Pierwsze kontakty z rówieśnikami nie zawsze są łatwe, ale to niezbędne doświadczenie, które pomaga dziecku nauczyć się tego, jak funkcjonować w grupie, a tym samym – w społeczeństwie. Warto obserwować te początki zawierania przez dziecko nowych znajomości.

Reklama

Jak zachowuje się dziecko wśród rówieśników?

Każde dziecko jest inne, w inny sposób nawiązuje też swoje pierwsze relacje z rówieśnikami, nie mniej jednak można zaobserwować w tym pewne prawidłowości:

  • zabawa równoległa – maluchy do ok. 3 roku życia, nawet jeśli są otoczone innymi dziećmi, zazwyczaj nie bawią się razem, lecz obok siebie. To tak zwana zabawa równoległa, podczas której brzdące uważnie się obserwują, nie starają się jednak nawiązać bliższej relacji i bawić się razem. Jest to całkowicie normalny etap w rozwoju społecznym dziecka
  • nie zawsze zgodnie – nie oczekuj, że maluchy będą zawsze zgodnie się bawić. Normą jest zabieranie sobie zabawek czy bronienie „swojego terytorium” np. w piaskownicy. Dziecko dopiero uczy się reguł panujących w grupie, a także pojęcie własności.
  • pierwsze wspólne zabawy – będziesz mogła zaobserwować dopiero ok. 3 roku życia. Wtedy maluchy rzeczywiście próbują bawić się wspólnie, a nie jedynie obok siebie
  • wchodzenie w role – 4-latki potrafią już bawić się odgrywając role: jedno dziecko zostaje np. panią przedszkolanką, a pozostałe – jej podopiecznymi. Maluchy uczą się w ten sposób odgrywać różne role społeczne, co bardzo przyda im się w dorosłym życiu.
  • naśladowanie dorosłych – pamiętaj, że pierwszym wzorcem zachowań społecznych jest mama i tata. Dziecko cały czas was obserwuje i naśladuje wszystko, co robicie. Zatem to wy swoim przykładem musicie nauczyć malucha, jak odzywać się do innych osób, jak zachowywać się w różnych miejscach itp.

Gdy maluch poczuje się dobrze wśród rówieśników, może ci nawet być trudno przywołać go z piaskownicy na obiad albo wyciągnąć z przedszkola. Pamiętaj też, by do zabawy zawsze ubierać dziecko wygodnie – maluch powinien czuć się swobodnie i skupić na przyjemności bycia z innymi dziećmi, a nie np. na uwierającym ubranku. To samo dotyczy pieluszki. Wybieraj takie, które – jak pieluszki Dada - nie krępują ruchów dziecka, a jednocześnie są bardzo chłonne i dobrze dopasowują się do ciała malucha.

Co powinno zaniepokoić w rozwoju społecznym dziecka?

Jeśli zauważyłaś, że:

  • 5-letnie dziecko w ogóle nie jest zainteresowane innymi dziećmi, nie bawi się z nimi, tylko obserwuje je z boku,
  • 5-6-letnie dziecko nie potrafi podczas zabawy wchodzić w role i nie rozumie, dlaczego inne dzieci „udają” np. panią przedszkolankę, mamę czy tatę
  • bez wyraźnego powodu jest agresywne w stosunku do innych dzieci, np. bije czy kopie rówieśników, używa brzydkich wyrazów, choć wie, że nie należy tego robić

zacznij uważnie obserwować malucha. Opisane sytuacje nie muszą wcale świadczyć o jakichś nieprawidłowościach w rozwoju, być może maluch jest po prostu nieśmiały albo agresją rozładowuje nagromadzony wcześniej stres. Nie mniej jednak takich zachowań nie powinnaś bagatelizować. Porozmawiaj z dzieckiem, staraj się poznać ich przyczynę, a jeśli to nie pomoże – skonsultuj się ze specjalistą.

Zobacz także
Reklama

Zajrzyj też na: www.dada.pl

Reklama
Reklama
Reklama