Szczepionka na COVID-19 jest najbardziej wyczekiwanym lekarstwem na całym świecie od wielu miesięcy. Dzisiaj rano koncern farmaceutyczny Pfizer oraz firma BioNTech podały informacje o tym, że dysponują skuteczną szczepionką na koronawirusa, która jest już na zaawansowanym etapie badań.

Reklama

Przełomowa szczepionka

Badania wykazały, że szczepionka jest skuteczna aż w 90%. Producenci poinformowali także, że po podaniu szczepionki pacjentom nie wystąpiły u nich żadne skutki uboczne.
„Dziś jest wielki dzień dla nauki i ludzkości. Pierwsze wyniki naszych badań trzeciej fazy testów szczepionki na COVID-19 dostarczają wstępnych dowodów na skuteczność tej szczepionki w zapobieganiu COVID-19” - powiedział prezes Pfizer, dr Albert Bourla.

90% skuteczności

Wstępna analiza dotyczyła 94 potwierdzonych przypadków. Testową próbkę otrzymało łącznie 43 tysiące ochotników, z tej grupy mniej niż 10% osób zachorowało na COVID-19. Z informacji, które podał Pfizer, wynika, że szczepionka zapewnia ochronę 28 dni po przyjęciu pierwszej dawki i siedem dni po przyjęciu drugiej dawki. Skuteczność szczepionki była na poziomie aż 90% po siedmiu dniach od podania drugiej dawki. Oznacza to, że jest ona skuteczna, dopiero gdy pacjent przyjmie obie dawki.

Jakie plany?

Pod koniec tego miesiąca Pfizer planuje zwrócić się o zgodę na natychmiastową autoryzację szczepionki. Kierownictwo firmy powiedziało, że do końca roku firma wyprodukuje wystarczającą ilość dawek szczepionki, żeby uodpornić od 15 do 20 milionów ludzi przeciwko koronawirusowi.

Ciąg dalszy badań

Prezes Pfizer zaznaczył również, że badania kliniczne nadal trwają: „Należy zauważyć, że nie możemy ubiegać się o zezwolenie na podstawie samych wyników skuteczności. Potrzebnych jest również więcej danych na temat bezpieczeństwa i nadal gromadzimy te dane w ramach naszych trwających badań klinicznych”. Opublikowane wyniki oparte są na pierwszej analizie skuteczności przeprowadzonej przez zewnętrzny i niezależny komitet monitorujący dane z trzeciej fazy badania klinicznego.

Zobacz także

Źródło: wiadomosci.radiozet.pl, nytimes.com​

Zobacz także:

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama