Masaż brzuszka
fot. Fotolia

Masaż brzuszka na kolkę metodą shantala [KROK PO KROKU]

Dobrze wykonany masaż brzuszka ułatwi dziecku pozbycie się gazów z jelit i zapobiegnie atakom kolki. Ale uwaga: ten sposób działa najlepiej, zanim jeszcze wystąpi atak kolki, a nie już w trakcie bólu brzuszka!
Aleksandra Sobieraj
Konsultacja: Małgorzata Czarniecka, instruktorka masażu dziecięcego
Masaż brzuszka
fot. Fotolia
Kolka u niemowlaka to częste zjawisko, które mocno daje się w kość... rodzicom. Sposobów na kolkę jest wiele, ale jednym z najpopularniejszych (i najmilszych!) jest masaż antykolkowy. Brzuszek dziecka możesz zacząć masować od 3. tygodnia życia, gdy noworodkowi odpadła już pępowina, a miejsce po niej jest zagojone. To także moment, kiedy najczęściej pojawiają się pierwsze ataki kolki. Masaż na kolkę możesz też stosować przy zaparciach i innych kłopotach z brzuszkiem.

Jak często stosować masaż antykolkowy?
Nie wystarczy dziecka masować raz dziennie, tuż przed atakiem kolki lub w jej trakcie, gdy brzuszek bardzo boli. Żeby masaż niemowlaka był skuteczny, masuj niemowlę regularnie, trzy do pięciu razy dziennie, na przykład podczas zmiany pieluszki. Szybko wejdzie ci to w nawyk.

Czy można masować niemowlę podczas ataku kolki?

Dziecka, które już ma atak kolki i płacze z bólu, nie masuj, bo tylko je to rozdrażni. Masaż antykolkowy stosuje się zapobiegawczo – wtedy albo kolka się nie pojawi, albo będzie łagodniejsza. Rób go spokojnie, nie spiesz się. Gdy dziecko przejmie twoje zdenerwowanie, będzie dużo trudniej. Nie oczekuj też natychmiastowych efektów, a zobaczysz, że przyjdą same.
Redakcja poleca: Kolka u niemowląt: objawy i leczenie - film
O kolce u niemowlaka mówi doświadczony pediatra - jak rozpoznać kolkę i jak pomóc dziecku? Czy niemowlę cierpiące na kolkę trzeba pokazać lekarzowi?

Ważne zasady masażu:

  • Nie masuj brzuszka tuż po jedzeniu – rób to najlepiej 30–40 minut po posiłku, pamiętaj też, że dziecko podczas masowania nie powinno być śpiące ani głodne.
  • Ogrzej pokój – powinno być w nim o 2–3°C więcej niż zwykle.
  • Wybierz wygodne miejsce do masażu – dobry jest przewijak, możesz też siedzieć na podłodze z wyciągniętymi nogami, kładąc maluszka np. na swoich udach.
  • Rozłóż ceratkę i ręcznik – rozluźnione dziecko może zrobić siusiu lub kupkę.
  • Rozbierz maleństwo – gdy masujesz tylko brzuszek, może zostać w samej koszulce lub w body.
  • Rozgrzej swoje dłonie – zdejmij też biżuterię.
  • Wybierz oliwkę – może to być również oliwa z oliwek, jest dobra, bo odżywia skórę i nie zamyka porów. Rozgrzej ją w dłoniach.
  • Masuj wolno bez nerwów – wykonuj zdecydowane, spokojne ruchy, z lekkim naciskiem. W końcu wyczujesz, jak mocny masaż lubi twoje dziecko.

Na kolejnej stronie znajdziesz instruktaż masażu kolkowego.

Antykolkowy masaż brzuszka dziecka

Masuj spokojnie, powtarzając poniższy zestaw 3 razy w ciągu jednego masażu. Aby był skuteczny, w ciągu całego dnia powinnaś zrobić co najmniej 3 sesje takiego masażu.

 
1. Koło młyńskie: przesuwaj dłonie na przemian po brzuszku dziecka – od klatki piersiowej w dół (w kierunku spojenia łonowego). Powtórz 6 razy (każdą ręką 3 ruchy).
masaż antykolkowy koło młyńskie 

2. Nóżki do brzuszka
Zgięte w kolankach nóżki dziecka przyciągnij do brzuszka, nie podnosząc pupy dziecka do góry. Przytrzymaj je przez 6–7 sekund (nie dociskaj na siłę!). Jeśli dziecko nie chce zgiąć nóżek, pręży się, wtedy na kilka sekund połóż obie dłonie na jego brzuszku i lekko naciśnij (przez 6–7 sekund).
 masaż antykolkowy
3. Rozluźnienie
Chwyć nóżki dziecka pod łydkami i lekko nimi potrząśnij. Może to wprawić całe ciałko dziecka w delikatny ruch. Nie bój się, dzieci zwykle to lubią.
 
4. Księżyc i słońce
Masuj zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Przesuń prawą dłoń od góry brzuszka na dół, zataczając półkole. Potem lewą dłonią zatocz koło, rozpoczynając na dole brzuszka i kończąc również na dole. Powtórz ten ruch 6 razy.
Masaż antykolkowy księżyc i półkole 
5. Nóżki do brzuszka
Zgięte w kolankach nóżki dziecka ponownie przyciągnij do brzuszka, nie podnosząc pupy malca do góry. Przytrzymaj je przez 6–7 sekund. (Pamiętaj, by nie dociskać nóżek na siłę – wystarczy takie przygięcie, jakie nie stwarza dziecku i Tobie dyskomfortu).
 
6. Rozluźnienie
Ponownie lekko potrząśnij nóżkami dziecka, chwytając je pod łydkami. Teraz powtórz wszystkie ruchy rozpoczynając od punktu 1.
 


Zobacz też:
Doładuj
Przeładuj

Popularne tematy

To Cię zainteresuje

Narzędzia dla mam

Więcej

Pielęgnacja niemowlaka

Zakupy dla niemowlaka