Jak wybrać zabawkę odpowiednią do wieku dziecka? - radzi psycholog
Kupiłaś dziecku zabawkę, a ono szybko przestało się nią bawić? Psycholog podpowiada, jaką zabawkę wybrać, by "rosła" wraz z dzieckiem, a przy okazji pomagała maluchowi odkrywać świat.
Współcześni rodzice doskonale wiedzą, że zabawka to „pomoc naukowa” i „narzędzie pracy” ich dziecka. Dlatego dobierają je starannie, analizując, czy są adekwatne do wieku i upodobań malucha. Te dwa kryteria wyboru zabawek nie są jednak wystarczające, bo nie dają jednoznacznych wskazówek, czego potrzebuje „żywiołowy dwulatek” lub „wesoła trzylatka”. Warunkiem trafnego doboru jest uwzględnienie tego, że każde dziecko jest indywidualnością, rozwija się w swoim tempie, przejawia odmienne preferencje. Zdobycie zabawek „szytych na miarę” dla każdego pojedynczego dziecka jest niemożliwe, ale współcześni rodzice dysponują czymś, co jest bliskie temu konceptowi – zabawkami z technologią „Poziomy Nauki” od Fisher-Price®. Ta innowacja udostępnia różne poziomy poznawania w tej samej zabawce, co pozwala szybko dostosować daną zabawę do aktualnego zainteresowania dziecka, które nie zawsze pokrywa się z jego wiekiem i dynamicznie się zmienia.
Jak dobrać zabawę do wieku dziecka?
Psychologia posługuje się dwoma miarami wieku dziecka: metrykalnym wyliczanym na podstawie daty urodzenia i rozwojowym ustalanym w oparciu o zakres umiejętności. W granicach normy rozwojowej istnieją różnice indywidualne, wynikające z innych temperamentów, odmiennych doświadczeń, niepowtarzalnej sytuacji rodzinnej. Dzięki odpowiedniej zabawie dzieci szybko nabywają nowe kompetencje, doganiają, a nawet prześcigają rówieśników. Jest to jednak możliwe, gdy oferowane zabawy są adekwatne do aktualnych potrzeb rozwojowych maluszka. Dzieci trwale przyswajają tylko to, co wchodzi w ich strefę najbliższego rozwoju, obejmującą aktywności, które nie są zbyt proste i nudne, ale też nie za trudne i zniechęcające. Są to zabawy stanowiące wyzwanie możliwe do osiągnięcia, czyli mobilizujące do działania. W związku z szybkim tempem rozwoju dziecka, rodzicom trudno ustalić, jakie zadania, zabawy i aktywności stanowią dokładnie tę strefę najbliższego rozwoju w danym okresie życia. Teraz jednak mogą określić to, obserwując zainteresowanie dziecka zabawką wyposażoną w „Poziomy Nauki”. Jeśli maluszek zaczyna się nudzić, wystarczy przesunąć przełącznik, żeby zaoferować mu zupełnie nowe możliwości zabawy.
Zabawki, które "rosną" wraz z dzieckiem
Dzieci w pierwszych trzech latach życia poszerzają swoje zainteresowania światem, przechodząc od odkrywania rzeczy i zjawisk, poprzez proste działania, aż do naśladowania i odgrywania ról, angażującego ich wyobraźnię. Komplementarnie do tego zabawki z technologią „Poziomy Nauki” mają trzy poziomy: odkrywanie, zachęcanie i naśladowanie. Dzięki temu na każdym etapie rozwoju dziecko może korzystać z tych zasobów zabawki, które są adekwatne do jego aktualnego zainteresowania i potrzeb rozwojowych. Szczególnymi zabawkami pośród kolekcji tych z technologią „Poziomy Nauki” jest Szczeniaczek Uczniaczek i Siostrzyczka Szczeniaczka.
Podobnie jak inne produkty z tej serii długo podtrzymują zainteresowanie dziecka, bo na każdym etapie oferują mu nowe słowa, piosenki, zadania, polecenia, zabawy. Jednocześnie są to urokliwe postacie, do których dzieci przywiązują się, które darzą sympatią i którym powierzają swoje emocje. Ta kombinacja łączy w sobie rozwój poznawczy i emocjonalny dziecka. Przygotowuje do doświadczeń przedszkolnych, gdy dziecko przywiązuje się do nauczycieli i rozwija sympatię do kolegów, a jednocześnie razem z nimi poznaje wiele nowych rzeczy i doskonali swoje umiejętności. Dzięki temu przedszkolak łączy sympatię do ludzi z satysfakcją poznawczą, czyli uczy się czerpania przyjemności ze współpracy i wspólnego odkrywania świata. Najpierw ze Szczeniaczkiem lub jego Siostrzyczką, a potem razem z przyjaciółmi.
Autor: dr n. hum Justyna Korzeniewska