Cechy dobrej nauczycielki wychowania przedszkolnego
Dobry nauczyciel przedszkolny powinien mieć szereg ważnych cech. Sprawdź, jakie to cechy i jak rozmawiać z dzieckiem, by sprawdzić, czy nauczyciel je ma.
Codziennie odprowadzasz swoje dziecko do przedszkola. Ono spędza w nim wiele godzin, pozostając w tym czasie pod opieką nauczycielek. Jesteś pewna, że twoja córka lub syn są w dobrych rękach? Nawet liczne dyplomy zdobyte przez nauczycieli wychowania przedszkolnego nie gwarantują, że mają predyspozycje do zajmowania się dziećmi. Zatem jakimi cechami powinien odznaczać się dobry nauczyciel przedszkola?
- Osobowość nauczyciela przedszkolnego
- Inne ważne cechy
- Dziecko nie wszystko ci powie
- Dygresja – takie rzeczy się pamięta
- O co pytać dziecko?
Osobowość nauczyciela przedszkolnego
Osobowość to zdolności i skłonności człowieka. Nauczyciel przedszkolny powinien posiadać więc osobowość, która ułatwi mu wykonywanie zdań, jakie nakłada na niego jego zawód. Do niezbędnych cech takiego człowieka zalicza się:
- zrównoważenie psychiczne,
- łatwość nawiązywania kontaktów z dziećmi,
- takt i wyczucie,
- wrażliwość na los dzieci,
- zdolność do refleksji,
- szczerość w kontaktach z dziećmi i rodzicami,
- umiejętność słuchania,
- empatia.
Inne ważne cechy nauczyciela pracującego w przedszkolu
Wyżej wymienione cechy są absolutnie niezbędne do tego, żeby móc pracować z dziećmi, uczyć je i wychowywać. Jednak jest jeszcze kilka cech, które bardzo mocno wpływają na kontakt z dzieckiem i styl pracy nauczyciela.
Poczucie humoru wychowawcy
Ludzie nim obdarzeni są najczęściej bardziej kreatywni, twórczy i ciekawi świata. Ważne jest jednak, aby nauczyciel często śmiał się z dziećmi, a nie z nich! Właściwe korzystanie z poczucia humoru to prawdziwa umiejętność – nie może być wykorzystywane do ośmieszania dziecka lub w sytuacjach, gdy przekroczy ono pewne normy zachowania.
Moralność nauczyciela
Nie musi ona wywodzić się koniecznie z religii – można być głęboko moralnym, lecz niereligijnym i odwrotnie. Dziecko obserwuje nauczyciela, słucha go, może przejmować jego opinie i wartości. Dlatego powinien on być sprawiedliwy, odpowiedzialny i zachowywać się w nienaganny sposób.
Dziecko nie wszystko ci powie
O tym, czy nauczycielka w przedszkolu jest godna zaufania, nie powie ci rozmowa z dyrektorem placówki ani nawet z nią samą. O tym powie ci wyłącznie twoje dziecko. Jednak raczej nie zrobi tego z własnej inicjatywy. To ty musisz zadawać mu pytania, które pozwolą ci uzyskać te ważne informacje. Za chwilę przejdziemy do przykładów takich pytań, jednak najpierw mała dygresja.
Dygresja – takie rzeczy się pamięta
Ja też kiedyś chodziłam do przedszkola. Doskonale pamiętam z niego dwie nauczycielki. Jedną – ukochana panią Alę, która była dla mnie prawdziwym oparciem w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu, a zaczęłam do niego chodzić, gdy miałam 2 lata! Była ciepła, opiekuńcza, wspierająca. Druga – nie pamiętam jej imienia – zapisała się w mojej pamięci zachowaniem, które pamiętam do dzisiaj. I wiesz co? Nigdy o tym, co zrobiła, nie powiedziałam rodzicom, chociaż już wtedy wiedziałam, że jej zachowanie było karygodne. Otóż ta pani, chcąc ukarać niegrzecznego chłopca, na sali pełnej dzieci, żeby go zawstydzić, zdjęła mu spodnie i majtki...
Tego dnia akurat mam nie zadała mi odpowiedniego pytania, które pozwoliłoby mi opowiedzieć jej tę sytuację. A ja sama tak się wstydziłam za tę nauczycielkę, że nie pisnęłam o zdarzeniu ani słowa. Zatem:
O co pytać dziecko, żeby poznać nauczyciela?
Poniżej lista 15 pytań, która powinna pomóc ci wydobyć z dziecka niezbędne informacje. Potraktuj je jako inspirację: sama pomyśl, o co jeszcze dopytać, żeby dowiedzieć się, jak w różnych sytuacjach postępuje nauczyciel w przedszkolu (czy szkole) twojego dziecka.
- Czy słyszałeś dzisiaj jakiś dobry żart?
- Czy zdarzyło się dzisiaj coś wesołego?
- Czy pani powiedziała dziś coś śmiesznego?
- Jakich zasad musicie przestrzegać w przedszkolu? Która jest najważniejsza?
- Czy coś cię dzisiaj zasmuciło albo zdenerwowało?
- Czy ktoś dzisiaj powinien był się wstydzić za swoje zachowanie? Dlaczego?
- Czy coś cię dzisiaj w przedszkolu zdziwiło?
- Czy ktoś dzisiaj dostał pochwałę? Za co?
- Co najbardziej lubisz w swojej nauczycielce i w jej zachowaniu? Czy jest coś, czego w niej lub w jej zachowaniu nie lubisz?
- Czy ktoś dzisiaj narozrabiał i jak zareagowała na to nauczycielka?
- Czy było coś, co chciałeś dzisiaj zrobić w przedszkolu, ale pani na to nie pozwoliła i dlaczego?
- Czy dostajecie jakieś nagrody i za co?
- Czy dostajecie jakieś kary? Za co? Na czym polegają?
- Czy wydarzyło się dziś coś, co twoim zdaniem było niebezpieczne?
- Które zajęcia były dzisiaj najciekawsze, a które najnudniejsze?