naleśniki dla dzieci
fot. Adobe Stock

Naleśniki dla dzieci: pyszne i zdrowe przepisy. Od kiedy podawać naleśniki? 

Naleśniki dla dzieci nadają się na każdą okazję. Mogą być pysznym śniadaniem, pożywnym obiadem lub lekką kolacją. Zdrowe naleśniki sprawdzą się też jako drugie śniadanie do szkoły albo deser. Podpowiadamy, z czym podawać naleśniki dla niemowlaka i starszych dzieci.
Konsultacja: dr Halina Weker, specjalista ds. żywienia dzieci z IMiD
naleśniki dla dzieci
fot. Adobe Stock
Naleśniki dla dzieci to przebój w każdej kuchni. Wiele niejadków, krzywiących się na widok zupy czy kotleta, „kapituluje” na widok rumianych, pysznych naleśników z dodatkami. Lubią je też rodzice, bo to potrawa nie tylko smaczna, ale i prosta do wykonania. A jeśli wiesz, z czym najlepiej je podawać, naleśniki mogą być też zdrowym posiłkiem.

Z czym podawać naleśniki dla dzieci?

By przygotować ciasto naleśnikowe, potrzebujesz jedynie mąki pszennej (może też być pełnoziarnista lub mieszana), mleka, trochę wody, jajek, cukru, soli, niewielkiej ilości oleju. A kiedy przyjdzie pora na wypełnianie złotych placuszków farszem, możesz puścić wodze fantazji. Bo do naleśników pasuje prawie wszystko – zarówno słodkie dżemy, jak i pikantne sosy. Od rodzaju nadzienia zależy jednak nie tylko smak, ale także wartość odżywcza potrawy.

Naleśniki przygotowane z przecierem ze świeżych owoców są źródłem witaminy C, podane z serem i śmietaną dostarczają białka, wapnia i witaminy A, z warzywami (np. pokrojoną w słupki marchewką, włoszczyzną czy gęstym sosem pomidorowym) – beta-karotenu.

Jak zrobić zdrowe i pyszne naleśniki dla dzieci?

Choć przygotowanie naleśników wydaje się dziecinnie łatwą sprawą, warto poznać kilka zasad ich przyrządzania. Dzięki temu będą smaczniejsze i twoje dziecko na pewno je polubi.

1. Naleśniki puszyste dzięki bąbelkom
Do ciasta naleśnikowego dodawaj wodę mineralną gazowaną. Dzięki temu będzie miało więcej „powietrza” i stanie się delikatniejsze. A naleśniki będą puszyste.

2. Pora na... leżakowanie
Nie smaż naleśników od razu po przygotowaniu ciasta. Gdy zmiksujesz wszystkie składniki, odstaw miskę z masą na ok. 30 minut. Ciasto powinno poleżakować, by „dojrzeć”.

3. Naleśniki jak śmietana
Uważnie dobieraj składniki. Ciasto naleśnikowe powinno mieć konsystencję gęstej śmietany. Kiedy zanurzysz w nim łyżkę i wyjmiesz ją, masa powinna spłynąć po jej grzbiecie.

4. Do naleśników dla dzieci używaj mało tłuszczu
Naleśniki nie powinny pływać w tłuszczu. Do smażenia używaj niewielkich ilości oliwy lub oleju albo natrzyj patelnię natłuszczonym ręcznikiem papierowym
Jeśli nie chcesz, by naleśniki dla dzieci się przypaliły, smaż je tylko na patelni teflonowej.

5. Naleśniki cienkie jak papier
Takie są najsmaczniejsze! Nabieraj na łyżkę odpowiednią ilość ciasta, tak by równomiernie rozlało się po całej powierzchni. Gdy powierzchnia zacznie się ścinać, odwracaj naleśnik za pomocą szpatułki.

6. Bezglutenowe naleśniki
Dzieci na diecie bezglutenowej też mogą zajadać pyszne placuszki. Do przygotowania takich specjalnych naleśników potrzebne ci będą: szklanka mąki bezglutenowej, 2 łyżki kleiku kukurydzianego, 3 łyżki mąki kukurydzianej, 2,5 szklanki wody i 3 łyżki oleju. Wymieszaj składniki i usmaż placki.

7. Naleśniki z niespodzianką
Możesz uatrakcyjnić smak naleśników, jeśli dodasz do ciasta trochę kakao i cynamonu lub startej skórki pomarańczowej. Gdy chcesz zmienić ich kolor, dodaj do ciasta zmiksowany sparzony szpinak – będą wtedy zielone.

Pyszne przepisy na naleśniki dla niemowlaka i starszych dzieci:

Od kiedy podawać naleśniki dziecku?

Naleśniki, czyli smażone ciasto z nadzieniem, możesz podawać dziecku od ok. 8-10 miesiąca życia. W tym wieku maluch powinien jeść jednak naleśniki okazjonalnie, dla spróbowania, bo jego układ trawienny dopiero uczy się radzenia sobie z nowościami. Po 12 miesiącu dziecko może już częściej jeść naleśniki i inne smażone potrawy, np. placuszki lub kotleciki drobiowe czy warzywne.

Zobacz też:
Redakcja poleca: Koktajl mleczny - przepis wideo dla dzieci
Zobacz, jak szybko przygotować zdrowy posiłek mleczno-owocowy dla dziecka.
Konsultacja: dr Halina Weker, specjalista ds. żywienia dzieci z IMiD
Oceń artykuł

Ocena 4 na 8 głosy

Zobacz także

Popularne tematy