burzyć zamki i wieże, które mu budujesz. Półtoraroczne buduje wieżę z dwóch, trzech klocków, trzeba jednak pokazać mu jak to zrobić. Dwulatek ustawia wieżę z 4- 7 klocków. Wrzuca klocki o różnych kształtach do odpowiednich otworów. Trzylatek buduje pociąg, tzn, ustawia klocki w poziomie. Buduje zamki, garaże itd, (każda z tych budowli może wyglądać tak samo).
3 z 6
Piłka
Półroczne niemowlę ściska piłkę w rękach, poklepuje ją, ogląda, a nawet ... liże. Roczne dziecko toczy ją w twoją stronę i cieszy się, gdy toczysz ją do niego. Półtoraroczne próbuje rzucać piłką w twoim kierunku. Dwulatek kopie ją, choć nie zawze udaje mu się trafić w nią nóżką. Trzylatek potrafi złapać piłkę, choć nie zawsze mu się to udaje.
4 z 6
Kredki, flamastry
Półroczne niemowlę jest za małe na zabawę kredkami. Gdyby wpadły w jego ręce, prawdopodobnie potraktowałoby je jak kukurydzianego chrupka. Roczne dziecko może już dostać duże, bezpieczne kredki – najlepiej świecowe. Bazgrze nimi z wielką chęcią - także po ścianach. Póltoraroczne próbuje cię naśladować, gdy rysujesz. Nie musi jeszcze trzymać kredki prawidłowo, ale jeśli lubi rysować i robi to często, możesz mu już pokazać, jak powinno się to robić. Dwulatek bazgrze po kartkach, z mniejszym lub większym upodobaniem. Trzylatek potrafi skopiować kółko czy kreskę, być może coś konkretnego widać już na jego rysunkach, na przykład ludziki z chudymi nogami wyrastającymi prosto z wielkiej głowy.
5 z 6
Instrumenty
Półroczne dziecko potrząsa grzechotką lub dzwoneczkiem. Roczne uwielbia hałasować: walić w bębenek, garnki, miski, pokrywki. I sprawia mu to ogromną radość. Półtoraroczne może potrząsać tamburynem, uderzać w bębenek, klaskać, ale trudno mu jeszcze zachować rytm. Dwulatek może już trafić pałeczką w cymbałki. Warto pokazać mu różne instrumenty: pianinka, gitarę, talerze, grzechotki, marakasy. Malec eksperymentuje, próbuje dociec skąd biorą się nie tylko dźwięki, ale i …cisza. Trzylatek może już używać najróżniejszych zabawek muzycznych, jednak najlepsze i najbardziej rozwijające są takie, na których można sobie samodzielnie skomponować prostą melodię.
6 z 6
Układanki
Niemowlę traktuje elementy układanki jak wszystkie inne przedmioty: wkłada je do buzi, oglądają itd. Roczne dziecko może bawić się separatorem i jednoelementową układanką, np. figurą, którą trzeba trafić w otworek o odpowiednim kształcie, półtoraroczne koncentruje się na kształcie a nie obrazku, dlatego warto mu kupować układanki z prostymi figurami takimi jak koło czy trójkąt. Dwulatkowi warto zwracać uwagę na obrazek („Zobacz, tu jest piesek, czego mu brakuje, może ogona?”). W 2. połowie roku może być już w stanie dopasować 3, 4 elementy prostej układanki. Trzylatek może już układać proste, kilkuelementowe puzzle. Wcześniej lepiej sprawdzały się układanki z drewnianą ramką, która ułatwiała zadanie.