Reklama

Codziennie odprowadzasz swoje dziecko do przedszkola. Ono spędza w nim wiele godzin, pozostając w tym czasie pod opieką nauczycielek. Jesteś pewna, że twoja córka lub syn są w dobrych rękach? Nawet liczne dyplomy zdobyte przez nauczycieli wychowania przedszkolnego nie gwarantują, że mają predyspozycje do zajmowania się dziećmi. Zatem jakimi cechami powinien odznaczać się dobry nauczyciel przedszkola?

Reklama

Osobowość nauczyciela przedszkolnego

Osobowość to zdolności i skłonności człowieka. Nauczyciel przedszkolny powinien posiadać więc osobowość, która ułatwi mu wykonywanie zdań, jakie nakłada na niego jego zawód. Do niezbędnych cech takiego człowieka zalicza się:

  • zrównoważenie psychiczne,
  • łatwość nawiązywania kontaktów z dziećmi,
  • takt i wyczucie,
  • wrażliwość na los dzieci,
  • zdolność do refleksji,
  • szczerość w kontaktach z dziećmi i rodzicami,
  • umiejętność słuchania,
  • empatia.

Inne ważne cechy nauczyciela pracującego w przedszkolu

Wyżej wymienione cechy są absolutnie niezbędne do tego, żeby móc pracować z dziećmi, uczyć je i wychowywać. Jednak jest jeszcze kilka cech, które bardzo mocno wpływają na kontakt z dzieckiem i styl pracy nauczyciela.

Poczucie humoru wychowawcy

Ludzie nim obdarzeni są najczęściej bardziej kreatywni, twórczy i ciekawi świata. Ważne jest jednak, aby nauczyciel często śmiał się z dziećmi, a nie z nich! Właściwe korzystanie z poczucia humoru to prawdziwa umiejętność – nie może być wykorzystywane do ośmieszania dziecka lub w sytuacjach, gdy przekroczy ono pewne normy zachowania.

Moralność nauczyciela

Nie musi ona wywodzić się koniecznie z religii – można być głęboko moralnym, lecz niereligijnym i odwrotnie. Dziecko obserwuje nauczyciela, słucha go, może przejmować jego opinie i wartości. Dlatego powinien on być sprawiedliwy, odpowiedzialny i zachowywać się w nienaganny sposób.

Dziecko nie wszystko ci powie

O tym, czy nauczycielka w przedszkolu jest godna zaufania, nie powie ci rozmowa z dyrektorem placówki ani nawet z nią samą. O tym powie ci wyłącznie twoje dziecko. Jednak raczej nie zrobi tego z własnej inicjatywy. To ty musisz zadawać mu pytania, które pozwolą ci uzyskać te ważne informacje. Za chwilę przejdziemy do przykładów takich pytań, jednak najpierw mała dygresja.

Dygresja – takie rzeczy się pamięta

Ja też kiedyś chodziłam do przedszkola. Doskonale pamiętam z niego dwie nauczycielki. Jedną – ukochana panią Alę, która była dla mnie prawdziwym oparciem w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu, a zaczęłam do niego chodzić, gdy miałam 2 lata! Była ciepła, opiekuńcza, wspierająca. Druga – nie pamiętam jej imienia – zapisała się w mojej pamięci zachowaniem, które pamiętam do dzisiaj. I wiesz co? Nigdy o tym, co zrobiła, nie powiedziałam rodzicom, chociaż już wtedy wiedziałam, że jej zachowanie było karygodne. Otóż ta pani, chcąc ukarać niegrzecznego chłopca, na sali pełnej dzieci, żeby go zawstydzić, zdjęła mu spodnie i majtki...

Tego dnia akurat mam nie zadała mi odpowiedniego pytania, które pozwoliłoby mi opowiedzieć jej tę sytuację. A ja sama tak się wstydziłam za tę nauczycielkę, że nie pisnęłam o zdarzeniu ani słowa. Zatem:

O co pytać dziecko, żeby poznać nauczyciela?

Poniżej lista 15 pytań, która powinna pomóc ci wydobyć z dziecka niezbędne informacje. Potraktuj je jako inspirację: sama pomyśl, o co jeszcze dopytać, żeby dowiedzieć się, jak w różnych sytuacjach postępuje nauczyciel w przedszkolu (czy szkole) twojego dziecka.

Reklama
  1. Czy słyszałeś dzisiaj jakiś dobry żart?
  2. Czy zdarzyło się dzisiaj coś wesołego?
  3. Czy pani powiedziała dziś coś śmiesznego?
  4. Jakich zasad musicie przestrzegać w przedszkolu? Która jest najważniejsza?
  5. Czy coś cię dzisiaj zasmuciło albo zdenerwowało?
  6. Czy ktoś dzisiaj powinien był się wstydzić za swoje zachowanie? Dlaczego?
  7. Czy coś cię dzisiaj w przedszkolu zdziwiło?
  8. Czy ktoś dzisiaj dostał pochwałę? Za co?
  9. Co najbardziej lubisz w swojej nauczycielce i w jej zachowaniu? Czy jest coś, czego w niej lub w jej zachowaniu nie lubisz?
  10. Czy ktoś dzisiaj narozrabiał i jak zareagowała na to nauczycielka?
  11. Czy było coś, co chciałeś dzisiaj zrobić w przedszkolu, ale pani na to nie pozwoliła i dlaczego?
  12. Czy dostajecie jakieś nagrody i za co?
  13. Czy dostajecie jakieś kary? Za co? Na czym polegają?
  14. Czy wydarzyło się dziś coś, co twoim zdaniem było niebezpieczne?
  15. Które zajęcia były dzisiaj najciekawsze, a które najnudniejsze?
Reklama
Reklama
Reklama