Ludzie są cały czas atakowani informacjami o biedzie, ofiarach i o potrzebie pomocy. Czasem jest tego za dużo, ale czy to może być wytłumaczeniem, dlaczego ludzie zatracają empatię? Dlaczego widząc biedną osobę, nie reagują?

Reklama

Nowa kampania UNICEF

Takich eksperymentów zrobiono już wiele, ale te z udziałem dzieci, ogląda się najtrudniej. Do badań zatrudniono 6-letnią dziewczynkę Anano. W ładnym, eleganckim ubraniu, postawiono ją na jednej z ulic Gruzji. Już po chwili ludzie zaczęli interesować się samotną dziewczynką. Wszyscy z troską pytali dlaczego jest sama, gdzie są rodzice i jak jej mogą pomóc.

Gdy jednak ucharakteryzowano ją na bezdomne i biedne dziecko, stała się dla ludzi niewidzialna. Nikt nie dostrzegał dziewczynki samotnie stojącej na chodniku. Nikt nie zapytał, gdzie są jej rodzice, czy jest głodna, jak można jej pomóc.

"Proszę ją stąd zabrać!"

Drugi eksperyment polegał na tym samym, jedynie zmieniono miejsce z ulicy na restaurację. Ładnie ubranego dziecka, nikt nie odganiał od stolika, wszyscy pytali z uwagą, dlaczego dziecko nie jest z rodziną. Przebrana w brudne ciuchy Anano, wzbudzała jedynie niechęć, odrazę i krzyki.

Zobacz także

Eksperyment z udziałem dziewczynki musiano przerwać. 6-latka nie wytrzymała emocjonalnie odrzucenia przez ludzi w restauracji i najzwyczajniej w świecie się rozpłakała. Tak jak zrobiłoby to każde dziecko w podobnej sytuacji, bez względu na to, czy jest biedne, czy bogate.

Jak to jest, że ludzie nie potrafią właściwie zachować się w takiej sytuacji. Nie twierdzimy, że wszyscy mamy zbawiać świat, że mamy finansować ze swoich często niezbyt wysokich pensji ubogie dzieci. Nam chodzi jedynie o to, by ludzie pochylili się nad każdym dzieckiem, bez względu na jego wygląd, narodowość, kolor skóry. Każde dziecko jest warte chwili uwagi, nawet jeżeli nie jesteśmy w stanie mu realnie pomóc, samo to, że poczuje nasze zaangażowanie i zainteresowanie, da mu poczucie, że nie jest zupełnie samo na świecie.

Reklama

Przeczytaj także: Kto pomoże dziecku, które się zgubiło? Test na wrażliwość

Reklama
Reklama
Reklama