Reklama

Psycholodzy są co do tego zgodni: leworęczność nie jest wadą. Fakt zaś, że twój roczny czy dwuletni maluch częściej posługuje się lewą rączką, niczego jeszcze nie przesądza. Wybór ręki wiodącej następuje bowiem dopiero ok. 3.–4. roku życia. Bywa jednak i tak, że 5-latek, który dotąd chętniej posługiwał się jedną ręką, zaczyna raptem używać drugiej, bo to właśnie ona okazuje się bardziej sprawna. Wtedy taki wybór ma już na ogół charakter trwały.

Reklama

Kiedy lewica wygrywa z prawicą
O wszystkim decydują półkule mózgowe, które kontrolują ruchy ciała. Jeśli lepiej rozwinięta jest lewa (odpowiadająca za ruchy prawej strony ciała), wówczas dziecko jest praworęczne. Gdy zaś dominuje prawa (rządząca lewą stroną ciała) – malec staje się leworęczny. Wtedy zwykle chętniej używa też lewej nogi i oka, np., gdy kopie piłkę czy patrzy przez lunetę. Warto wiedzieć, że o dominacji określonej półkuli mózgu decydują geny. Jeśli więc rodzice lub dziadkowie są leworęczni, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że malec odziedziczy po nich tę cechę.

Zaakceptuj naturalne skłonności
Starasz się przestawić malucha na pracę prawą ręką? Błąd! Zmuszanie go do używania innej rączki niż tej, którą sam wybrał, może wręcz zaszkodzić (np. spowodować kłopoty z koncentracją, a nawet jąkanie). Warto natomiast poradzić się psychologa, jeśli twój leworęczny czterolatek chętniej posługuje się prawą nogą i okiem. Taka skłonność wiąże się często ze złą koordynacją ruchu, co w przyszłości może utrudnić dziecku naukę pisania i czytania. Aby tak się nie stało, należy skonsultować się z psychologiem dziecięcym – oceni on, która strona ciała funkcjonuje lepiej, i doradzi, jak uczynić z niej stronę wiodącą.

Pomóż pierwszakowi pokonać trudności
Choć dzieci posługujące się lewą ręką często cechuje wyjątkowa inteligencja, to miewają one kłopoty z nauką pisania. Powód? Niewygodna pozycja ręki przy tej czynności. Możesz jednak temu zaradzić.
- Zachęcaj dziecko, by usprawniało rączki – niech robi wycinanki, lepi z plasteliny, rysuje szlaczki.
- Pokazuj i tłumacz, że ręka mniej się zmęczy, jeśli malec będzie trzymać długopis między kciukiem a palcem środkowym, naciskając od góry palcem wskazującym.
- Kartka, na której dziecko pisze, musi być ułożona ukośnie – lewym rogiem ku górze. Jej większa część powinna leżeć na lewo od dziecka.
- Zwróć uwagę na prawidłowe oświetlenie – światło powinno padać na zeszyt z góry.
- Poproś nauczyciela, aby posadził malca po lewej stronie ławki. Kolega niech zajmie miejsce po prawej. Zapewni to obojgu lepszą swobodę ruchów (dzieciaki nie będą się zderzać łokciami).

Prosty test sprawnościowy
Chcesz wiedzieć, która rączka, oko czy nóżka dziecka lepiej się rozwijają? Obserwuj, jak malec zareaguje w przykładowych sytuacjach.
- Ręce. Niech dziecko pokaże palcem zabawkę i jedną dłonią złapie piłeczkę.
- Nogi. Zaobserwuj, którą nóżką maluch rozpoczyna schodzenie ze schodów i którą najpierw wsuwa w nogawkę spodenek.
- Oczy. Poproś dziecko, by spojrzało przez dziurkę wyciętą w kartce papieru lub popatrzyło przez lunetę zrobioną z gazety zwiniętej w rulon.

Reklama

Reklama
Reklama
Reklama