objawy autyzmu
Fotolia
Zdrowie

Po czym rozpoznać, że dziecko ma autyzm? W jakim wieku widać objawy?

Objawy autyzmu można czasem zaobserwować już u niemowląt, najczęściej jednak diagnozowany jest w okolicach 2 lub 3 urodzin. Wczesna diagnoza jest ważna dla leczenia, dlatego sprawdź, na co zwracać uwagę.

Autyzm objawia się m.in. trudnościami w nawiązywaniu kontaktów społecznych, problemach z komunikacją oraz angażowaniem się w powtarzające się zachowania. Natężenie tych objawów zależy od stopnia zaawansowania zaburzenia. Pierwsze symptomy zauważalne są najczęściej około 2-3 urodzin dziecka. Sprawdź, na co powinnaś zwracać uwagę w zachowaniu dziecka. 

Objawy autyzmu u niemowląt i dzieci do 24 miesiąca życia

Zdarza się, że pierwsze objawy autyzmu można zauważyć już u 6-miesięcznego niemowlęcia, ale najczęściej pojawiają się do 3 roku życia. Pamiętaj, że nietypowe zachowania nie muszą zawsze oznaczać zaburzeń ze spektrum autyzmu, a poniższe symptomy mogą występować również w innych zaburzeniach rozwojowych:

  • niemowlę powyżej 6 miesiąca życia nie uśmiecha się i nie okazuje radości
  • niemowlę nie wchodzi w interakcje z otoczeniem (uśmiechy, dźwięki, mimika) - do 9 miesiąca życia
  • nie gaworzy – do 1 urodzin
  • nie używa gestów takich jak: wskazywanie palcem, pokazywanie, sięganie po przedmioty, machanie ręką — do ukończenia 12 miesiąca życia
  • dziecko nie wypowiada żadnych słów — do 16 miesiąca życia
  • dziecko nie wypowiada żadnych znaczących dwuwyrazowych wyrażeń (poza naśladowaniem) - do 24 miesiąca życia
  • nagle przestaje mówić, gaworzyć, wchodzić w interakcje z otoczeniem — na którymkolwiek etapie rozwoju.

Prawidłowo rozwijające się niemowlęta i dzieci mogą opanowywać różne umiejętności w różnym czasie, ale obowiązują pewne normy czasowe dla poszczególnych etapów – możesz je sprawdzić w kalendarzu rozwoju niemowlaka.

Jeśli zauważysz u swojego dziecka któreś z powyższych zachowań lub brak pewnych oczekiwanych zachowań, skonsultuj się z lekarzem, ponieważ mogą – lecz nie muszą! - być one objawami autyzmu wczesnodziecięcego.

Objawy autyzmu u przedszkolaka

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym o charakterze neurologicznym. Pierwsze objawy pojawiają się często w okresie przedszkolnym. Szacuje się, że na autyzm cierpi w Polsce 1 dziecko na 300. U przedszkolaków niepokoić powinny następujące zachowania lub brak zachowań:
 

Mowa

Obserwujemy u dziecka:

  • opóźniony rozwój mowy – dziecko do 2 urodzin wypowiada mniej niż 50 słów lub w ogóle nie mówi
  • częste powtarzanie tych samych wyrażeń
  • monotonną mowę i ton głosu

Reakcje na otoczenie

Dziecko:

  • nie reaguje na swoje imię (przy braku zaburzeń słuchu)
  • odrzuca kontakt fizyczny zainicjowany przez rodzica (uściski, przytulanie itd.)
  • reaguje złością na polecenia

Interakcja z otoczeniem

Dziecko:

  • nie szanuje przestrzeni osobistej innych ludzi
  • nie toleruje naruszania własnej przestrzeni osobistej
  • wykazuje brak zainteresowania lub niewielkie zainteresowanie interakcją z innymi ludźmi, w tym z rówieśnikami
  • woli bawić się samo
  • używa niewielu gestów i ma ubogą mimikę
  • unika kontaktu wzrokowego

Zachowanie

Dziecko:

  • powtarza gesty, np. kołysze się w przód i w tył
  • podczas zabawy ustawia klocki lub zabawki w rzędach, np. wg kolorów, rozmiarów, zamiast budować z nich coś kreatywnego
  • reaguje złością na zmiany w planie dnia, otoczeniu itd.
  • wykazuje silną niechęć do jedzenia niektórych pokarmów, podyktowaną np. ich konsystencją lub kolorem
  • ma nietypowe zachowania związane ze zmysłami, np. wącha zabawki, ludzi czy przedmioty


Jeśli zauważysz u dziecka takie zachowania, koniecznie porozmawiaj o tym z lekarzem. Warto poprosić o pomoc psychologa lub psychiatrę dziecięcego. Pamiętaj, że całościowe zaburzenia rozwoju (autyzm dziecięcy, zespół Aspergera) to nie wyrok – wcześnie postawiona diagnoza pozwala w porę udzielić dziecku odpowiedniej pomocy.

Objawy autyzmu u dzieci w wieku szkolnym

Zaburzenie to dotyka częściej chłopców niż dziewczynki. Kiedy dziecko chodzi do szkoły, następujące objawy mogą wskazywać na całościowe zaburzenia rozwoju: autyzm, zespół Aspergera lub in.:
 

Mowa

Dziecko:

  • niechętnie się wypowiada
  • ma monotonną intonację
  • używa w zdaniach wyuczonych wyrażeń
  • monopolizuje rozmowę

Reakcja na otoczenie

Dziecko:

  • rozumie wszystko dosłownie, nie rozumie sarkazmu, metafory
  • niechętnie wykonuje polecenia, reaguje na nie złością

Interakcja z innymi

Dziecko:

  • nie szanuje przestrzeni osobistej innych ludzi
  • nie toleruje naruszania własnej przestrzeni osobistej
  • wykazuje brak zainteresowania lub niewielkie zainteresowanie interakcją z innymi ludźmi, w tym z rówieśnikami
  • ma niewielu bliskich przyjaciół, pomimo prób nawiązywania przyjaźni
  • nie rozumie typowych interakcji społecznych, np. powitań i pożegnań
  • używa niewielu gestów i ma ubogą mimikę
  • nie dostosowuje stylu wypowiedzi do sytuacji (np. formalny język w rozmowie z bliskimi ludźmi)
  • nie lubi większości rzeczy i aktywności, które sprawiają przyjemność jego rówieśnikom
  • unika kontaktu wzrokowego

Zachowanie

Dziecko:

  • powtarza gesty, lubi jednostajny ruch, np. kołysze się w przód i w tył, obraca w miejscu
  • podczas zabawy ustawia klocki lub zabawki w rzędach, np. wg kolorów, rozmiarów, zamiast budować z nich coś kreatywnego
  • ma bardzo sprecyzowane i specyficzne zainteresowania (zwykle w jednej dziedzinie)
  • reaguje złością na zmiany w planie dnia, otoczeniu itd.
  • wykazuje silną niechęć do jedzenia niektórych pokarmów, podyktowaną np. ich konsystencją lub kolorem
  • ma nietypowe zachowania związane ze zmysłami, np. wącha zabawki, ludzi czy przedmioty


Symptomom autyzmu często towarzyszą również objawy współwystępujących chorób lub zaburzeń integracji sensorycznej. Całościowe zaburzenia rozwoju (autyzm dziecięcy, zespół Aspergera) nie są wyrokiem. Diagnoza daje szansę dobrania odpowiedniej terapii i udzielenia pomocy dziecku i osobom z jego otoczenia, ponieważ zaburzenia ze spektrum autyzmu utrudniają funkcjonowanie dziecka i wpływają na życie całej rodziny. Stopień trudności oraz objawy zależą od odmiany autyzmu, ponieważ zaburzenia rozwojowe w tym spektrum mogą mieć różny stopień natężenia.

Zobacz także:

Tożsamość płciowa: kiedy dziecko kształtuje swoją seksualność? Wyjaśnia seksuolog kliniczny

Autyzm atypowy pojawia się później niż autyzm wczesnodziecięcy
AdobeStock
Zdrowie
Autyzm atypowy - objawy, rokowania, terapia
Autyzm atypowy u dziecka rozpoznawany jest zazwyczaj później niż autyzm wczesnodziecięcy. Bywa, że dziecko rozwija się pozornie właściwie, a po kilku latach zaczyna być wycofane i nieobecne w kontaktach z rówieśnikami.

Autyzm atypowy to jedno z zaburzeń ze  spektrum autyzmu , które charakteryzuje się późniejszy rozwojem objawów. Stąd też jego prawidłowe zdiagnozowanie bywa trudne. Nieznane są też bezpośrednie przyczyny autyzmu atypowego, ale do czynników zwiększających ryzyko wystąpienia tego zaburzenia należą m.in. czynniki genetyczne.  Spis treści: Pierwsze objawy autyzmu atypowego Jak rozpoznać autyzm atypowy? Skąd się bierze autyzm atypowy? Leczenie autyzmu atypowego i rokowania Autyzm atypowy a zespół Aspergera Autyzm atypowy a orzeczenie o niepełnosprawności Pierwsze objawy autyzmu atypowego Zaburzenie daje się wykryć zwykle dopiero w 3. roku życia dziecka. Niepokojące objawy wskazujące na autyzm atypowy można zauważyć najczęściej u 4-latka. Dzieje się tak z dwóch powodów. To właśnie w tym wieku dziecko, które do tej pory rozwijało się prawidłowo, zaczyna odstawać od rówieśników. Przejawia się to: niechęcią do zabawy z innymi dziećmi; utratą zdolności komunikowania się (która wcześniej funkcjonowała prawidłowo); trudnościami w budowaniu relacji społecznych. Przyczyna tak późnego rozpoznania autyzmu może być też inna. Często zaburzenie to rozwija się u dziecka razem z innym schorzeniem. Wówczas rodzice i lekarze mogą nie wiązać objawów z autyzmem , a właśnie z inną chorobą. Zdiagnozowanie zaburzenia ze spektrum autyzmu zajmuje wtedy więcej czasu i wymaga dłuższej obserwacji dziecka. Jak rozpoznać autyzm atypowy? Zaburzenie to daje właściwie identyczne objawy co autyzm wczesnodziecięcy . Znaczącą różnicą jest wiek dziecka, w którym wyraźnie się one uwydatniają. Odmiana atypowa może być zdiagnozowana w nieco późniejszym wieku niż statystyczne rozpoznanie autyzmu u dzieci. Dziecko może cierpieć na autyzm atypowy, jeśli: zaczyna mówić dużo później niż inne dzieci;...

przyczyny autyzmu
AdobeStock
Zdrowie
Przyczyny autyzmu – co zwiększa ryzyko zaburzeń ze spektrum autyzmu
Choć do końca nie poznano jeszcze przyczyny autyzmu, wiadomo, że istnieją pewne czynniki, które zwiększają ryzyko wystąpienia tego typu zaburzeń. Zalicza się do nich między innymi: geny, wcześniactwo, późne rodzicielstwo.

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, dotyczy wielu obszarów funkcjonowania, a dzieci nim dotknięte rozwijają się inaczej. Badania nad autyzmem trwają od lat, jednak mimo to i mimo rosnącej liczby zdiagnozowanych przypadków, wciąż nie wiadomo, jakie są przyczyny autyzmu. Obecnie wiemy o kilku czynnikach, które zwiększają ryzyko wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu u dziecka. Choć przez lata mit, że autyzm rozwija się u dzieci po przyjęciu szczepionki, funkcjonował w świadomości społecznej jako prawda naukowa, teraz wiadomo już z całą pewnością, że szczepionki nie wywołują autyzmu . Przyczyny pojawienia się zaburzeń ze spektrum autyzmu leżą gdzie indziej. Spis treści: Geny jako przyczyna autyzmu Obciążenie rodzinne powodem autyzmu Wcześniactwo jako przyczyna autyzmu Zanieczyszczone środowisko sprzyja autyzmowi Późne rodzicielstwo jako przyczyna autyzmu Krótkie przerwy między ciążami mogą sprzyjać autyzmowi Przyczyny autyzmu – najnowsze badania Jak rozpoznać autyzm Genetyczne przyczyny autyzmu Co piąte dziecko autystyczne posiada mutację genetyczną , która sprzyja rozwojowi tego zaburzenia. Również niektóre choroby genetyczne przyczyniają się do pojawienia się autyzmu u dziecka. Według naukowców zmiany w poszczególnych obszarach mózgu u osób autystycznych zaczynają się już w życiu płodowym (badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego oraz z Instytutu Nauk Mózgu Allen przebadali mózgi 22 zmarłych dzieci. Naukowcy skupili się na 25 różnych genach. Okazało się, że w mózgach dzieci autystycznych, w warstwie korowej były plamy (brak markerów genetycznych odpowiedzialnych za komunikację i naukę języka), które uniemożliwiały prawidłowe przetwarzanie informacji w mózgu. Takie plamy tworzą się już w życiu płodowym. Obciążenie rodzinne powodem autyzmu Każda kolejna ciąża w rodzinie,...

Smutny chłopiec, dziecko
Fotolia
Zdrowie
Jak zdiagnozować zespół Aspergera?
Twoje dziecko zachowuje się w sposób, który Cię niepokoi? Martwisz się, że nie potrafi znaleźć sobie przyjaciół? Nie potrafi zrozumieć żartów, przenośni, ironii? Być może ma zespół Aspergera. Sprawdź, jak diagnozuje się to zaburzenie.

Diagnozę zespołu Aspergera stawia zespół specjalistów - psycholog, psychiatra, neurolog, czasem pedagog z poradni psychologiczno-pedagogicznej . Zaburzenie diagnozuje się na podstawie rozmów z rodzicem, obserwacji i rozmowy z dzieckiem. Rodzice i nauczyciele wypełniają także testy na zespół Aspergera. Przygotowania do diagnozy zespołu Aspergera Dziecko z zespołem Aspergera nie potrafi we właściwy sposób odbierać informacji za pomocą zmysłów - może być nadwrażliwe lub podwrażliwe sensorycznie . Jeśli coś cię niepokoi w zachowaniu dziecka, koniecznie wybierz się do specjalisty, wczesna diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu jest bardzo ważna dla dobrego rozwoju dziecka. Do wizyty u specjalisty lepiej się przygotować: przypomnij sobie, jak zachowywało się dziecko od najmłodszych lat; pomocne w odświeżeniu pamięci z pewnością będą domowe zbiory zdjęć , nagrania z uroczystości rodzinnych, wspólnych wakacji, przedstawień szkolnych; wspomnienia dotyczące dziecka spisz na kartce , by podczas wizyty u specjalisty nic ważnego ci nie umknęło. Warto wiedzieć: Dlaczego przedszkolak może być milczący? Diagnozowanie zespołu Aspergera - jakie badania? Diagnozowanie zespołu Aspergera jest procesem żmudnym i długotrwałym - może trwać kilka tygodni, a nawet miesięcy. Czasami zdarza się, że prawidłowa diagnoza zostaje postawiona dopiero po kilku latach odwiedzania różnych specjalistów. Podczas tego procesu powinny zostać wykonane testy na zespół Aspergera : badania słuchu i wzroku, badanie neurologiczne (EEG, ewentualnie tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny), badanie genetyczne, morfologia krwi , testy psychologiczne , ankiety, na które odpowiadają zarówno rodzice lub opiekunowie dziecka, jaki i jego nauczyciele. Jak rozpoznać zespół Aspergera?), Objawy zespołu Aspergera to m.in.: trudności w...

Nasze akcje
częste oddawanie moczu u dziecka
Zakupy
Szukasz najlepszego nocnika dla dziecka? Sprawdź nasz ranking!
Współpraca reklamowa
Kobieta czyta książkę
Zakupy
Tej książce ufają miliony rodziców! Czy masz ją na półce?
Współpraca reklamowa
łojotokowe zapalenie skóry
Pielęgnacja
Test zakończony sukcesem! 99% osób poleca te kosmetyki
Współpraca reklamowa
Polecamy
Porady
kiedy nie można odliczyć ulgi na dziecko
Aktualności
Kiedy nie można odliczyć ulgi na dziecko? Przepisy w 2023
Ewa Janczak-Cwil
rekrutacja do szkół podstawowych
Aktualności
Rekrutacja do szkoły podstawowej 2023: zasady, zapisy. Kiedy zaczyna się nabór?
Ewa Janczak-Cwil
przedszkole integracyjne
Edukacja
Przedszkole integracyjne: co to jest, dla kogo? Program
Magdalena Drab
Rekrutacja do szkół średnich: jak wygląda, ważne terminy, obliczanie punktów
Aktualności
Rekrutacja do szkół średnich: kiedy składa się papiery do liceum? Kalendarz 2023
Luiza Słuszniak
Ile może zarobić dziecko, żeby nie stracić ulgi
Prawo i finanse
Ile może zarobić dziecko, żeby nie stracić ulgi – aktualne przepisy
Ewa Janczak-Cwil
Wielki Post: co to jest, ile trwa, historia, symbole
Święta i uroczystości
Wielki Post: ile trwa, historia, symbole, jak się go obchodzi? Kiedy się zaczyna i kończy w 2023 roku?
Luiza Słuszniak
Rekolekcje wielkopostne: co to jest, ile trwają, co mają na celu
Święta i uroczystości
Rekolekcje wielkopostne: co to jest, ile trwają, co mają na celu i czy są obowiązkowe
Luiza Słuszniak
kiedy wakacje
Aktualności
Kiedy wakacje w 2023 roku – początek i zakończenie, jak planować letni wypoczynek?
Ewa Janczak-Cwil
Opieka nad żoną po porodzie
Prawo i finanse
Opieka nad żoną po porodzie 2023: kto ma prawo do zwolnienia i na jak długo?
Joanna Biegaj
Czy alimenty wlicza się do dochodu
Prawo i finanse
Czy alimenty wlicza się do dochodu: czy liczą się do zasiłku rodzinnego i do kredytu?
Milena Oszczepalińska
Nabór elektroniczny do szkół i przedszkoli 2023
Uczeń
Nabór elektroniczny do szkół i przedszkoli 2023
Luiza Słuszniak
ospa u dziecka a wychodzenie na dwór
Zdrowie
Ospa u dziecka a wychodzenie na dwór: jak długo będziecie w domu? Czy podczas ospy można wychodzić?
Milena Oszczepalińska
Pewniaki na egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Język polski
Pewniaki na egzaminie ósmoklasisty: co warto powtórzyć przed egzaminem z języka polskiego?
Luiza Słuszniak
AMR, schemat żywienia niemowląt
Dieta
Schemat żywienia niemowląt: aktualne zalecenia 2023
Magdalena Drab
olej z wiesiołka
Starania o dziecko
Olej z wiesiołka na płodność: czy pomaga zajść w ciążę?
Magdalena Drab
poród w szpitalu
Poród naturalny
Chwyt Kristellera – co to jest, jak wygląda, czym grozi i czy to legalne?
Luiza Słuszniak
Edukacja
Rodzaje przedszkoli: poznaj typy przedszkoli, by wiedzieć, które będzie najlepsze dla twojego dziecka
Luiza Słuszniak
Egzamin ósmoklasisty 2022  z języka polskiego. Zakres materiału
Uczeń
Egzamin ósmoklasisty 2023 z języka polskiego: co trzeba umieć, zakres materiału
Luiza Słuszniak