Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge twierdzą, że jak najszybsze poznanie płci dziecka może dać mu szanse na jak najlepszy rozwój, gdyż zwłaszcza u matek narażonych na stres lub otyłych płeć dziecka może wpływać na działanie łożyska. Zatem jaka płeć dziecka wiąże się z podwyższonym ryzykiem?

Naukowcy mówią: płeć dziecka ma znaczenie!

„Blisko jedna na dziesięć kobiet doświadcza komplikacji okołoporodowych, takich jak hipotrofia płodu czy stan przedrzucawkowy. Wiadomo już, że częściej występują one u kobiet spodziewających się chłopca. Dlatego przygotowanie indywidualnych planów prowadzenia ciąży i zachęcanie przyszłych mam do zmian nawyków w zależności od płci dziecka może przynieść ich dzieciom długotrwałe korzyści zdrowotne” – napisali autorzy pracy opublikowanej w „Biology of Reproduction”.

Chodzi o to, że płody płci męskiej szybciej rosną i mogą potrzebować więcej tlenu i składników odżywczych niż jest w stanie dostarczyć im łożysko. Wówczas gorzej niż dziewczynki znoszą stres i inne niekorzystne warunki w okresie ciąży.

Łożysko inaczej działa u otyłych kobiet

Inny zespół naukowców odkrył, że otyłość u ciężarnej jest czynnikiem, który zmienia strukturę łożyska, wpływając na rozwój płodu w zależności od jego płci. „Łożysko ma niezwykłe możliwości modyfikacji na wielu poziomach: od tego, z jakich komórek się składa, po zmiany genetyczne i białkowe, a także te obejmujące mitochondria. Zmiany te mogą być skutkiem działania wielu różnych czynników, takich jak sposób odżywiania matki, rywalizacja w przypadku ciąży mnogiej, a także samej płci potomstwa” – zauważają badacze, którzy opublikowali swoje obserwacje w „Acta Physiologica”.

Wyniki obu badań sugerują, że branie pod uwagę płci dziecka podczas monitorowania ciąży u otyłych kobiet może pomóc ograniczać ryzyko dla płodu wynikające z nieprawidłowości w działaniu łożyska.