Te 30 cytatów Janusza Korczaka zmieni Twój sposób myślenia o dzieciach
Złote myśli Janusza Korczaka od lat skłaniają do refleksji rodziców i nauczycieli. Jego mądre słowa mogą być piękną ozdobą kartki z życzeniami, a nawet dodatkiem do dedykacji na zakończenie roku szkolnego. Wybraliśmy najpiękniejsze cytaty Janusza Korczaka – warto je znać i pamiętać o nich na co dzień,

To właśnie cytaty Janusza Korczaka mogą pięknie uzupełnić kartkę na Dzień Dziecka, stać się mottem życzeń dla przyszłych rodziców, a także wskazówką dla nauczycieli i opiekunów, którzy codziennie pracują z dziećmi. Lekarz, pisarz, pedagog, a przede wszystkim obrońca praw dziecka – Janusz Korczak pozostawił po sobie niezwykłe dziedzictwo. Myśli słynnego pedagoga na zawsze zapisały się w historii światowej edukacji. Oto 20 wyjątkowych cytatów z Korczaka, które skłaniają do refleksji nad wychowaniem najmłodszych, ich edukacją i prawami.
Najlepsze cytaty Janusza Korczaka:
Złote myśli Janusza Korczaka o dzieciach
Janusz Korczak całe życie uczył dorosłych, jak kochać i rozumieć dzieci. Przypominał rodzicom, że dziecko to taki sam człowiek jak dorosły – ma swoje uczucia, potrzeby i własne zdanie. Prosił, żeby nie traktować najmłodszych jak swoją własność, ale jak kogoś ważnego, z kim warto rozmawiać i kogo trzeba słuchać. Choć nie ma go już z nami, jego myśli nadal poruszają serca i otwierają oczy. Oto jego wyjątkowe cytaty o dzieciach:
„Nie ma dzieci – są ludzie.”
***
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat.”
***
„Dzieci nie są głupsze od dorosłych, tylko mają mniej doświadczenia.”
***
„Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie – naucz, jeśli nie wie – wytłumacz, jeśli nie może – pomóż.”
***
„Dzieci - to przyszli ludzie. Więc dopiero będą, więc jakby ich jeszcze nie było. A przecież jesteśmy: żyjemy, czujemy, cierpimy.”
***
„Umysł dziecka - las, którego wierzchołki lekko się poruszają, gałęzie splatają, liście drżąc dotykają.”
***
„Nie to ważne w co się bawić, a jak i co się przy tym myśli i czuje. Można rozumnie bawić się lalką, a głupio i dziecinnie grać w szachy. Można ciekawie i z fantazją bawić się w straż, pociąg, polowanie, w Indian, a bezmyślnie czytać książki.”
***
„Ma dziecko przyszłość, ale ma i przeszłość: pamiętne zdarzenia, wspomnienia, wiele godzin najistotniejszych samotnych rozważań. Nie inaczej niż my pamięta i zapomina, ceni i lekceważy, logicznie rozumuje i błądzi, gdy nie wie. Rozważnie ufa i wątpi.”
Cytaty Janusza Korczaka o nauczycielach i szkole
Janusz Korczak nie tylko kochał dzieci – uczył dorosłych, jak być dla nich wsparciem. Miał odwagę mówić głośno, że szkoła powinna być miejscem wolności, a nie strachu. Wierzył, że dobry nauczyciel nie narzuca, lecz prowadzi z szacunkiem i sercem. Jego słowa wciąż są aktualne, a złote myśli o szkole i wychowaniu inspirują kolejne pokolenia nauczycieli. Oto one:
„Pozwól dzieciom błądzić i radośnie dążyć do poprawy.”
***
„Dziecko małe , lekkie, mniej go jest. Musimy pochylić, zniżyć ku niemu.”
***
„Jeśli są wyrazy, o których boisz się mówić, co zrobić z czynem, który mogą popełnić? Wychowawca nie może bać się ani słów, ani myśli, ani czynów dzieci.”
***
„Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil.”
***
„Jeśli umiecie diagnozować radość dziecka i jej natężenie, musicie dostrzec, że najwyższa jest radość z pokonanej trudności, osiągniętego celu, odkrytej tajemnicy.”
***
„Dziecko jest pergaminem szczelnie zapisanym drobnymi hieroglifami, których część tylko zdołasz odczytać, a niektóre potrafisz wytrzeć lub tylko zakreślić i własną zapełnisz treścią.”
***
„Młodzi mają różne własne sprawy, własne zmartwienia, własne łzy i uśmiechy, własne młode poglądy i młodą poezję. Często ukrywają przed dorosłymi, bo się wstydzą, nie ufają, bo boją się, żeby się z nich nie śmieli.”
***
„Zjawisko tak częste: dziecko zawiniło, stłukło szybę. Powinno mieć poczucie winy. Gdy czynimy słuszne wymówki, rzadziej spotykamy skruchę niż bunt, gniew w zmarszczonych brwiach, spojrzeniach spode łba rzucanych. Dziecko chce, by wychowawca właśnie wtedy okazał mu życzliwość, gdy winne, gdy złe, gdy je spotkało nieszczęście.”
***
„Poznaj siebie, zanim zechcesz dzieci poznać. Zdaj sobie sprawę z tego, do czego sam jesteś zdolny, zanim dzieciom poczniesz wykreślać zakres praw i obowiązków. Ze wszystkich sam jesteś dzieckiem, które musisz poznać, wychować i wykształcić przede wszystkim.”
***
„Szkoła winna być kuźnicą, gdzie wykuwają się najświętsze hasła […] – ona najgłośniej wołać winna o prawa człowieka, piętnować najśmielej i najbezwzględniej to, co jest w życiu zabagnionego.”
Złote myśli Korczaka o wychowywaniu dzieci i życiu
Janusz Korczak pisał o dzieciach, ale tak naprawdę chciał nauczyć dorosłych, jak żyć lepiej i wychowywać pokolenie, które zmieni świat na lepsze. Jego złote myśli są ponadczasowe i nadal bardzo prawdziwe. To proste, a jednocześnie ważne lekcje – nie tylko o wychowaniu, ale i o życiu. Poniżej znajdziecie wyjątkowe i mniej znane cytaty, które wciąż poruszają i dają do myślenia.
„Nie wolno zostawiać świata takim, jakim jest.”
***
„Można żądać dobroci, ale nie takiej, która jest poświęceniem.”
***
„Nie każę, ale proszę. Nie żądam – pragnę. Nie rozkazuję – oczekuję.”
***
„Dziecko ma prawo do poważnego traktowania jego spraw, do sprawiedliwego ich rozważania.”
***
„Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało.”
***
„W małym mieszkaniu może panować zgoda, życzliwość, wesołość, w dużym może być surowość, niechęć i nuda. Samotne może być dziecko i tu, i tam.”
***
„Szacunku dla bieżącej godziny, dla dnia dzisiejszego. Jak będzie umiało jutro, gdy nie dajemy żyć dziś świadomym, odpowiedzialnym życiem? Nie deptać, nie poniewierać, nie oddawać w niewolę jutra, nie gasić, nie śpieszyć, nie pędzić.”
***
„Kiedy dziecko powinno już chodzić i mówić? Wtedy, kiedy chodzi i mówi. Kiedy powinny się wyrżnąć ząbki? Akurat wtedy, kiedy się wyrzynają. Niemowlę tyle godzin spać powinno, ile mu potrzeba, by było wyspane.”
***
„Zapnij guzik, dlaczego masz buty zabłocone, czy odrobiłeś lekcje, pokaż uszy, obetnij paznokcie. I to nas uczy po trochu unikać, kryć się - nawet jeśli nic złego nie zrobiliśmy. A kiedy przypadkiem spojrzą, czekamy zaraz na jakąś uwagę.”
***
„Nie biegaj, bo wpadniesz pod konie. Nie biegaj, bo się spocisz. Nie biegaj, bo się zabłocisz. Nie biegaj, bo mnie głowa boli (…) I cała potworna maszyna pracuje długie lata, by kruszyć wolę, miąć energię, spalać siłę dziecka na swąd.”
***
„Jeżeli ktoś zrobił coś złego, najlepiej mu przebaczyć. Jeżeli zrobił coś złego, bo nie wiedział, to już wie teraz. Jeżeli zrobił coś złego nieumyślnie, będzie w przyszłości ostrożniejszy. Jeśli robi coś złego, bo mu się trudno przyzwyczaić, będzie się starał. Jeżeli zrobił coś złego, bo go namówili, już się nie będzie słuchał.”
***
„Zawsze jak dorosły się krząta, to dziecko się plącze, dorosły żartuje, a dziecko błaznuje, dorosły płacze, a dziecko się maże i beczy, dorosły jest ruchliwy, dziecko wiercipięta, dorosły smutny, a dziecko skrzywione, dorosły roztargniony, dziecko gawron, fujara. Dorosły się zamyślił, dziecko zagapiło. Dorosły robi coś powoli, a dziecko się guzdrze. Niby żartobliwy język, a przecież niedelikatny. Pędrak, brzdąc, malec, rak - nawet kiedy się nie gniewają, kiedy chcą być dobrzy. Trudno, przyzwyczailiśmy się, ale czasem przykro i gniewa takie lekceważenie.”
Zobacz też: