Jak zmieniać zabawy na kolejnych etapach rozwoju dziecka, by rozwijać jego umiejętności społeczne?

Umiejętności społeczne rozwijamy już od samego początku, jak tylko dziecko się urodzi. Pierwszymi osobami, z którymi dziecko nawiązuje relacje są rodzice. - I to od nich tak naprawdę zależy, w jaki sposób na dalszych etapach życia będą nawiązywały relacje z rówieśnikami i osobami dorosłymi - mówi Dorota Maciejec, psycholog społeczny. - Od tego również będzie zależało to, jak dzieci będą funkcjonowały w kontekście relacji z innymi ludźmi: czy będą otwarte, czy zamknięte?
Zdaniem psychologa dzięki rodzicom dzieci nabywają umiejętność używania zwrotów grzecznościowych. Już w pierwszym roku życia zwykła zabawa w "pa pa", "dzień dobry" i "do widzenia" wpływa na rozwijanie umiejętności społecznych, które są fundamentem przyszłych relacji międzyludzkich.
- Dlatego warto podczas zwykłych sytuacji podczas wizyty w parku, czy sklepie pokazywać dzieciom i uczuć je jakimi zasadami rządzi się świat - podpowiada psycholog dziecięcy. - Kiedy dziecko będzie w odpowiednim wieku, zachęcam rodziców do tego, by wychodziło na place zabaw, klubików, czy uczestniczyło w zorganizowanych spotkaniach mam z dziećmi, właśnie po to, by dzieci miały możliwość doświadczania pierwszych relacji społecznych w gronie rówieśników - mówi Dorota Maciejec. - Dzieci wtedy zaczynają dostrzegać, że w ich otoczeniu są jeszcze inne dzieci. Co jest bardzo ważne, bo dzieci w tym wieku potrafią być bardzo egoistyczne i egocentryczne.

Reklama

Dlaczego wcielanie się w różne role w zabawie pomaga w rozwijaniu umiejętności społecznych?

W kształtowaniu umiejętności społecznych warto wykorzystać fakt, że dzieci w młodszym wieku mają cudowną umiejętność fantazjowania, zabawy "na niby". Maluchy mają lekkość w nadawaniu cech ludzkich przedmiotom nieożywionym. - Wykorzystujmy bliskie dziecku zabawki, jak miś, lalka, aby opowiedzieć, jak wyglądają codzienne sytuacje społeczne - mówi psycholog. - Na przykład, że lalka jest smutna. Można podpowiedzieć dziecku, co można zrobić, by rozweselić lalkę.

Dziecko woli bawić się samo. Czy zachęcać go do zabawy z rówieśnikami lub starszym rodzeństwem?

Jeśli dziecko chce bawić się samo, to z jednej strony akceptujemy to, ale z drugiej strony trzeba zdawać sobie sprawę, że potrzebuje rówieśników, po to, by rozwijać podstawowe umiejętności społeczne. - Warto zachęcić dziecko do tego, aby wyszło na dwór, pobawiło się z dziećmi w jego wieku i warto jemu w tym towarzyszyć, by wesprzeć je, jeśli nie ma w sobie odwagi, by zrobić ten pierwszy krok w relacjach z innymi - mówi Dorota Maciejec, psycholog dziecięcy. A jeśli dziecko ma rodzeństwo, to zaangażujmy to starsze rodzeństwo, by zachęciło malucha do wspólnych zabaw. Pamiętajmy, że starsze rodzeństwo, jest kimś atrakcyjnym w życiu malucha i jego zachęta do wspólnej zabawy może przynieść lepszy skutek, niż nasza zachęta do tego.

W filmie wykorzystano zdjęcia z wykładu o rozwoju społecznym psycholog Doroty Maciejec, podczas warsztatów z rodzicami w Warszawie, którego sponsorem była firma Lego.

Polecamy:

Zobacz także
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama