Umiejętności społeczne: jak rozwijać je przez codzienne czynności - radzi ekspert [WIDEO]
Co robić, gdy dziecko woli bawić się samo. Czy zachęcać go do zabawy z rówieśnikami lub starszym rodzeństwem? Zobacz, co radzi Dorota Maciejec, psycholog dziecięcy
Jak zmieniać zabawy na kolejnych etapach rozwoju dziecka, by rozwijać jego umiejętności społeczne?
Umiejętności społeczne rozwijamy już od samego początku, jak tylko dziecko się urodzi. Pierwszymi osobami, z którymi dziecko nawiązuje relacje są rodzice. - I to od nich tak naprawdę zależy, w jaki sposób na dalszych etapach życia będą nawiązywały relacje z rówieśnikami i osobami dorosłymi - mówi Dorota Maciejec, psycholog społeczny. - Od tego również będzie zależało to, jak dzieci będą funkcjonowały w kontekście relacji z innymi ludźmi: czy będą otwarte, czy zamknięte?
Zdaniem psychologa dzięki rodzicom dzieci nabywają umiejętność używania zwrotów grzecznościowych. Już w pierwszym roku życia zwykła zabawa w "pa pa", "dzień dobry" i "do widzenia" wpływa na rozwijanie umiejętności społecznych, które są fundamentem przyszłych relacji międzyludzkich.
- Dlatego warto podczas zwykłych sytuacji podczas wizyty w parku, czy sklepie pokazywać dzieciom i uczuć je jakimi zasadami rządzi się świat - podpowiada psycholog dziecięcy. - Kiedy dziecko będzie w odpowiednim wieku, zachęcam rodziców do tego, by wychodziło na place zabaw, klubików, czy uczestniczyło w zorganizowanych spotkaniach mam z dziećmi, właśnie po to, by dzieci miały możliwość doświadczania pierwszych relacji społecznych w gronie rówieśników - mówi Dorota Maciejec. - Dzieci wtedy zaczynają dostrzegać, że w ich otoczeniu są jeszcze inne dzieci. Co jest bardzo ważne, bo dzieci w tym wieku potrafią być bardzo egoistyczne i egocentryczne.
Dlaczego wcielanie się w różne role w zabawie pomaga w rozwijaniu umiejętności społecznych?
W kształtowaniu umiejętności społecznych warto wykorzystać fakt, że dzieci w młodszym wieku mają cudowną umiejętność fantazjowania, zabawy "na niby". Maluchy mają lekkość w nadawaniu cech ludzkich przedmiotom nieożywionym. - Wykorzystujmy bliskie dziecku zabawki, jak miś, lalka, aby opowiedzieć, jak wyglądają codzienne sytuacje społeczne - mówi psycholog. - Na przykład, że lalka jest smutna. Można podpowiedzieć dziecku, co można zrobić, by rozweselić lalkę.
Dziecko woli bawić się samo. Czy zachęcać go do zabawy z rówieśnikami lub starszym rodzeństwem?
Jeśli dziecko chce bawić się samo, to z jednej strony akceptujemy to, ale z drugiej strony trzeba zdawać sobie sprawę, że potrzebuje rówieśników, po to, by rozwijać podstawowe umiejętności społeczne. - Warto zachęcić dziecko do tego, aby wyszło na dwór, pobawiło się z dziećmi w jego wieku i warto jemu w tym towarzyszyć, by wesprzeć je, jeśli nie ma w sobie odwagi, by zrobić ten pierwszy krok w relacjach z innymi - mówi Dorota Maciejec, psycholog dziecięcy. A jeśli dziecko ma rodzeństwo, to zaangażujmy to starsze rodzeństwo, by zachęciło malucha do wspólnych zabaw. Pamiętajmy, że starsze rodzeństwo, jest kimś atrakcyjnym w życiu malucha i jego zachęta do wspólnej zabawy może przynieść lepszy skutek, niż nasza zachęta do tego.
W filmie wykorzystano zdjęcia z wykładu o rozwoju społecznym psycholog Doroty Maciejec, podczas warsztatów z rodzicami w Warszawie, którego sponsorem była firma Lego.
Polecamy: