Wielu rodziców na wczesnym etapie dzieciństwa ich dzieci stoi przed dylematem – wyciąć im migdałki, czy też nie. W większości przypadków, gdy maluchy często chorują na infekcje układu oddechowego lub zapalenia ucha, taki zabieg wydaje się słusznym i koniecznym rozwiązaniem. Okazuje się jednak, że jest też druga strona medalu. Migdałki są bowiem dzieciom bardzo potrzebne. Dlatego jako rodzice powinniśmy robić wszystko, by uniknąć ich wycinania. Tak twierdzą naukowcy z uniwersytetów w Kopenhadze i Melbourne oraz Uniwersytetu Yale. Swoje badania opublikowali w czasopiśmie “Journal of the American Medical Association Otolaryngology Head and Neck Surgery”.

Reklama

Zobacz też: Wielkie poszukiwania dziecka z okładki!

Dlaczego migdałki są tak ważne?

Migdałki (zarówno podniebienne, jak i gardłowy, czyli tzw. trzeci migdał) pełnią bardzo ważną rolę w organizmie. Stanowią barierę przed wirusami i bakteriami, które atakują organizm, próbując przedostać się do środka przez nos i usta. Migdałki produkują też ważne przeciwciała. Według badaczy zbyt wczesne wycięcie migdałków może skutkować znacznie pogorszoną odpornością, a co za tym idzie, większym ryzykiem zachorowań na choroby zakaźne, astmę, choroby układu oddechowego.

Migdałków nie powinno się usuwać pochopnie

Według naukowców badania nad ważnością tych tkanek wciąż są toczone, ale już teraz wiadomo, że zbyt wczesne ich usuwanie może przynieść więcej szkód dla organizmu dziecka, niż pożytku. Migdałki po 9. roku życia zazwyczaj zaczynają zanikać, ale odporność dziecka wówczas jest już ukształtowana. Jeśli faktycznie zachodzi konieczność ich usunięcia, powinno się planować zabieg możliwie późno. W przeciwnym razie ucierpi na tym układ immunologiczny malucha. Dr Sean Byars z University of Melbourne przyznał: „Nasze obserwacje wskazują, że zwiększone po operacji, długotrwałe ryzyko pewnych chorób uzasadnia przynajmniej odłożenie usunięcia migdałków do czasu wykształcenia się w organizmie dziecka mechanizmów obronnych”.

Źródło: rmf24.pl

Zobacz także

Zobacz też:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama