Zakupy w sieci uchodzą za łatwiejsze, ale nie za bezpieczniejsze. Jednak konsumentom – ze względu na brak możliwości bezpośredniego zapoznania się z towarem – przysługują dodatkowe prawa, których nie mają w sprzedaży bezpośredniej. Zakupy w e-sklepach traktuje się jak sprzedaż na odległość, która regulowana jest w sposób szczególny względem zwykłej umowy sprzedaży. Konsument ma dodatkowe prawa, zaś na sprzedającym ciążą dodatkowe obowiązki.

Reklama

Odstąpienie od umowy – na jakich warunkach?

Obecnie, gdy kupimy w internecie produkt dla dziecka, a po jego otrzymaniu dojdziemy do wniosku, iż nie spełnia on naszych oczekiwań, mamy prawo odstąpienia od umowy, bez podawania przyczyny, w terminie 10 dni, licząc od dnia, w którym otrzymamy zamówiony towar. W przypadku odstąpienia od umowy, konsument ma obowiązek zwrotu zakupionego towaru, zaś sprzedający zwrotu otrzymanych pieniędzy. Konsument pokrywa koszty odesłania towaru, jednak nie jest możliwe nałożenie na niego kary finansowej w związku z odstąpieniem od umowy we wskazanym terminie.
Z tym uprawnieniem konsumenta łączy się obowiązek sprzedającego przedsiębiorcy, który polega na informowaniu konsumenta o prawie odstąpienia od umowy. Brak wykonania tego obowiązku skutkuje przedłużeniem okresu, w którym konsument może odstąpić od umowy, z 10 dni do 3 miesięcy.

Ważne! Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentowi w przypadku dokonywania zakupów w sieci w drodze licytacji.

Od stycznia 2015 roku zmianie na korzyść konsumentów ulegnie termin na odstąpienie od umowy. Konsument będzie miał bowiem 14 dni na zdecydowanie się na zakupiony produkt, zaś brak poinformowania go przez sprzedającego o prawie odstąpienia od umowy, skutkować będzie wysłużeniem tego okresu nie do 3, ale aż do 12 miesięcy.

Zobacz także: Prawo do reklamacji

Zobacz także

Informacje, które powinien otrzymać konsument

Oprócz wspomnianego już prawa do odstąpienia od umowy, jako konsumenci dokonujący zakupów w internecie, powinniśmy zostać poinformowani przez sprzedającego o:
• jego pełnych danych,
• dokładnej cenie towaru,
• sposobie płatności,
• cechach i właściwości towaru.
Wszystkie te informacje, umożliwiają konsumentowi podjęcie decyzji o skorzystaniu z usług e-sklepu.

Towar wadliwy, niezgodny z umową

Gdy otrzymamy długo wyczekiwany przedmiot i okaże się, iż jest on wadliwy, bądź nie odpowiada opisowi podanemu przez sprzedającego, mamy prawo do złożenia reklamacji. W pierwszej kolejności konsument może żądać naprawy towaru (koszt ponosi sprzedający) lub wymiany na nowy. W sytuacji, gdy naprawa towaru lub jego wymiana jest niemożliwa, bądź niesie za sobą nadmierne koszty, konsumentowi przysługuje żądanie obniżenia ceny, a nawet prawo odstąpienia od umowy. Sprzedający ma 14 dni na ustosunkowanie się do otrzymanej reklamacji. Brak odpowiedzi poczytuje się za uznanie reklamacji.

Bezpieczeństwo płatności w internecie

Robiąc zakupy w internecie, należy uprzednio sprawdzić dany sklep. Pomocne w tym mogą być fora internetowe i komentarze internautów. Jak radzą eksperci, dla własnego bezpieczeństwa, należy unikać sklepów, które nie pozwalają na dokonywanie płatności za zamówiony towar przy odbiorze lub też przy użyciu karty, a jedynie poprzez dokonanie przelewu.
Wystrzegać się powinniśmy również sklepów z siedzibą za granicą, zwłaszcza poza UE. W razie kłopotów, trudniej bowiem jest dochodzić zwrotu zapłaconych pieniędzy.
Zgodnie z maksymą, iż nie ma nic za darmo, oferta o wysoce zaniżonej cenie, również powinna zwiększyć naszą czujność. W przypadku zdecydowania się na płatność kartą płatniczą, zanim podamy dane identyfikujące, powinniśmy sprawdzić, czy strony są zaszyfrowane. Zaufane serwisy pośredniczące w opłatach mają w pasku adresu zamkniętą kłódkę. Adres zaufanej witryny zaczyna się zaś "https://", a nie "http://". Dla własnego bezpieczeństwa, sprawdzajmy również firmę, z której usług chcemy skorzystać w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Polecamy: Dziecko w cyberświecie

Reklama

Ten artykuł powstał w ramach współpracy Babyonline.pl z redakcją prawną z Infor.pl. Jeśli masz pytania do naszych ekspertów, pisz na adres redakcja@babyonline.pl.

Reklama
Reklama
Reklama