
Spokojnie, nie chodzi tutaj o żadne cuda-wianki, lecz umiejętności, które dziecko zdobyło (lub powinno zdobyć) w domu i w przedszkolu. Na co warto zwrócić szczególną uwagę? Zapytaliśmy Beatę Płażewską, która jest psychologiem dziecięcym i pracuje w szkole podstawowej.
Co powinien umieć sześciolatek?
- Chce się uczyć. Jest ciekawe świata, interesuje się różnymi rzeczami, także literkami i cyframi.
Twoja rola: Staraj się pielęgnować jego ciekawość: rozmawiajcie o interesujących rzeczach, czytaj mu książki, oglądajcie razem atlasy encyklopedie dla dzieci, podglądajcie przyrodę, przypatrujcie się maszynom, zastanawiajcie, jak coś działa, dlaczego pada deszcz itd. Wspólnie szukajcie odpowiedzi na pytania.
- Radzi sobie z emocjami. Jest coraz bardziej świadome własnych uczuć: wie, co je cieszy, czego się boi. Próbuje kontrolować złość, nie wybucha płaczem z błahego powodu. Potrafi rozpoznawać uczucia innych („Mama jest smutna”).
Twoja rola: Rozmawiajcie o emocjach i o tym, jak sobie radzić, gdy np. jest nam źle albo mamy wielki kłopot.
- Potrafi się skupić dłuższą chwilę, np. na zabawie czy słuchaniu.
Twoja rola: Czytaj mu książki, róbcie rzeczy wymagające koncentracji (układajcie puzzle, nawlekajcie koraliki).
- Jest wytrwałe, ma poczucie obowiązku. Kończy rozpoczętą pracę, stara się pokonywać trudności.
Twoja rola: Przyzwyczajaj je do tego, że to, co się zaczęło, trzeba doprowadzić do końca. Przydziel mu obowiązki domowe (np. podlewanie kwiatów, utrzymywanie porządku w swoim pokoju).
- Radzi sobie w kontaktach z rówieśnikami… Bawi się w grupie, potrafi współpracować, czekać na swoją kolej, przegrywać, przestrzegać reguł w zabawie, zawierać kompromisy itd.
Twoja rola: Zadbaj o to, żeby często spotykał się z rówieśnikami, brał udział w zorganizowanych konkursach.
- …i z dorosłymi. Traktuje ich z szacunkiem, nie mówi na „ty”, wita itd.
Twoja rola: Pamiętaj o starej dobrej kindersztubie, pilnuj, by stosowanie takich słów jak „dzień dobry”, „dziękuję” i „przepraszam” weszło mu w krew. Zlecaj mu drobne zakupy i nie odpowiadaj za nie, gdy ktoś dorosły je o coś pyta.
- Potrafi słuchać poleceń. Dostosowuje się do nakazów i zakazów. Twoja rola: Pilnuj, by przestrzegało zasad, bądź konsekwentna. Tłumacz dziecku, że w szkole słucha się pani, podobnie jak w domu mamy i taty.
- Jest sprawny ruchowo... Biega, skacze, jeździ na rowerze, łapie piłkę, uczestniczy w zabawach ruchowych.
Twoja rola: Dbaj, by miało jak najwięcej okazji do ruchu. Jeśli jest niezdarne, tym bardziej je zachęcaj, ale poszukaj aktywności, która sprawia dziecku przyjemność.
- …i samodzielny. Sprawnie się ubiera, rozbiera (radzi sobie z guzikami, suwakami itd.), myje. Wie, jak się zachowywać podczas posiłków, sprząta po sobie. Stara się dbać o porządek i swoje rzeczy.
Twoja rola: Nie wyręczaj malca w ubieraniu się, bo straci okazję do ćwiczeń. W szkole nikt mu nie będzie w tym pomagał.
Polecamy: Czy twoje dziecko jest gotowe do szkoły? - TEST