Autor koncepcji – słynny amerykański psycholog Howard Gardner – rozłożył inteligencję na 8 części i przekonał miliony ludzi, że w każdym człowieku tkwi unikatowy potencjał. Dziecko, które wychowuje się w Bogocie, rozwinie zupełnie inne umiejętności niż dziecko wychowujące się na podlaskiej wsi. Ale każde z nich ma swój wyjątkowy potencjał, który można zamienić na konkretne umiejętności. Sęk w tym, że współczesna szkoła nie bierze tego pod uwagę. Uczy wszystkich jednakowo.

Reklama

Dlatego – to druga ważna teza Gardnera – powinniśmy zapomnieć o jednym stylu nauczania dla wszystkich dzieci. Każde dziecko ma własny, niepowtarzalny profil intelektualny i – według psychologa – to nauczyciel powinien się do niego dostosować i starać się wydobyć z dziecka jego potencjał.

W jakim kierunku warto rozwijać umiejętności dziecka

Bywa tak, że inteligencja logiczno-matematyczna nie jest najmocniejszą stroną dziecka. Dzieci mogą być też uzdolnione muzycznie, ruchowo, przestrzennie itd. Wszystkie wyszczególnione przez Gardnera rodzaje inteligencji są równie cenne. Każdy z nich można przełożyć na konkretne umiejętności, a później – być może – zawód. Przedszkole lub szkoła nie stają na wysokości zadania? Dlatego proponujemy wykres, z którego możesz wyczytać, jakie zajęcia (dodatkowe lub nie) pomogą twojemu dziecku rozwinąć jego potencjał.

8 rodzajów inteligencji, czyli w co się bawić z dzieckiem

Inteligencja lingwistyczna – jeśli dziecko lubi opowiadać, pisać (rysować) historyjki i ma do tego smykałkę, jeśli lubi czytać książki, ma bogaty zasób słownictwa. Warto postawić na naukę języków obcych, zapisać dziecko do lokalnej biblioteki. Starsze dziecko można zapisać na kurs storytellingu (dostępne także za darmo online), grać z nim w scrabble.

Inteligencja muzyczna – jeśli dziecko żywo reaguje na dźwięki, chętnie się rusza do muzyki, z łatwością powtarza sekwencje. Warto postawić na edukację muzyczną, niekoniecznie rozumianą jako tradycyjne kształcenie w szkole muzycznej, ale np. naukę gry na instrumentach tradycyjnych, naukę śpiewu, chór. Młodszym dzieciom polecamy zajęcia prowadzone metodą Gordona, tzw. gordonki.

Zobacz także

Inteligencja ruchowa – dziecko jest "plastyczne", gibkie, szybkie, chętnie się rusza, łatwo uczy się tańca lub różnych sportów. Poszukaj czegoś, co łączy elementy sportu i tańca, np. capoeira. Dobre będzie także judo, taniec irlandzki, współczesny, jazz, step. Na harmonijny rozwój ciała wspaniale działają też zajęcia na basenie. Dzieci sprawne ruchowo często mają też bogatą wyobraźnię plastyczną – można im zaproponować zajęcia z rysunku, rzeźby, szydełkowania, decoupage’u itd.

Inteligencja logiczno-matematyczna – jeżeli dziecko ma łatwość do przeprowadzania abstrakcyjnych wywodów, ma dobrą pamięć i zdolność do pojmowania abstrakcyjnych pojęć. Warto, żeby dziecko zaczęło uczyć się programowania, robotyki. W domu grajcie w gry logiczne: puzzle, rebusy, szachy, sudoku, planszowe np. Pędzące Żółwie.

Inteligencja przestrzenna – jeżeli dziecko "myśli obrazami", w łatwością wyobraża sobie położenie przedmiotów w przestrzeni. Wybierz dla niego zajęcia, które pobudzą jego wyobraźnię wizualną, czyli wszelkie zajęcia plastyczne, rzeźbiarskie, z ceramiki, fotograficzne. Jeżeli chodzi o wybór zabawek, zainwestuj w klocki. Z dzieckiem można też majsterkować, zabrać je na warsztaty stolarskie.

Inteligencja przyrodnicza – gdy dziecko interesuje się zwierzętami, przyrodą, chętnie chodzi do zoo, jest wrażliwe na środowisko naturalne. Rozważ zapisanie dziecka do przedszkola leśnego – tam będzie w swoim żywiole! Oprócz tego kup karnet do zoo i zabierz je na warsztaty ornitologiczne, przyrodnicze itd. Zaproponuj dziecku wspólną uprawę roślin w ogródku, na balkonie lub w ogrodzie miejskim.

Inteligencja interpersonalna (społeczna) – dziecko dobrze odczytuje zachowania, nastroje i intencje innych ludzi, ma z nimi dobry kontakt. Ma dużo kolegów i koleżanek. Zapisz dziecko do drużyny: piłkarskiej, koszykarskiej, zuchowej. Mogą mu się także spodobać zajęcia teatralne lub estradowe. Pewnie dobrze się odnajdzie pomagając innym, np. w wolontariacie rodzinnym.

Inteligencja intrapersonalna (wewnętrzna) – dziecko ma dobry wgląd we własne uczucia, nastroje, jest raczej samotnikiem. Zaproponuj mu pisanie lub rysowanie własnego dziennika. Mogą mu się także spodobać zajęcia z malowania np. na szkle lub materiale, szydełkowanie, zajęcia z tkaniną.

Czytaj też:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama