Nauka hybrydowa – na czym polega, jak wygląda organizacja zajęć?
Nauka hybrydowa to model edukacji, który polega na tym, że w zajęciach stacjonarnych nie może uczestniczyć więcej niż 50% wszystkich uczniów szkoły. W ramach luzowania obostrzeń nauka hybrydowa ponownie będzie odbywać się w klasach 1-3 w wybranych województwach, a od 15 maja ma objąć również starszych uczniów
Nauka hybrydowa polega na organizacji zajęć stacjonarnych turami: w jednym momencie w szkole może przebywać maksymalnie połowa wszystkich uczniów. Zajęcia muszą być organizowane naprzemiennie – część zdalnie, a część stacjonarnie. Ten sposób nauczania obowiązywał już w kilku województwach przed zaostrzeniem restrykcji, w wyniku których szkoły zostały ponownie zamknięte. Po 26 kwietnia został wprowadzony ponownie w klasach I-III, a od połowy maja dotyczyć będzie też starszych uczniów.
Nauczanie hybrydowe – gdzie i do kiedy?
Od 26 kwietnia 2021 nauczanie hybrydowe obejmuje klasy 1-3 w 11 województwach:
- podlaskim,
- podkarpackim,
- warmińsko-mazurskim,
- lubelskim,
- pomorskim,
- lubuskim,
- świętokrzyskim,
- mazowieckim,
- kujawsko-pomorskim,
- zachodniopomorskim,
- małopolskim.
Taki system nauczania ma być utrzymany do 4 maja. Od tego dnia najmłodsze dzieci wracają do nauki stacjonarnej w całym kraju. Od 15 maja nauczanie hybrydowe obejmie klasy 4-8 szkół podstawowych oraz klasy 1-4 szkół ponadpodstawowych. Będzie utrzymywane przez dwa tygodnie. Potem starsi uczniowie wrócą do stacjonarnej nauki.
Nie ma jeszcze nowych przepisów dotyczącego pracy jednostek systemu oświaty w maju. Na razie obowiązuje ropozrządzenie MEiN podpisane przez Przemysława Czarnka 22 kwietnia 2021.
Nauka hybrydowa: organizacja zajęć w szkole
To, w jaki sposób są zrealizowane zajęcia hybrydowe, zależy od dyrektorów placówek – mogą oni podzielić klasy i zajęcia w dowolny sposób. Niektórzy z nich decydowali się w poprzednim okresie obowiązywania nauki hybrydowej w pełni utrzymać nauczanie stacjonarne klas pierwszych, a nauczanie hybrydowe wprowadzić jedynie w klasach drugich i trzecich.
Dzieci, które uczą się stacjonarnie, będą mogły również korzystać z opieki świetlicowej.
Eksperci są zgodni, że im młodsze są dzieci, tym gorsze efekty przynosi nauka zdalna, dlatego tak ważna jest możliwość chociaż częściowego nauczania stacjonarnego w pierwszych klasach szkół podstawowych.
Nauka hybrydowa a zasiłek opiekuńczy
Rząd wydłużył do 9 maja możliwość pobierania dodatkowego zasiłku opiekuńczego na dotychczas obowiązujących zasadach. Minister Marlena Maląg wyjaśniła, że dodatkowy zasiłek opiekuńczy będzie nadal przysługiwał w sytuacji zamknięcia lub ograniczonego funkcjonowania otwartych placówek zapewniających opiekę, a także w przypadku niemożności zapewnienia opieki przez żłobek, klub dziecięcy, przedszkole, placówkę pobytu dziennego oraz inną placówkę lub podmiot zatrudniający dziennych opiekunów z powodu zamknięcia lub czasowego ograniczenia funkcjonowania tych placówek w związku z COVID-19.
Z zasiłku nadal mogą korzystać rodzice dzieci do lat 8 i rodzice starszych dzieci, także dorosłych, które mają orzeczenie o niepełnosprawności lub potrzebie kształcenia specjalnego.
Pobierz: wniosek o dodatkowy zasiłek opiekuńczy z powodu COVID-19
Inteligentna kwarantanna zamiast nauki hybrydowej
Nauczanie zdalne, w formie „inteligentnej kwarantanny”, proponował immunolog i ekspert ds. profilaktyki zakażeń dr Paweł Grzesiowski – i to już w sierpniu zeszłego roku. Tego typu model miałby działać na zasadzie dwóch tygodni nauczania stacjonarnego i dwóch tygodni zdalnego. W przypadku zakażenia na kwarantannę trafia tylko część uczniów.
Źródło: glos.pl, gov.pl
Zobacz też: